| کد خبر: 199447 |

◄ چرا ایستگاه‌های TOD در ایران توسعه پیدا نکرده‌اند؟

ایستگاه‌های TOD در ایران برخلاف صحبت‌های مسئولان مربوطه آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده است. از عوامل اصلی عدم توسعه این نوع ایستگاه‌ها، می‌توان با استناد به صحبت‌های کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی از همسو نبودن سازمان‌های شهری ذی‌ربط ازجمله شهرداری‌ها نام برد.

تین نیوز

در سال‌های اخیر، رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از تکامل‌یافته‌ترین دیدگاه‌های توسعه شهری، که بر ارتباط متقابل حمل‌ونقل عمومی و توسعه شهری تأکید دارد، مطرح‌شده است.

به گزارش تین نیوز، روز گذشته سعید رسولی مدیرعامل راه این در  کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در اظهارنظری اعلام کرد: طرح چهار ایستگاه نسل جدید آماده‌شده و به فراخوان گذاشته‌شده است که امیدواریم با استفاده از تجارب سایر کشورهای موفق این پروژه‌ها را به ثمر برسانیم.

خدمات ایستگاه‌های نسل جدید  با عنوان انگلیسی (TRANSIT ORIENTED DEVELOPMENT) و مخفف TOD، تنها ورود و خروج مسافر نیست بلکه خدمات دیگری نیز به مسافران ارائه می‌دهند. فضای در نظر گرفته‌شده برای ایستگاه TOD می‌بایست اجازه ترکیب مکان‌های مسکونی، ادارات و مراکز کاری، مراکز خرید و مراکز خدماتی را فراهم آورد.

اما ایستگاه‌های TOD در ایران برخلاف صحبت‌های مسئولان مربوطه آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده است. از عوامل اصلی عدم توسعه این نوع ایستگاه‌ها، می‌توان به همسو نبودن سازمان‌های شهری ذی‌ربط ازجمله شهرداری‌ها اشاره کرد.

سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: ابتدا باید تعریف درستی از ایستگاه‌های TOD داشته باشیم. تعریف مسئولین از ایستگاه‌های  TOD تاکنون این بوده که این‌ها ایستگاه‌هایی هستند که علاوه بر کاربری ورود و خروج مسافران، کارکردهای تجاری، فرهنگی ،تفریحی ،خدماتی ،  گردشگری و غیره نیز دارند.

1
ایستگاه King Memorial در آتلانتا آمریکا

وی در ادامه گفت: در نقاطی مانند ایستگاه‌های مترو و راه آهن ‌که نقاط پربازدیدی هستند ، می‌توان از این مزیت استفاده زیادی کرد. برای مثال دیده می‌شود که یک ایستگاه مترو را به یک مجموعه هنری تبدیل می‌کنند یا خود ایستگاه می‌تواند یک شاهکار معماری باشد و یا در ایستگاه‌ها رویدادهای هنری و فرهنگی برگزار کنند.  

قصابیان بابیان اینکه ایستگاه‌های TOD به دلیل مراجعه زیاد شهروندان می‌تواند محلی برای جذب درآمد باشد افزود: همان‌طور که در شهر فرودگاهی امام خمینی یک شرکت خارجی باهدف کسب درآمد اقدام به ساخت هتل کرده است ( اجرای ناقصی از TOD)، بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند در بعضی از ایستگاه‌های مترو و راه آهن نیز به‌مانند آن شرکت خارجی سرمایه‌گذاری کند و اقدام به ساخت هتل، مجموع تجاری و غیره کند. این اقدام هم می‌تواند به بخش خصوصی سودرسانی کند و هم بخش دولتی.

مزیت کسب‌وکار در ایستگاه‌ها این است که هم نیاز به سرمایه‌گذاری دولتی و شهرداری‌ها نیست (آنچه هم‌اکنون این دو از بابت آن بسیار در مضیقه هستند ) و هم مشتری همیشه وجود دارد. ازیک‌طرف بخش خصوصی است که عرضه‌کننده کالا و خدمات است و از طرف دیگر مردم - که باز همان بخش خصوصی هستند - مصرف‌کننده هستند که باعث می‌شود بخش خصوصی به بخش خصوصی دیگری متصل شود. بخش‌های دولتی مانند شهرداری‌ها می‌توانند تسهیل‌کننده‌ی این اتصال باشند ، درعین‌حال میدان را برای تعامل مستقیم دو عنصر بخش خصوصی خالی بگذارند و به نظارت اکتفا کنند. البته برداشت مادی خود از خدمات و زیرساخت‌های متعلق به خودشان را داشته باشند. 

620_Traffic_vrs_Rail_TOD2_620
ایستگاه‌های تاد به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کمک می‌کنند

او اضافه کرد: مدل اقتصادی به زبان ساده این است که بخش خصوصی بر پایه زیرساخت‌هایی که در ایستگاه‌ها وجود دارد سرمایه‌گذاری می‌کند و تأسیسات تجاری، تفریحی و گردشگری و غیره را مستقر می‌کند و به شهروندان سرویس ارائه می‌کند. از این رهگذر هم بخش خصوصی منتفع می‌شود و هم شهروندان و هم مراکز و سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها که مالک زیرساخت‌ها هستند.

این کارشناس در خصوص اقداماتی که تاکنون انجام‌شده است گفت: چندی پیش تلاش شد که در کنار ایستگاه راه‌آهن تهران سرمایه‌گذاری‌هایی برای ساخت ایستگاه TOD انجام شود اما این کار صورت نگرفت. در حال حاضر سرمایه‌گذار به دلیل سودآوری ، خواهان سرمایه‌گذاری در این طرح بود اما به دلیل اینکه شهرداری‌ها و وزارت خانه و سازمان‌های دیگر باهم همسو نبودند این اقدام موفق نشد.به نظر می‌رسد تعامل کافی بین این مراجع و سرمایه‌گذار خصوصی صورت نگرفت. دولت و شهرداری‌ها باید تصمیم بگیرند که قصد دارند در این فرایند تسهیل‌کننده باشند یا مانع.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 1 0

    توسعه ی حمل و نقل محور، محور توسعه ی امروز در حمل و نقل شهری است.
    مطالعات بسیاری در این مورد انجام شده است، مطالعاتی که هم از نظر امکان سنجی و هم از نظر اجرا، جوانب مثبت و منفی را در بخش های هدف، بررسی کرده است.
    استاندارد سازی و تعمیم خدمات رفاهی شهری به ایستگاههای ریلی درون شهری، هدف بسیار مهمی است که توسعه زیر ساختهای شهری را نیز بدنبال دارد.
    تصور کنید : طبقات فوقانی طراحی شده برای یک ایستگاه درون شهری را به یک مرکز تجاری _ رفاهی ، یک مال و یا یک مرکز تفریحی اختصاص بدهید!
    این یکی از بهترین روش های پروموشن و ترویج همان حمل و نقل زیر ساختی ست که در طبقه ی اول سازه و ساختمان وجود دارد! و بهترین نوع ترویج!
    آمار فلوی ورودی مسافرین به ایستگاهها را با آمار استفاده کنندگان از امکانات و طبقات دیگر( که ظاهرا ربط مستقیمی به حمل و نقل هم ندارد) را بسرعت نزدیک خواهد کرد
    این تجربه در شهرهای فرودگاهی، موثر بوده است