| کد خبر: 194551 |

شوک تازه امریکا به بازارهای جهانی

قیمت طلا تا آخرین ساعات معاملات دیروز در بازارهای جهانی، با 0.2درصد افزایش به بیش از 1535 دلار رسید.

تین نیوز

 طی ماه‌های گذشته بازارهای جهانی شامل طلا و بورس شاهد اتفاقات مهمی بوده که سبب افزایش قیمت طلا بعد از 6 سال شده است. طلا در مسیر ثبت سومین هفته‌ای است که تداوم افزایش قیمت داشته است. از سوی دیگر شاخص بورس در کشورهای امریکا، بریتانیا و آلمان نیز کاهشی بی‌سابقه را تجربه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، چندی پیش پیش‌‌بینی از احتمال رکود در کشورهای آلمان و بریتانیا منتشر شد که بورس این کشورها از بیم ورود به دوره رکودی، کاهشی چند صد واحدی را در برخی شاخص‌ها تجربه کردند. دو هفته پیش امریکا اعلام کرد از اول ماه میلادی سپتامبر بر 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه‌ای 10درصدی اعمال می‌کند. هر چند که چند روز پس از اعلام این خبر دفتر نمایندگی تجاری امریکا از به‌تعویق افتادن اعمال تعرفه تا 15 سپتامبر خبر داد، اما پکن در واکنش به این خبر علاوه بر تهدید بر اعمال اقداماتی تلافی‌جویانه، از امریکا خواست نقش خود را برای رسیدن به یک توافق تجاری احتمالی ایفا کند.

جنگ تجاری نه تنها نهادهای بین‌المللی را وادار به عکس‌العمل کرده بلکه با روندی که دو کشور در پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد این باور بر بازارها حاکم است که حتی با وجود پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد و هشدارهای نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول تا پایان سال‌جاری میلادی ادامه می‌یابد.

اواسط هفته گذشته برای اولین‌بار پس از 12 سال منحنی سود اوراق قرضه امریکا‌، معکوس شد. تغییر رویه بازدهی اوراق قرضه بدان معناست که اوراق کوتاه‌مدت نسبت به نوع بلندمدت بازدهی‌های بیشتری را نصیب دارندگان می‌کند. معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه در امریکا در واقع واکنشی به اقدام فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی است تا با این اقدام پول ارزان‌قیمت در دسترس افراد قرار گیرد و روند توسعه و رشد اقتصادی با وجود بالا بودن تنش‌های تجاری‌، ادامه یابد.

هر چند آمارهای منتشر شده از وضعیت بازارهای خرده‌فروشی امریکا در ماه گذشته میلادی نشان می‌دهد که این کار نیز نتوانست تاثیری بر کاهش سوددهی اوراق قرضه این کشور بگذارد و همچنان میزان سود اوراق قرضه 30 ساله دولت امریکا به پایین‌ترین رقم خود رسیده که شاید زنگ خطر ورود به دوران رکود باشد. بالا بودن سود اوراق قرضه کوتاه‌مدت سبب حاکم شدن وضعیت قرمز در بازارهای سهام امریکا شد و شاخص سهام شرکت‌های برتر صنعتی، داو جونز کاهشی به اندازه 452 واحد داشته است. این شاخص در

10 روز حدود دو هزار واحد سقوط داشته است. در طرف دیگر، وضعیت سایر بورس‌های دنیا نیز به خوبی پیش نمی‌رود. طبق پیش‌بینی‌هایی که از احتمال رکود در آلمان و بریتانیا منتشر شده، ترس از ایجاد رکود اقتصادی، ارزش سهام بورس برخی شرکت‌ها را با کاهش بی‌سابقه‌ای همراه کرده است. شاخص بورس آلمان 245 و شاخص 100 شرکت برتر در بورس لندن نیز بیش از

100 واحد کاهش داشته‌اند. با افزایش احتمال وقوع رکود اقتصادی در امریکا و آلمان قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت هم نزدیک به ۲ دلار کاهش یافت و به ۵۹ دلار و۳۲ سنت رسید.

وضعیت در بازار طلا نیز در پی کاهش نرخ بهره اوراق قرضه امریکا نسبت به نرخ بهره اوراق بلندمدت همچنین کاهش بی‌سابقه در شاخص بورس‌های جهان، برعکس بازارهای دیگر بوده و قیمت هر اونس فلز زرد بر مدار افزایشی قرار گرفت. تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت 17 روز جمعه، قیمت طلا از مرز 1535 دلار گذشته است. ارزش پول‌های نوظهور در برابر دلار نیز تغییراتی داشته است. پس از اتخاذ سیاست کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی امریکا فشار بر سایر بانک‌های مرکزی برای اتخاذ رویکردی مناسب افزایش یافته است. در این راستا بانک مرکزی هند با اتخاذ تدابیری سعی در همسو شدن با سیاست بانک مرکزی امریکا دارد که باعث افزایش ارزش یک‌درصدی روبل در برابر دلار شد. اما سایر ارزها از جمله، یوان و یورو با کاهش ارزش در برابر دلار به میزان 0.09 و 0.34 در صد هفته را به پایان رساندند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.