| کد خبر: 179990 |

◄ سطح هماهنگی میان سپاه حفاظت و مجموعه فرودگاهی

اکنون؛ در بهترین سطح هماهنگی میان سپاه حفاظت و مجموعه فرودگاهی هستیم.

تین نیوز

فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی در سی و هشتمین برنامه مهمان هفته تأکید کرد که در 34 سال اخیر شاهدم که هیچ‌گاه سطح هماهنگی امروز میان این سپاه حفاظت هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وجود نداشته است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سی و هشتمین برنامه مهمان هفته پنجم دی‌ماه در سالروز صدور فرمان امام مبنی بر تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی برگزار شد و در آن سردار صفرعلی موسوی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی ضمن ارائه گزارش درباره مهم‌ترین چالش‌ها و فعالیت‌های این ارگان به پرسش‌های کارشناس – مجری و حاضران جلسه پاسخ داد.

باهم این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

در سالروز صدور فرمان تاریخی امام مبنی بر تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی هستیم، صدور این فرمان چه برکاتی را به دنبال داشته است؟

معمولاً سلسله‌مراتب نظامی به‌گونه‌ای است که پیام و فرمانی که از بالاترین مقام که آن زمان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بودند صادر می‌شود از طریق ستاد کل مراحلی را سپری می‌کند و به سپاه پاسداران می‌رسد و اغلب پروسه زمانی چندساله سپری می‌شود تا یک مأموریت اجرا شود، مگر اینکه مسئله خیلی جدی باشد. به‌عنوان نمونه بلوای سنندج آن‌قدر مهم بود که اگر امام دستور نمی‌داد نیروها سریع به کردستان بروند سنندج سقوط می‌کرد. پس از هواپیماربایی‌هایی که انجام شد من در زمان صدور فرمان تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در مرز و منطقه کردستان بودم که با دستور مستقیم امام ابتدا قرار شد جلسه‌ای برگزار شود تا محل و زمان استقرار مشخص شود ولی هنوز جلسه اولیه برگزار نشده بود که فرزند امام راحل گفت امام جویا می‌شوند که نیروهای سپاه در فرودگاه‌ها مستقرشده‌اند؟ ما نیز چون ضرورت ایجاب می‌کرد بااینکه در کردستان درگیر بودیم و وضعیت سیاسی داخل کشور نیز زیاد هماهنگ نبود در فرودگاه مستقر شدیم. من آن زمان یک پاسدار جوان بودم و باورم نمی‌شد که در حال جنگ باید در فرودگاه باشم ولی بحث هواپیماربایی به حیثیت کشور ارتباط دارد و وقتی در کشوری هواپیماربایی می‌شود نشان‌دهنده ناامنی است.

موضوعات هوایی بسیار خبرساز هستند اگر یک هواپیما در آفریقا سقوط کند در ایران همه از آن صحبت می‌کنند و نیز دیدیم که پس از هواپیماربایی در هند تمام دغدغه و مسئله کشور برطرف کردن این مشکل بود. هواپیماربایی ارتباط زیادی با امنیت ملی دارد و امام راحل نیز شرایط را به‌درستی درک کرده بودند. نیروهای قوی‌تر و فنی‌تری نیز برای انجام این مأموریت داشتیم ولی امام در این زمینه به سپاه از بعد معنوی اعتماد کردند. اکنون بهترین نیروهای سپاه در بحث هواپیماربایی فعالیت می‌کنند و خصلت و ویژگی بارز آن‌ها تقواست.

از چه زمانی وارد حوزه سپاه حفاظت هواپیمایی شدید؟

ابتدای جنگ، سرباز بودم و در مقاومت 35 روزه خرمشهر پوتین را از پا درنیاوردم. آن زمان به یسیم و رمزی در کار نبود و با رادیو آبادان هدایت می‌شدیم. 9 ماه بدون ارتباط با خانواده در منطقه بودم و بعد از سربازی نیز وارد بسیج شدم و در عملیات محرم و والفجر مقدماتی شرکت کردم. بعد نیز وارد سپاه پاسداران شدم و از سال 63 در سپاه حفاظت هواپیمایی مشغول خدمت‌رسانی هستم. آن زمان زیر پرواز کار می‌کردیم و شب‌های زمستان مجبور بودیم چهار یا پنج ساعت خود را با اگزوز هواپیما گرم‌کنیم و پیاده مسافت زیادی را در فرودگاه طی می‌کردیم.

افرادی که در سپاه حفاظت کار می‌کنند از چه آموزش‌های تخصصی برخوردار هستند؟

در فرودگاه همه‌چیز باید فنی و تخصصی باشد حتی شیوه رفتار و گفتار با مسافران باید به شکلی خاص باشد. همچنین باید در نظر گرفت که تسهیلات و ایمنی یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و هرچه تسهیلات بیشتر باشد رضایت مسافران نیز افزایش می‌یابد. ابتدا که وارد این حوزه شده بودم اطلاعات تخصصی نداشتم ولی امروز دوره‌های آموزشی خوبی برگزار می‌شود و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند تحت آموزش تجربی امنیت زمینی قرار می‌گیرند که در طول خدمت نیز تداوم دارد و باید با قوانین داخلی، فرودگاهی و بین‌المللی آشنا باشند و نیز با شرح وظایف فرودگاهی و فعالیت ترجمان‌های مختلف آشنایی داشته باشند.

تا چه اندازه با ترجمان‌های دیگر فرودگاهی تعامل دارید؟

فرودگاه یک سیستم و مجموعه است و در بحث امنیت فرودگاه در کنار ما ناجا، حراست و وزارت راه و شهرسازی نیز مشارکت دارند. اگر در این مجموعه کسی کار خود را به‌درستی انجام ندهد بر عملکرد دیگران نیز تاثیر می‌گذارد و افراد مشغول در این حرفه باید ذاتا سیستمی باشند یا آموزش‌های لازم را برای کار در سیستم دریافت کنند.

درباره ظرافت‌ها و سختی‌های کارتان توضیح دهید.

ما نیز مانند کشورهای دیگر دارای سیستم اطلاعاتی قوی هستیم که تهدیدهای احتمالی مسیرها را اطلاع می‌دهند و می‌توانیم پروازهای خاص را به‌عناوین‌مختلف و غیر محسوس کنترل کنیم. نیروهای ما گاه در پروازهای خارجی شش ساعت ناچارند روی یک صندلی در هواپیما بنشینند، شش ساعت نیز معطل فاصله تا پرواز بعدی هستند و دوباره شش ساعت مسیر را بازمی‌گردند. این وضعیت که دائم تکرار می‌شود بر وضعیت خواب آن‌ها اثر می‌گذارد.

ما به میزان استاندارد از نیروهای سپاه حفاظت کار نمی‌کشیم. پروازها روبه افزایش هستند و تا خود را به سطح افزایش پروازهای شرکت‌های هواپیمایی برسانیم فشار مضاعفی بر نیروهای ما وارد می‌شود. بیشتر نیروها تنها هفت یا هشت روز در هفته نزد خانواده‌شان هستند که این امر برای آن‌ها مشکلات خانوادگی و آسیب‌های روحی همچنین بیماری‌هایی چون غلظت خون و مشکلات گوارشی را به همراه دارد.

نیروهای سپاه حفاظت چگونه یک تروریست را شناسایی می‌کنند؟

سپاه حفاظت پشت در کاکپیت مستقر می‌شود و نیروهای سپاه حفاظت هواپیمایی دوره‌های آموزشی روانشناسی و چهره خوانی را سپری کرده‌اند.

متولد چه سالی و کجا هستید؟ از خانواده‌تان بگویید.

من سال 1340 در خمین متولد شدم و از 12 سالگی در تهران سکونت دارم. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی من و برادرم در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده‌ایم و 34 سال است که در سپاه حفاظت هواپیمایی کار می‌کنم. به‌زودی مدرک کارشناسی ارشد را دریافت می‌کنم،‌ سه فرزند دارم که دو نفرشان بیکار و یکی قراردادی است.

زیباترین خاطرات دوران خدمت شما چیست؟

خاطرات شیرین من شامل به زمین نشستن بدون مشکل هواپیماهایی بوده که بین سال‌های 63 تا 67 دچار عملیات ربایش می‌شدند، ورود آزادگان به میهن و تماشای لندینگ اولین هواپیمای بدنه بزرگ در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز خاطرات زیبایی هستند.

اگر زمان به عقب برگردد باز وارد حوزه سپاه حفاظت می‌شوید؟

صادقانه می‌گویم که هیچ‌گاه در سپاه جایی را برای خدمت انتخاب نکردم، زمانی که قرار بود پذیرش شوم روزه گرفتم و پای پیاده تا شهرری رفتم و برگشتم چون اعتقاددارم در جای مقدسی کار می‌کنم. از همان روز اول هم قبول کردم هرجایی که لازم است کارکنم و در فرودگاه نیز از سخت‌ترین مکان‌ها یعنی زیر پرواز شروع کردم. درجه را تنها مسئولیت می‌دانم و هر جا بگویند می‌روم.

آیا حضور سپاه حفاظت هواپیمایی در هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی متعدد ضرورت دارد؟ ما بنا بر ابلاغ شورای امنیت ملی و دستورالعمل بیست‌ودو گانه عمل می‌کنیم. ما حساسیتی به حضور در پروازهای آموزشی، باری، فلایت چک و اورهال نداریم ولی براساس مصوبات شورای امنیت ملی باید در پروازها حضورداشته باشیم.

و حرف آخر

گاه موضوعاتی به ما ابلاغ می‌شد که سایر کارمندان از آن‌ها اطلاعی ندارند و آن روز سخت‌گیری‌هایی خاص داریم. بزرگ‌ترین چالش ما این است که باوجوداینکه ازنظر عقیدتی و رفتاری و نیز سطح هماهنگی در بهترین شرایط و نزدیکی با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هستیم گاه گله‌مندی‌هایی ایجاد می‌شود. گاه دستورالعمل‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با ابلاغ‌های شورای امنیت ملی و سپاه پاسداران منافات دارد و ما در تامین تجهیزات و تسهیلات دچار مشکل می‌شویم. درمجموع تلاش می‌شود که با تعامل و گفت‌وگو مسائل حل شود چون کارهای ما مربوط به جمهوری اسلامی است نه شخص خاصی.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.