| کد خبر: 174647 |

◄ چند نمونه از اطلاعات نادرست درباره پروژه‌های عمرانی

سازمان برنامه‌وبودجه، در سال گذشته ۷۶ پروژه در حوزه راه را برای «واگذاری» به پیمانکاران معرفی کرده بود؛ اما اطلاعاتی که این سازمان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده، آن‌قدر ناقص، پر ابهام و پراکنده است که پیمانکاران را برای حضور در پروژه ترغیب نمی‌کند.

تین نیوز

سازمان برنامه‌وبودجه، در سال گذشته ۷۶ پروژه در حوزه راه را برای «واگذاری» به پیمانکاران معرفی کرده بود؛ اما اطلاعاتی که این سازمان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده، آن‌قدر ناقص، پر ابهام و پراکنده است که پیمانکاران را برای حضور در پروژه ترغیب نمی‌کند. برای نمونه، هشت پروژه در میان این پروژه‌ها انتخاب شده و در زیر میزان انطباق و صحت این پروژه‌ها بررسی شده است.

احداث آزادراه سلفچگان-اراک-خرم‌آباد

این آزادراه یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترافیکی کشور در اتصال نواحی شمال کشور به بندر امام‌ است که علاوه بر نقش آن در جا‌به‌جایی بار و مسافر، جایگاه ویژه‌ای در صادرات، واردات و ترانزیت کالا دارد. هم‌اکنون یکهزار و ۲۲۱ نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم و ۴۶۶ دستگاه ماشین‌آلات در قطعات فعال پروژه به کار گرفته شده است. درحالی که مدیرعامل شرکت ساخت، می‌گوید: این آزادراه پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد؛ اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال حاضر در قطعه «اراک-خرم‌آباد» مشارکت کرده و مشغول به کار است؛ با این حال در مورد قطعه سلفچگان تا اراک فعلا برنامه‌ای وجود ندارد.

کنارگذر شرقی اصفهان

کنار گذر شرق اصفهان

کنارگذر شرقی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان-نطنز-کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان، اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان-نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (آزادراه) اصفهان-شیراز متصل می‌شود و با راه‌اندازی و استفاده از این مسیر (کنارگذر شرقی)، استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شوند. برای اجرای این طرح یک شرکت بخش خصوصی قرارداد داشت که ابتدای سال ۱۳۹۵ آن قرارداد خاتمه پیدا کرد. سپس اجرای دو قطعه به یک شرکت بخش عمومی و اجرای یک قطعه دیگر به یک شرکت خصوصی محول شده است.

آزادراه پل زال-اندیمشک

خرم آباد -پل زال

شروع به کار ساخت این آزادراه چهاربانده، سال ۱۳۹۳ بوده و حالا قطعه پل زال-اندیمشک با طول ۴۵ کیلومتر به‌طور کامل تمام شده است؛ اما قطعه اندیمشک-اهواز در حال واگذاری است و چند متقاضی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. از جمله این متقاضیان، یک شرکت ایتالیایی، یک شرکت کره‌ای و چند شرکت ایرانی هستند.

آزادراه اصفهان-شیراز

اصفهان-شیراز2

با اینکه مدیرعامل شرکت ساخت در تیرماه سال جاری گفته که «این آزادراه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته» اما مطابق اطلاعات موجود این پروژه ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و گفته می‌شود شاید افتتاح آن به پایان دولت روحانی نیز بکشد. در حال حاضر در این آزادراه، قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا دارای قرارداد است و قطعه اصفهان تا ایزدخواست نیز در دست بررسی و در حال انجام مذاکرات قراردادی است.

راه‌آهن میانه-بستان-تبریز

راه آهن میانه -تبریز

راه‌آهن دوخطه میانه‌-‌بستان‌آباد-‌تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن موجود تهران‌-‌تبریز شروع شده و با گذر از مسیری عمدتا کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. این طرح نیز عملا در حال بهره‌برداری است و تنها مراحل انتهایی طرح و کارهای تکمیلی آن باقی مانده است. ۱۰۰ میلیارد ریال نیز اعتبار برای برخی کارهای متفرقه در طول مسیر مورد نیاز است؛ اما سازمان برنامه‌وبودجه آن را همچنان در فهرست پروژه‌های قابل واگذاری قرار داده است.

راه‌آهن گل گهر-شیراز

راه آهن گل گهر شیراز

ساخت این راه‌آهن نیز دارای قرارداد است. برخی قطعات را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انجام می‌دهد و یک قطعه را نیز پیمانکار بخش خصوصی در دست اجرا دارد. البته هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

آزادراه سیرجان-بندرعباس

برای این طرح نیز از سوی سازمان برنامه‌وبودجه، فراخوان سرمایه‌گذاری منتشر کرده است که البته بازگشت سرمایه مناسبی هم برای آن پیش‌بینی می‌شود؛ اما هنوز سرمایه‌گذار واقعی و جدی، به‌جز یک شرکت کاملا خصوصی برای یک قطعه از آن، اعلام آمادگی نکرده است.

آزادراه شیراز-بوشهر

گفته می‌شود ساخت این آزادراه طول مسیر شیراز به بوشهر را ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد و با اینکه این آزادراه در بالاترین سطح سرمایه‌پذیری است اما مطالعه اولیه برای هزینه‌ها و سود و زیان و حتی بازگشت سرمایه آن انجام نشده است. هرچند سرمایه‌گذارانی از روسیه و چین برای انجام آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.