| کد خبر: 174573 |

◄ پروژه‌ ریلی که پس از 13 سال هنوز تکمیل نشده است

راه‌آهن همدان- تهران 13 سال طول کشید تا با هزینه‌ای بالغ‌بر 970 میلیارد تومان تا مشهد افتتاح شود و هنوز بخش مشهد-تهران آن به بهره‌برداری نرسیده است.

تین نیوز

راه‌آهن همدان- تهران 13 سال طول کشید تا با هزینه‌ای بالغ‌بر 970 میلیارد تومان  تا مشهد افتتاح  شود  و هنوز بخش مشهد-تهران آن  به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همدان‌پیام، در 20 تیرماه 96 مسافران همدان-مشهد برای نخستین‌بار توانستند به مشهد سفر کردند و  در آن زمان وعده استاندار مبنی بر این بود که اواسط پاییز سال 1396 مسافران تهران می‌توانند همه روزه از قطار استفاده کنند.

 دوم آبان سال گذشته، مدیرکل وقت راه‌وشهرسازی استان خبر پایان ریل‌گذاری همدان-تهران را اعلام کرد و گفت که با تزریق بودجه جدید پیمانکار سریعتر کارش را به پایان خواهد رساند و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

در روز کلنگ‌زنی راه‌آهن همدان ـ ملایر در 11 مرداد امسال استاندار از پیمانکار راه‌آهن همدان-تهران قول خواست تا سر ماه افتتاحیه را برگزار کند و تاکید کرد تا 20 روز آینده به سرانجام برسد. اکنون پس از یکسال‌ونیم هنوز سوت قطار همدان- تهران شنیده نشده است.

انتقال ایستگاه همدان به داخل شهر

در زمان راه‌آهن همدان آخوندی، وزیر وقت راه‌وشهرسازی از انتقال ایستگاه مسافربری را به داخل شهر به دلیل فاصله 15 کیلومتری  ایستگاه رباط شورین از شهر سخن گفت.

محمودرضا عراقی، معاون عمرانی استاندار همدان نیز در 4 شهریور سال 95 از تصویب ایستگاه درون شهری راه‌آهن همدان-تهران خبر داد و حتی مشخصات دقیق مکان آن را نیز اعلام کرد.

استاندار هم در اردیبهشت 96 در زمان افتتاح راه‌آهن وعده ساخت ایستگاه جدید را در داخل شهر تا آذرماه سال 96 داد.

مدیرکل وقت راه‌ و شهرسازی استان در اواسط مرداد  96 از اعلام فراخوان خبر داد و موضوع تملک  و بودجه‌ای بیش از هزار میلیارد تومان (مبلغی به‌اندازه ساخت راه‌آهن) برای احداث ایستگاه زیرزمینی را از موانع پیش رفت عملیات اعلام کرده بود.

اکنون که در نیمه دوم سال 97 قرار داریم و پس از حدوداً یک سال‌ونیم وعده استاندار مبنی بر ساخت ایستگاه مسافربری در داخل شهر به سرانجام نرسیده و هنوز در مرحله تملیک است.

برقی کردن قطار همدان- تهران

برقی کردن قطار همدان- تهران وعده دیگری بود که البته نمایندگان همدان در مجلس آن را پیگیری می‌کردند و همین اواخر یکی از نمایندگان گفته که طرح دوفوریتی برقی کردن قطار همدان به مجلس رفته است.

قطار همدان- سنندج

خطیبی، مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک کشور در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که 55 درصد از زیرسازی ریل همدان- سنندج ساخته شده و با توجه به ردیف بودجه ادامه کار آن به راه‌آهن کشور مربوط میشود.

محمد باقرنوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید خود در اوایل شهریور سال جاری از راهآهن همدان-سنندج  برای تامین اعتبار پروژه چهار خطه نمودن محور سنندج- همدان (گردنه صلوات آباد) خبر داده و گفته با اختصاص 400 میلیارد تومان به این پروژه امیدواریم که کرد تا پایان سال 99 به اتمام برسد.

اتصال اسدآباد هم خط ریلی کشور

 اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم مرداد سال جاری خبر داد که طرح احداث راه‌آهن اسدآباد - کرمانشاه در پیوست لایحه بودجه سال 97 گنجانده شده است و عملیات ساخت آن به‌زودی آغاز و بودجه  170 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

 ایستگاه جدید راه‌آهن نهاوند

ایستگاه راه‌آهن فیروزان در اردیبهشتماه سال 96 افتتاح شد. این ایستگاه از مسیر اراک به ملایر، نهاوند تا کرمانشاه ریل‌گذاری شده است. اما این ایستگاه هنوز به رسمیت شناخته نشده است که حسن بهرامنیا در ابتدای سال جاری از راه‌اندازی ایستگاه در شهرک شهید حیدری خبر داده و گفته که ردیف اعتباری برای احداث ایستگاه جدید راه‌آهن در شهر نهاوند اخذ و این پروژه در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته است.

خط‌ریلی دیگری در بیجار در حال احداث است که خطآهن زنجان- تبریز را به ریل همدان- سنندج متصل می‌کند، اما راه دستیابی مستقیم همدان به زنجان نیست. این مسیر از محدوده قروه و دهگلان میگذرد و به خط آهن همدان سنندج می‌رسد، سر دیگر ریل بیجار به خط‌آهن زنجان- تبریز می‌رسد.

راه‌آهن بیجار 265 کیلومتر است که 22 کیلومتر از اتصال به ریل زنجان ـ تبریز ساخته شده و هفتونیم میلیارد تومان اعتبار امسال این ریل است. این ریل کریدور شمال به جنوب است که از محدوده قروه، ارتباط ریل زنجان- تبریز به همدان- سنندج برقرار می‌شود. در کل 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی شده است.

اتصال اسدآباد و کبوداهنگ به ریل کرمانشاه

 مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک کشور به احداث راه‌آهن داشبلاغ-اسدآباد-کبودراهنگ-کنگاور- کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: این راه‌آهن در پیوست قانون جدید آمده و در سال 97، 12 میلیارد و 700 میلیون تومان به این پروژه اعتبار اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعباس 2 0

    اتصال به راه آهن زنجان تبریز از طریق دهگلان کاملا اشتباهه این مسیر سعب العبور با 265 کیلوتر طول جایگزین مسیر همدان تاکستان با 230 کیلومتر شده
    اتصال به تاکستان علاوه بر کوتاهی و همواری مسیر به راه اهن قزوین رشت نزدیتر بوده یعنی وسط مسیر است هم دسترسی خوب به آذربایجان دارد و هم به شمال

  • امیرعباس 1 0

    متاسفانه راه آهن تبدیل شده به یک سوژه برای نمایندگان جهت کسب رای
    باز هم متاسفانه وزارت راه با درخواستهای غیر کارشناسی نمایندگان مجلس موافقت میکند