| کد خبر: 173841 |

◄ تجربه موفق نصب رادار توسط متخصصان داخلی

تحقق صرفه‌جویی ارزی 800‌هزار یورویی با نصب رادار فرودگاه بندرعباس انجام شد.

تین نیوز

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تحقق صرفه‌جویی ارزی به میزان 800‌هزار یورو با استفاده از توان و دانش بومی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، محمد حبیب‌الهی  درباره پروژه نصب رادار فرودگاه بندرعباس توضیح داد: این رادار سال 84 به همراه رادارهای پروژه آریا خریداری شد، درعین‌حال با شروع تحریم‌ها، کشور فرانسه از ارسال آن به ایران خودداری کرد. بعد از تصویب برجام این رادار به کشور ما ارسال شد ولی با توجه به اتمام دوره قرارداد کشور فرانسه از نصب آن خودداری کرد و در آن شرایط دشوار متخصصان داخلی با توکل به خدا و ایمان به دانش خود نصب این رادار را به عهده گرفتند و مسئولان را از دغدغه نصب رها کردند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به این‌که پوشش رادار ثانویه 250 و پوشش رادار اولیه آن 80 ناتیکال مایل است، افزود: این سیستم راداری شامل رادار اولیه و رادار ثانویه مجهز به مد S است که باقیمت حدود 7.7 میلیون یورو از شرکت تالس فرانسه خریداری‌شده است. هزینه نصب رادار 780 هزار یورو بوده که به همین اندازه صرفه‌جویی ارزی شده است.

وی درباره عملیات اجرایی نصب این رادار گفت: پروژه نصب از دی‌ماه 96 کلید خورد. با توجه به این‌که دکل و ریدام این رادار باید در داخل ایران تهیه و نصب می‌شد، با یک شرکت داخلی قرارداد منعقد کردیم و ساخت دکل و بررسی نقشه‌های دکل انجام شد و درنهایت دکل را در مدت سه هفته نصب کردیم.

نصب تجهیزات و آنتن و متعلقات نیز در 30 روز کاری به‌طور متناوب انجام شد. دلیل تناوب این بود که اداره مهندسی تجهیزات راداری باید 16 رادار و حدود هفت اتوماسیون راداری را در کشور پشتیبانی و نگهداری کند و این امر مستلزم داشتن نیروی متخصص به‌اندازه کافی است که به دلیل کمبود نیرو مجبور بودیم برای عملیاتی ماندن سرویس‌های دیگر برنامه‌ریزی متناوب داشته باشیم.

حبیب‌الهی افزود: از مزایای نصب این رادار می‌توان به ترمیم پوشش راداری و پشتیبانی رادارهای جنوب کشور، استفاده بهینه از فضای کشور، تسهیل در طرح اپروچ فرودگاه بندرعباس و افزایش ضریب ایمنی در عملیات پروازی اشاره کرد.

این رادار هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس توسط رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح رسمی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.