| کد خبر: 170438 |

◄ پیشنهاد ساخت راه‌آهن چابهار-سرخس با تامین مالی آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادانی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود به‌ویژه در شرق کشور، می‌تواند به عنوان متولی این پروژه، زیر ساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقای امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، فراهم آورد.

تین نیوز

مدیر مرکزمطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت گفت: بنابر اعلام مدیرعامل راه‌آهن، ظرفیت ترانزیت کالا از کشورهای CIS به آب‌های آزاد در جنوب کشور ۶ میلیون تن است که با ساخت  راه‌آهن چابهار-سرخس به فعلیت خواهد رسید.

به گزارش تین‌نیوز،  سید میثم لاجوردی با تاکید بر اهمیت پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس، اظهار کرد: طبق بودجه سال ۹۷ راه‌آهن چابهار-سرخس از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. عملیات ساخت قطعه اول این پروژه از چابهار تا زاهدان از سال ۸۹ آغاز شده است و بودجه مورد نیاز آن ۴۵۰۰ میلیارد تومان است اما تا کنون تنها ۴۶۰ میلیارد تومان از  محل بودجه دولت به این قطعه تخصیص داده شده است و پیشرفت فیزیکی آن ۳۳ درصد است. برآورد بودجه راه‌آهن چابهار-زاهدان در سال ۹۷، در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی که د رمیزگرد هم‌اندیشی تعامل دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای تأمین مالی و تکمیل راه‌آهن چابهار ـ ‌سرخس که با حضور مسئولین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و نماینده مردم نهبدان در مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری فارس برگزار شد، افزود:  قطعه دوم پروژه از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه از سال ۹۳ دارای ردیف بودجه است و اعتبار مورد نیاز برای ساخت در قانون ۲۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که تا کنون تنها ۱.۵ میلیارد تومان از محل بودجه به این قطعه تخصیص یافته است.

به گفته لاجوردی پیشرفت فیزیکی قطعه زاهدان-تربت حیدریه در حد صفر بوده و برآورد بودجه آن در سال ۹۷ تنها ۵ میلیارد تومان است.

‌این کارشناس حمل‌و نقل ریلی ادامه داد: این محور تنها بندر اقیانوسی کشور را با آبخور بیش از ۱۵ متر که مناسب کشتی‌های اقیانوس پیما است و همین موضوع امکان تبدیل بندر چابهار به هاب بندری در منطقه را فراهم می‌کند.

او افزود: همچنین با اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی، هزینه ۱ میلیارد دلاری که برای افتتاح فاز یک این بندر صورت گرفته است، توجیه‌پذیر خواهد شد چرا که در غیر این صورت زیر ساخت لازم در پس کرانه بندر برای حمل‌و نقل ۸.۵ میلیون کالا تخلیه شده در بندر امکان‌پذیر نخواهد بود.

لاجوردی فعال شدن ظرفیت معادن شرق کشور را از دیگر مزایای تکمیل خط چابهار-سرخس دانست و گفت: ۲۲۰۰ معدن در استان خراسان جنوبی و ۴۹۷ معدن در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده است که به دلیل نبود زیرساخت مناسب حمل‌و نقل با ظرفیت پایین در حال بهره‌برداری هستند.

مدیر گروه حمل‌و نقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس عواید اقتصادی فراوانی دارد افزود: نباید این‌گونه فکر کرد که احداث این خط آهن فقط هزینه برای سازنده دربردارد بلکه با محاسبات کارشناسی صورت گرفته سرمایه‌گذاری در این پروژه، اقتصادی بوده و می‌توان از عواید حاصل از بهره‌برداری از خط ریلی در قالب قرارداد BOT بهره‌مند شد.

وی تأکید کرد: براساس این مدل اقتصادی، با جذب ۴ میلیون تن بار ترانزیتی در این محور و همچنین اخذ تعرفه فعلی حمل ریلی بار، نرخ بازده داخلی (IRR) برای سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود۲۰ درصد ارزی خواهد بود. بنابراین هزینه‌های ساخت این پروژه پس از بهره‌برداری در مدت کمتر از ۸ سال مستهلک خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس خبری که  «عیار آنلاین» از میزگرد هم‌اندیشی تعامل دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای تأمین مالی و تکمیل راه‌آهن چابهار ـ ‌سرخس منتشر کرده است: «این میزگرد روز سوم مرداد ۹۷ با حضور مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و نماینده مردم نهبدان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مسئولان آستان قدس رضوی علی‌رغم دعوت و هماهنگی‌های قبلی در هم‌اندیشی که موضوع آن مهم‌ترین پروژه زیرساختی شرق کشور بود با توجه به ماموریت‌های این نهاد غیردولتی که محرومیت‌زدایی است، حاضر نشدند.»

به اساس این گزارش، «یکی از روش‌های مؤثر در حل مشکلات مالی پروژه‌ها استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی در قالب مشارکت عمومی ـ خصوصی (PPP) است. با استفاده از این روش می‌توان بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را که حجم بالای سرمایه‌گذاری نیاز دارند، تأمین مالی کرد و یکی از رایج‌ترین قراردادها در این روش، مدل ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) است که معمولاً در توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای استفاده می‌شود.»

این گزارش می‌افزاید: «با توجه به مشخصات باری و ترانزیتی این محور، سرمایه‌گذار بخش غیر دولتی، انگیزه لازم برای حضور بلندمدت و بهره‌برداری از این محور را خواهد داشت و این امر سبب خواهد شد تا کیفیت ساخت خط تا حد بسیار زیادی نسبت به روش دولتی افزایش یابد و آستان قدس رضوی (ع) به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادانی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود به‌ویژه در شرق کشور، می‌تواند به عنوان متولی این پروژه، زیر ساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقای امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، فراهم آورد. لازم به ذکر است تکمیل این محور ریلی زمینه‌ساز، دسترسی تعداد زیادی از شیعیان سیستان و بلوچستان، هند و پاکستان را به آستان مقدس ثامن الحجج (ع) فراهم خواهد آورد.»

بر اساس این گزارش«آنچه وجه تمایز آستان قدس با دیگر بخش‌های خصوصی فعال در زمینه عملیات‌های عمرانی کشور است،رویکرد این نهاد در هدف از انتخاب پروژه‌ها است. چراکه سایر بخش‌های خصوصی با هدف کسب درآمد حاضر به انجام پروژه‌ها هستند اما آنچه از آستان قدس رضوی انتظار می‌رود آن است که بدون آنکه معطل بودجه‌های دولتی بماند، نسبت به ساخت و تکمیل این محور ریلی راهبردی اقدام می‌کند.»

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    اگر آستان قدس در قطعه دوم پروژه که از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه است سرمایه گذاری 2900 میلیاردی بکند بسیار خوب است اما اگر منم جای مسئولیت آستان بودم خیلی به اینکار مایل نبودم!
    چون بعدا همش شاید تهمت و توهین و افترا اصلاح طلبان و بعضی کاندیدا های ریاست جمهوری بودم که چرااااا آستان دخالت کرده؟
    اگر دخالت نمیکرد "زودتر" و "مهندسی تر" تموم میشد!
    حالا وای به روزی که خدایی نکرده تو این خط دوتا قطار به هم بخورند و خدایی نکرده 200 نفر فوت کنند!
    اولین متهم آستان قدس است!
    روزنامه های زنجیره ای و رسانه ها که دست بوس لیبرال ها هستن رییس آستان رو از قبل محکوم به اعدام میکنند!
    و با مصاحبه با 4 تا کارشناس "پولی" اثبات میکنند مقصر اصلی آستان است!
    خب پس بهتره بره "سرویس بهداشتی" در جاده ها بسازه !
    هم فوحش نمیخوره، هم مردم میبینن و تعریف میکنن ، هم خطرش کمتره!
    فقط این وسط منافع ملی قربانی سیاسی بازی دوستان اصلاح طلب و اعتدال گرا میشه!
    چون از ترس حملات این دوستان نمیشه کار کرد!

    ( و احتمالا بعدا این دوستان اصلاح طلب علت عدم پیشرفت کشور رو نظام و فلان ارگان نظامی و آستان قدس میدونن ، نه عملکرد خودشون که همه رو از خدمت کردن میترسونه!)

    • کارشناس حمل و نقل 1 0

      اگر بنا باشه بدلایل سیاسی، تهمت ها و افتراها کار کشور زمین بمونه که هیچ گاه کشور پیشرفت نمی کنه و این خیلی کوته بینانه هست که آستان به خاطر همچین دلایلی به پروژه ورود نکنه در ثانی همین الان آستان قدس درحال مشارکت با وزارت راه برای ساخت محور مشهد ـ بجنورد ـ گرگان هست و طرح ها و مباحث فنی با نظارت و تائید شرکت ساخت به عنوان کارفرمای وزارت راه در حال انجام هست پس بحث اجرای کم کیفیت و غیر مهندسی و این ها در کار نیست
      ضمنا وظیفه آستان قدس محرومیت زدایی در شرق کشور است و وقتی کشور با محدودیت منابع مالی روبرو هست و مردم های استان های شرقی از جمله خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان از نعمت های زیرساختی اینچنینی محروم هستن پس آستان قدس و همه نهاد های عمومی که ظرفیت بالایی در یاری رساندن به دولت برای تکمیل پروژه های زیرساختی دارند باید باهم همکاری کنن تا مردم این استان ها نیز بعد از مدت ها از اولیات لازم برای توسعه اقتصادی برخوردارشوند

    • ناشناس 0 0

      مسئولین آستان*

    • ناشناس 1 0

      جناب کارشناس ، حرف شما درست است اما تا وقتی اصلاح طلبان اینکار رو میکنند و مردم هم راحت گول میخورن ، ایا استان حق ندارد به همین طرحی که شما فرمودی اکتفا کند؟
      یک مثال میزنم ، وقتی هواپیمای ایران۱۴۰ سقوط کرد روزنامه های زنجیره ای چه کردن؟
      ایا به مردم ارامش دادن یا نمک روی زخم پاشیدن؟
      ایا گفتن این هواپیما زمان دولت سازندگی انتخاب و زمان دولت اصلاحات تولید انبوه شد و زمان احمدی نژاد ادامه یافت یا جوری تیتر زدن و نوشتن که همه فکر کردن احمدی نژاد این هواپیما رو انتخاب کرد و قرارداد بست و هسا رو ایجاد کرد و خط تولید ایران ۱۴۰ و نمونه های ۱ و ۲ و ... رو تولید کرد؟
      پروژه ای که افتخار دولت سازندگی و اصلاحات بود شد مجوز قتل احمدی نژاد!
      متاسفانه همین سایت تین‌نیوز هم در همین راه قدم که نه ، دوید!!!
      وقتی با ۳ روز تیتر زدن میتونی مردم رو گول بزنی ، کسانی رو روی قدرت بیاری با رای مردم که منافع اشراف براشون مهمه نه مردم ، چرا شما توقع داری استان بازهم فداکاری کنه؟
      خب ساخت خانه و مدرسه و سرویس بهداشتی هم ابادانی و نیاز هس!
      درسته منافع ملی در راه اهن هست اما تا کی میشه توقع یک طرفه از استان داشت؟