نقطه عطف در جذب سرمایهگذاری خارجی
تین نیوز | چند روز قبل وزیر محترم اقتصاد به انتظارها پایان داد و طی حكمی دكتر محمد خزاعی را بهعنوان رئیس سازمان سرمایهگذاری و معاون بینالملل وزارت اقتصاد منصوب كرد. این انتصاب میتواند نقطه عطفی در تعاملات اقتصاد خارجی كشور و جذب سرمایهگذاری خارجی باشد. شناخت دقیق از فضای كنونی تعاملات اقتصادی و سیاسی دنیا، مقبولیت در سطح محافل داخلی و بینالمللی و محبوبیت نزد نیروهای وزارتخانه از نقاط قوت و مبرز رئیس جدید سازمان سرمایهگذاری است. اما موفقیت مدیریت جدید، در كنار سایر عوامل، مستلزم درس گرفتن از خطاها و رویكردهای غلط دولت قبلی است. این خطاها
را میتوان بهطور خلاصه شامل این موارد دانست:
خطای اول؛ بیاثر نشان دادن تحریمها: بیشترین تلاش و غایت همت دولت قبلی بیاثر نشان دادن تحریمها بود.
این رویكرد علاوه بر اینكه به کارشناسان و مردم علامت غلط میداد مانع از اتخاذ راهكارهای واقعی برای شرایط خاص تحریم میشد؛ اما واقعیت این است كه تحریمها اثرات منفی زیادی بر اقتصاد كشور داشتهاند و اولین و بیشترین تاثیر آن نیز در حوزه سرمایهگذاری خارجی، تامین منابع مالی خارجی و روابط اقتصادی خارجی بوده است؛ بنابراین دولت و مسوولان باید با در نظر گرفتن 2 سناریوی لغو یا تخفیف تحریمهای بینالمللی یا ادامه تحریمها و وضع موجود استراتژیهای متناسب را اتخاذ كنند.
خطای دوم؛ نگاه به سرمایهگذاری خارجی بهعنوان منبع تامین مالی: اینكه دولت در اجرای برنامههای توسعهای خود با محدودیت منابع مواجه است، نباید باعث شود كه به سرمایهگذاری خارجی بهعنوان یك منبع تامین مالی نگاه كنیم. برای كشوری مانند ایران، جنبه تامین مالی صرفا در پروژههای عظیم نفت و گاز میتواند مطرح باشد كه این موضوع نیز متولیان خاص خود را دارد و خارج از حوزه عملكرد وزارت اقتصاد است. درحالیكه سرمایهگذاری خارجی دارای فواید مهمتر و كلیدیتری در قالب اثرات سرریز (spill over) همچون افزایش رقابتپذیری در داخل كشور و انتقال تكنولوژی
و دانش مدیریت و دسترسی به بازارهای صادراتی است كه عمدتا مورد غفلت قرار میگیرد.
خطای سوم؛ تمركز بیش از اندازه بر آمارها: تمركز بیش از اندازه و صرف بر آمارهای سرمایهگذاری خارجی نیز یكی از رویكردهای غلط مسوولان قبلی بود. اینكه آمارهای ارائهشده واقعی بودند یا خیر یك بحث است و اینكه تاثیر سرمایههای جذب شده بر اقتصاد چه بوده و چه باید باشد، موضوعی مهمتر است. با در نظر گرفتن اثرات سرریز، دیگر معیار موفقیت نباید آمارهای جذب باشد.
خطای چهارم؛ عدم برخورداری از استراتژی سرمایهگذاری خارجی: بهرهمندی از اثرات سرریز، مستلزم برخورداری از استراتژی جذب سرمایهگذاری خارجی است؛ بهگونهایكه صرفا صنایعی كه دارای این اثرات مثبت هستند از سیاستهای تشویقی برخوردار شوند. در سالهای گذشته، در نبود چنین استراتژی و دركی، این سازمان عملا تبدیل به «مركز ارائه خدمات به اتباع افغانستان» شده بود.
چاپ خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.