| کد خبر: 136336 |

همتی:

قانون هدفمندسازی یارانه‌ها درست اجرا نشد

نماینده مردم سمنان،سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی،گفت: مشکل بزرگ اقتصاد ما امروز این است که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صحیح اجرا نشد و مجریان امروز باید درباره آن جوابگو باشند.

تین نیوز

نماینده مردم سمنان،سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی،گفت: مشکل بزرگ اقتصاد ما امروز این است که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صحیح اجرا نشد و مجریان امروز باید درباره آن جوابگو باشند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، احمد همتی در حاشیه نشست گفتگوی بخش دولتی و خصوصی در سمنان ضمن بیان اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متأسفانه بد اجرا شد، تأکید داشت: بخش عمده این قانون به مقوله انرژی و آب بازمی‌گردد که باید هدفمند شده و به قیمت واقعی بازگردانده شود؛اما این امر محقق نشد و البته مجریان باید درباره چرایی آن پاسخگو باشند.

نماینده مردم سمنان،سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز باید کفِ قیمت تعیین‌شده برای حامل‌های انرژی و همچنین آب، قیمت تمام‌شده برای دولت باشد اما امروز همچنان به مصرف‌کننده آب و انرژی یارانه می‌دهیم که این فاجعه اقتصادی است برای مثال امروز میوه‌ای مانند هندوانه که از تولیدکننده 200تومان خریداری می‌شود، بین 10 تا 15 هزار تومان آب مصرف می‌کند که این در زمره معضلات جدی در کشور است که ما را بر آن داشته تا بعد از 38 سال تازه به فکر آمایش سرزمینی باشیم.

 

هیچ جای دنیا تولیدکننده 20 درصد به بانک سود پرداخت نمی‌کند

عضو خانه ملت همچنین با بیان اینکه امروز اگر می‌خواهیم موفق عمل کنیم باید این بخش از هدفمندی یارانه‌ها را تصحیح کنیم، گفت: امروز در مقوله آب و انرژی باید هدف‌گذاری صحیحی را جایگزین کنیم تا در اصلاح قوانین یارانه‌ها به مشکلاتی برنخوریم.

همتی بیان کرد: سه کار است که اگر کسی آن را در ایران انجام دهد، در همه جای دنیا می‌تواند آن را بکار گیرد، نخست رانندگی است، دوم تولید با این شرایط اقتصادی و دوام محسوب می‌شود لذا که اگر کسی بتواند در ایران دوام بیاورد قطعاً در سخت‌ترین شرایط می‌تواند مشکلات را تحمل کند چراکه هیچ جای دنیا نیست که در آن تولیدکننده 20 درصد به بانک سود پرداخت کند و اگر کوچک‌ترین مشکلی برای او پیش آید به‌صورت تصاعدی بدهکار می‌شود.

وی افزود: سومین مقوله دراین‌بین اشتغال‌زایی است که در ایران بسیار سخت محسوب می‌شود.

 

دستگاه‌های مالیاتی یکی دیگر از موانع تولید در کنار تسهیلات بانکی

نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدی‌شهر در مجلس درباره مشکلات تولید در کشور، گفت: امروز دستگاه‌های مالیاتی نیز یکی دیگر از موانع تولید در کنار تسهیلات بانکی و ... است که هنوز با مناقشاتی روبرو است و وقتی با وزیر مربوطه این موضوع را در میان می‌گذاریم وی نیز اذعان دارد که این شرایط را نمی‌پذیرد اما درنهایت چه زمان باید این مقوله اصلاح شود همچنان مشخص نیست.

همتی با ابراز اینکه امروز البته اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است، افزود: برای مثال ثبات بازار ارز در سه چهار سال اخیر بهتر شده، همچنین مقوله قاچاق کالا تا حدودی توانسته تحت کنترل قرار گیرد اما هنوز معضلی برای تولید محسوب می‌شود تا جایی که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند که از 800 بندر ما 600 مورد مجوز ندارند یعنی 80 درصد، لذا تولیدکننده با موجی از قاچاق کالا روبرو است که آیا می‌تواند در آن دوام آورد؟

وی ادامه داد: امروز قاچاق کالا و تمام مشکلاتی که درباره تولید ذکر شد به‌مثابه سم در مقابل تولید عمل می‌کند حال به این موضوعات جوسازی‌های سیاسی را نیز در داخل کشور بیفزایید، درنهایت چه چیزی برای تولیدکننده می‌ماند؟ اگر ما در داخل و خارج از کشور مدام به دشمن‌تراشی بپردازیم دست‌آخر چه چیزی برایمان می‌ماند؟ ما دشمن‌ستیزی راداریم اما به‌راحتی دشمن‌تراشی و برای اکثریت مردم جوسازی می‌کنیم و درنتیجه خودبه‌خود جبهه چیزی متقابل تشنج در فضا رخ می‌دهد که واقعاً نتیجه خوبی ندارد، این امر به‌واقع درست نقطه مقابل تولید و اشتغال است و آن‌هایی که ادعا می‌کنند معتقد به‌نظام هستند باید بدانند که با این مسائل به تولید و اشتغال نمی‌رسیم.

همتی با اشاره به چهار دهه گذشته کشور و تنش های آن، گفت: امروز ملت ما به این نتیجه رسیده که باید این تنش‌ها را کنار بگذاریم اما عده‌ای هنوز در آن مسیر راه می‌روند و امیدواریم سر عقل بیایند چراکه از ابزارهایی که در اختیاردارند سوءاستفاده می‌کنند.

 

باید سالانه 65 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، سالانه 65 میلیارد دلار باید جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم، تصریح کرد: برای اینکه اشتغال 900هزار تا یک‌میلیون‌نفری داشته باشیم که 30 میلیارد دلار آن به‌صورت فاینانس، 20 میلیارد دلار به‌صورت مشارکت و 15میلیارد دلار سرمایه‌گذار مستقیم است که سالانه چهارتا پنج میلیارد دلار آن تحقق‌یافته، لذا ما چگونه می‌توانیم با این شرایط به این عددها برسیم؟ آیا می‌توانیم حتی سرمایه‌گذار داخلی را راضی به ریسک سرمایه‌گذاری در کشور با این شرایط، کنیم؟ لذا امروز کشور ما نیازمند آرامش است و این را متاسفانه عده‌ای نمی‌فهمند.

همتی بیان کرد: در برنامه ششم و بخشی از سیاست‌های کلی نظام عضویت در «دبلیو تی او» در زمره سیاست‌های نظام و برنامه‌های ششم محسوب می‌شود اما با این شرایط می‌توانیم به «دبلیو تی او» برسیم؟ درزمانی که پیمان‌هایی مانند شانگهای که دوستان ما نیز هستند، منعقد می‌شد، پاکستان و هند را عضو می‌کنند اما ایران را خیر، همه این موضوعات به سیاست ربط ندارد بخشی از آن به مدیریت ما برمی‌گردد و ما باید آن را بپذیریم که آن‌ها ضعف‌های ما را احصاء می‌کنند لذا باید در وهله اول باید هم‌پیمانانمان، ما را بپذیرند.

نماینده مردم سمنان،سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا دشمن اصلی ما است اما درباره کشورهای دوست چه باید گفت؟ بسیاری کشورهای دنیا امروز اگر زمینه‌ای مساعد ببینند می‌توانند با ما همکاری کنند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.