| کد خبر: 203610 |

◄ ضد و نقیض تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور

اگر سوخت کم سولفور کشتی‌رانی‌ها تأمین نشود، به دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی ۱.۵ برابر می‌شود.

تین نیوز

تنها 2 روز پس از آن‌که دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی گفت «نیاز سالانه شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ و کوچک ایران به سوخت کم سولفور نیم‌درصد یک و نیم میلیون تن است که با عملکرد وزارت نفت تأمین این میزان سوخت در شرایط کنونی غیرممکن است» معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد «هم اکنون بر اساس مصرف خطوط کشتی‌ها این سوخت‌ها تهیه می‌شود».

به گزارش تین نیوز، اظهارات این مقامات در حالی مطرح شده است که برخی کارشناسان حوزه دریانوردی نیز خبر موفقیت ایران در تولید سوخت کم سولفور را غیرموثق و نادرست می‌دانند.

به گفته این کارشناسان در زمینه عدم تولید سوخت کم سولفور ایران 10 سال فرصت داشت اما از این فرصت استفاده نکرد و مقصر اصلی در این زمینه هم سازمان‌های دولتی متولی و شرکت‌های کشتیرانی هستند که موضوع را جدی نگرفتند.‌

این کارشناسان پیشنهاد داده‌اند حال که سازمان‌های متولی مدعی هستند در این مورد به وزارت نفت نامه داده و مجموعه  وزارت نفت اسهل انگاری کرده، نامه‌های ارسال شده منتشر شود تا مشخص گردد از چه تاریخی نامه‌نگاری آغاز  شده است.

به گزارش تین نیوز، هفتم دی ماه امسال بود که خبری با عنوان «گلایه مالکان کشتی از وزارت نفت به دلیل عدم تأمین سوخت کم سولفور» در رسانه‌ها منتشر شد.

بر اساس آن‌چه در این خبر آمده بود، یحیی ضیایی دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی در یک نشست خبری با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم‌درصد سولفور گفت: اگر سوخت کم سولفور کشتی‌رانی‌ها تأمین نشود، به دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی ۱.۵ برابر می‌شود.

وی با بیان این‌که مطابق مصوبه استفاده از  سوخت کم  سولفور برای تمام کشورها لازم‌الاجراست، گفت: طی سال‌های اخیر مکاتبات بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تولید سوخت کم سولفور انجام شده اما متاسفانه وزارت نفت در این قضیه سهل‌انگاری کرد و آن را پشت گوش انداخت.

وی افزود: در مکاتبات عدیده با معاون اول رئیس جمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس و ... اهمیت موضوع تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی را مورد تاکید قرار دادیم. به‌دنبال این اقدامات نمایندگان مجلس در برابر این مسئله حساس شدند و وزیر نفت را به مجلس فراخواندند.

ضیایی بیان کرد: پس از این بود که با فشار نمایندگان مجلس، وزارت نفت، تولید سوخت کم سولفور را در دستور کار قرار داد، اما این کار وزارت نفت مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت قول تولید ماهانه 45هزار تن سوخت نیم‌درصد را در پالایشگاه شازند را داده بود گفت: این درحالیست که تاکنون پالایشگاه شازند فقط 1500 تن سوخت را تحویل داده است.

ضیایی با اعلام اینکه نیاز سالانه شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ و کوچک ایران به سوخت کم سولفور نیم‌درصد یک و نیم میلیون تن است، اظهار کرد: البته با عملکرد وزارت نفت تأمین این میزان سوخت در شرایط کنونی غیرممکن است.

 وی با اشاره به اینکه هزینه هر تن سوخت 3.5درصد کم سولفور 350 دلار و سوخت نیم‌درصد حدود 700 تا 750 دلار است، گفت: 50 تا 60درصد هزینه کشتی‌ها مربوط به سوخت است. با توجه به اینکه وزارت نفت عملاً قادر به تأمین نیاز داخل به سوخت نیم‌درصد کم سولفور نیست شرکت‌های کشتیرانی بزرگ و کوچک با چالش‌های جدی برای فعالیت خود مخصوصاً حمل کالای اساسی مواجه خواهند بود.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی، گرانی سوخت کم سولفور نیم‌درصد در خارج، انتقال ارز و هزینه انتقال ارز از هزینه 2.5 تا 3درصدی انتقال ارز توسط صرافی را از چالش‌های خرید این نوع سوخت از خارج عنوان کرد.

وی تنها راه عدم وابستگی به خارج در تأمین سوخت کم سولفور نیم‌درصد را تولید آن در داخل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پالایشگاه‌های شازند، اصفهان و آبادان زیرساخت تولید سوخت کم سولفور با گوگرد نیم‌درصد را دارد، در این راستا با شورای عالی امنیت ملی مکاتبه می‌کنیم تا وزارت نفت را ملزم به تولید این سوخت در پالایشگاه اصفهان و‌ آبادان بکند، ضمن اینکه از سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهیم برای کشتی‌هایی که در داخل خلیج فارس کاپوتاژ می‌کنند به‌مدت یک سال تنفس برای اجرای آیمو در نظر بگیرد.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی تاکید کرد: اگر سوخت کم‌سولفور کشتی‌رانی‌ها تأمین نشود به‌دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی 1.5 برابر می‌شود.

وی گفت: ایران در حال حاضر 95 شناور نفتکش 100 تا 500 هزار تنی، 130 فروند کشتی کانتینری و حدود 40 فروند کشتی متعلق به بخش خصوصی دارد.

به گزارش تین نیوز، 2 روز پس از این اظهارات دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی و در تاریخ 9 دی ماه، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با ارگان‌هایی از جمله وزارت نفت، شرکت‌های کشتیرانی و هیئت دولت مکاتبات گسترده‌ای انجام داد، بنابراین در یک سال گذشته اتحادیه صادرکنندگان نفت، انجمن‌ها و بانکرینگ، اقداماتی را جهت تهیه و تولید سوخت کم سوفلور انجام داده‌اند.

اسلامی بیان کرد: طبق اعلام معاونت بین المللی و بازرگانی وزارت نفت یکی از پالایشگاه‌ها در داخل کشور اقدام به تولید و ارائه سوخت کم سولفور کرده و هم اکنون طبق اولویت بندی کشتی‌های اقیانوس پیما می‌توانند برای سفر‌های بین المللی خود از این سوخت استفاده کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تاکنون امکان تولید ۱۵ هزار تن کم سوفلور در ماه فراهم شده و ظرف چند ماه آینده میزان تولید آن باید به ۴۰ هزار تن افزایش یابد تا از آن برای مصارف بنادر جنوبی از جمله بندرعباس و بندر عسلویه استفاده شود.

او با بیان اینکه امکان تهیه و تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور یکی از مهمترین اقدامات در حوزه سوخت کشتی‌ها بوده است، گفت: هم اکنون بر اساس مصرف خطوط کشتی‌ها این سوخت‌ها تهیه می‌شود و به مرور به میزان مصرف واقعی خواهد رسید البته ما سعی داشتیم از تولیدات داخلی برای مصرف سوخت کشتی‌ها استفاده کنیم این در حالی است که امکان تأمین آن در خارج از کشور هم وجود داشت.

اسلامی یادآور شد: ما از تمامی ظرفیت‌های داخل کشور جهت سرمایه گذاری برای شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید سوخت کم سولفور استفاده کرده‌ایم و در این زمینه هم موفقیت‌های بسیاری زیادی را کسب کرده‌ایم به طوری که در آینده نزدیک نه تنها برای مصارف کشتی‌های داخلی بلکه برای مصارف کشتی‌های خارجی هم این سرویس را ارائه خواهیم کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در سال‌های گذشته وزارت نفت و شرکت‌های پالایشگاه برای تولید سوخت کم سولفور همکاری‌های لازم را انجام نمی‌داد، اما هم اکنون با همکاری وزارت نفت و سایر شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم به این توانمندی بزرگ در حوزه سوخت کشتی‌ها دست یابیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.