| کد خبر: 233221 |

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای انجام مطالعات میدانی راه‌ها و باند فرودگاه‌ها از توانمندی روش نفوذ دینامیکی مخروط (DCP) استفاده می‌کند.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت  آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای انجام مطالعات میدانی راه‌ها و باند فرودگاه‌ها از توانمندی روش نفوذ دینامیکی مخروط (DCP) استفاده می‌کند.

به گزارش تین نیوز، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در تشریح این توانمندی و قابلیت در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: مطالعات ژئوتکنیکی باندهای پرواز به سبک سنتی، بدلیل تعدد عملیات پروازی هواپیماها در ساعات مختلف شبانه‌روز، همواره محدودیت‌هایی را از نظر تعداد و موقعیت حفر چاهک‌های دستی مطالعاتی، مدت زمان انجام آزمایش‌ها و پر کردن محل چاهک‌ها (به دلیل ابعاد و حجم زیاد گمانه های دستی) به دنبال دارد.

کیانپور با اشاره به اینکه نباید فرایند مطالعه و آزمایش بر روی باند فرودگاه‌ها مانع انجام پروازها شود، تصریح کرد: برای انجام مطالعه، کاستن محدودیت‌ها و نیز افزایش راندمان کاری گروه مطالعاتی حاضر در فرودگاه‌ها تصمیم گرفته شد از آزمایش های نوین و منحصر بفرد برای سرعت دادن به مطالعات مورد نیاز استفاده کنیم.

وی در تشریح نحوه انجام مطالعات به روش نفوذ دینامیکی مخروط (DCP)، افزود: با اجرای این طرح مطالعاتی جدید دیگر گمانه‌های دستی حفر نخواهد شد و جایگزین آن انجام مطالعات به روش نفوذ دینامیکی مخروط (DCP) است که روشی سریع‌تر و با حجم تخریب کمتری همراه است و حفاری دورانی و انجام آزمایش‌های درجا صورت گرفته و مقاومت لایه‌های غیرچسبنده روسازی مطابق استاندارد ASTM D6951 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیانپور ادامه داد: در این آزمایش با اعمال تعداد ضربات مشخص چکش، میزان نفوذ مخروط دستگاه در داخل لایه‌های خاک اندازه‌گیری می‌شود و با استفاده از آزمایش DCP می‌توان میزان نفوذ مخروط، سختی خاک، CBR نظیر محل و ضخامت لایه‌های همگن از نظر مقاومت را تخمین زد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در حال حاضر این آزمایش توسط اکیپ و کارشناسان متخصص دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه بین‌المللی بندرعباس انجام شده و نتایج آن در اختیار کارفرما قرار گرفته است.

کیانپور در پایان گفت: به کارگیری این روش در بهسازی راه‌ها نیز مورد توجه کارفرمایان و مهندسین مشاور طراح قرار گرفته، به طوری که طی یکسال گذشته از نتایج این آزمایش در کنار پارامتر‌ها و نتایج اخذ شده از سایر روش‌های نیمه مخرب و یا غیر مخرب در مطالعه بهسازی پروژه‌هایی نظیر آزاد راه قزوین– رشت،  کرمانشاه– کنگاور و معابر شهر همدان و... بهره‌برداری شده است .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید