| کد خبر: 206310 |

◄ مترو، با فشارهای سیاسی به آمل می‌رود؟

این طرح فقط با فشارهای سیاسی و به نفع جمع بسیار کوچکی اجرا می‌شود و البته پنج ساله ساخته نخواهد شد.

تین نیوز

در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی مازندران عنوان کرده «فاز اول طرح مطالعاتی اتصال مترو پردیس به پلور در شهر آمل تا پایان امسال نهایی شده و برآورد می شود با مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی حداکثر در یک پروسه زمانی پنج ساله خاتمه یابد» یک کاربر تین نیوز معتقد است، این طرح فقط با فشارهای سیاسی و به نفع جمع بسیار کوچکی اجرا می‌شود و البته ابداً پنج ساله ساخته نخواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، این کاربر در بخش نظرهای کاربران همچنین  با تاکید بر این‌که این پروژه  به طول 120 کیلومتر به اندازه پروژه ملی و حیاتی چابهار زاهدان مشهد به طول 1400 کیلومتر بودجه  لازم دارد، اظهار کرد: این طرحی نه نفع ملی دارد و نه حتی اولویت منطقه‌ای و دلیلش هم جنس بافت شمال کشور است.

او بیان کرد: در شمال کشور شهرها به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند و جمعیتی که به شمال و مازندران می‌روند در تمام این شهرها و به پهنه مازندران پخش می‌شوند حال اگر مترو تا آمل رفت، مسافران مترو با ساک و چمدان‌‌های خود در آمل از مترو پیاده می‌شوند، آنها از آمل چمدان و ساک به دست، چگونه به چند شهر مقصد در مازندران پهناور بروند درحالی‌که  سیستم حمل مسافر درستی به شهرهای بزرگ مازندران وجود ندارد؟

بیشتر بخوانید:

این کاربر تین نیوز، خاطرنشان کرد: اغلب این مسافران به شهرهای بزرگ هم نمی‌روند بلکه ممکن است ویلایی داشته یا اجاره کرده یا مهمان باشند و در کل پهنه مازندران تا روستاهای کوچک پخش می‌شوند.

وی با بیان این‌که احتمال سفر مردم با متور به شمال بسیار اندک است، گفت: طراحان این طرح هم می‌دانند جذابیت این طرح برای چنین هدفی بسیار اندک است اما باز فشارهای سیاسی گریبان  کشور و عمران و آبادی و ملت را گرفته است آنهم در شرایط کسری بودجه.

او ادامه داد:  متاسفانه از این دست فشارهای سیاسی و هدررفت منابع کشور و ضرر ملت قبلاً هم وجود داشت که نمونه آن خط ریلی یکی از شهرهای غربی کشور است که اگرچه با عدم استقبال مواجه شده اما نماینده مجلس پرنفوذ برای برقی کردن آن بودجه گرفته است.

جزئیات طرح مطالعاتی مترو آمل

 به گزارش تین نیوز، سید محمد نظری مدیر کل راه و شهرسازی مازندران آذر ماه امسال گفته بود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ع) عملیات اجرایی فاز اول مطالعاتی این پروژه بزرگ عمرانی ریلی را طبق تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است و بر اساس برنامه‌ریزی فاز اول مطالعاتی این پروژه تا اواخر سال جاری ( اسفندماه ) تکمیل و در صورت مثبت بودن ارزیابی مطالعاتی، توافق برای شروع عملیات اجرایی با پیمانکار انجام خواهد شد.

وی در مورد تامین اعتبار این پروژه هم توضیح داده بود: پس از پایان طرح مطالعاتی و قرارگیری پروژه در فاز اجرایی برای تامین اعتبار این پروژه با کارفرمایی وزارت راه و شهرسازی تصمیم گیری می شود و این پروژه در صورت اجرا مشکل مالی نخواهد داشت.

نظری برآورد ارزش ریالی این پروژه را در شرایطی که طرح مطالعاتی این پروژه خاتمه نیافته زودهنگام دانست و گفته بود: پس از پایان طرح مطالعاتی یکی از بخش هایی که در این حوزه مورد تحقیق و ارزیابی قرار می گیرد، مسایل مالی است و تا پایان طرح نمی توان برآورد ریالی از این پروژه را ارایه کرد.

وی افزوده بود: این پروژه قطعا در چند فاز اجرایی خواهد شد که فاز اول از پردیس به پلور و پس از آن نیز در طول زمان اجرای پروژه فازهای بعدی مطالعاتی برای رسیدن مترو به شهر آمل و یا سایر شهرهای استان نیز اقدام عملی انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 1

    پروژه های ریلی الویت یک مان مثل چابهار زاهدان ، رشت آستارا ، خرمشهر بصره ، خواف هرات و ... مانده که هم تحریم شکن هستند هم جز اقتصاد غیرنفتی و در جهت درآمدزایی مملکت و هم در این شرایط ناوگان فرسوده باری بسیار لازمن و ... در این شرایط گرانی بنزین و گرانی تاکسی و اسنپ و تپسی و ... و آلودگی هوا که مردم بسیار به طرح های مترو نیازمندن حومه تهران صدها هزار نفر به مترو نیاز فوری دارند خود تهران متروئش ناقص مانده مشهد ، کرج ، تبریز ، اهواز ، شیراز ، اصفهان و ... و حومه این ها متروهایشان مانده هر ساله نصف کشور را سیل می برد نصف دیگر را خشکسالی که باید طرح های جمع آوری روان آب ها و سیلاب ها و هدایت این ها خیلی سریع جلو بره طرح های زیرساختی شهرها مثل شبکه فاضلاب مانده راه های روستایی ضروری هستند که باید سریعا ساخته بشوند چون مردمانی داریم که کاملا بلوکه شدند و جز عبور از کوه ها و یا طناب بازی روی رودها راهی به دنیای خارج ندارند و هر بار باید جان شان را کف دست شان بگیرند مثل مناطقی از بشاگرد ، شمال ایذه و ... وقتی امثال قطعه دو و سه آزادراه تهران شمال افتتاح نشدن تونل های ضروری در منطقه زاگرس نیازه و هزاران هزار میلیارد تومان طرح های الویت فوق العاده مملکت که بخاطر کسری بودجه رو هوا هستند طرح فضایی مترو تهران آمل که حداقل 30 سال کاره و حداقل 15 هزار میلیارد تومان بودجه می طلبه کجای الویت مملکته ؟؟ یکی تو این مملکت باید پیدا بشه و با فشارهای سیاسی مقابله کنه این طرح وارد فاز اجرایی بشه آیندگان قطعا از ناراحتی و تعجب به خنده خواهند افتاد که یعنی چطور ممکنه کجای دنیا وقتی الویت های 1 ، 2 ، 3 ، 4 تا 10 یک مملکتی مانده برای یک روستایی چنین طرح مولتی هزینه بر ، زمان بر و انرژی بری احداث می کنند حداقل نمی گن خوب فاز اول تا پردیس بره که منطقیه و همان امروز شروع شود و بودجه سنگینش آماده باشد در بهترین حالت 5 سال کاره و بعد فکر فاز بعدی باشیم یاد حرکت مضحک یکی از استان ها می افتیم که راه آهن غیرالویتی کوهستانی سخت گذرش در حال احداثه که حال یکجوری به خود می قبولانیم که مردم این مرکز استان هم به مدل ریلی دسترسی داشته باشند هنوز این راه آهن غیرالویتی به انتها و مرکز استان نرسیده رفتن دنبال ادامه این طرح از مرکز آن استان به سمت مرز یکی از همسایه ها !!! گویی می خوان یک کوچه 20 متری را آسفالت کنند !!! واقعا واکنش آیندگان چیزی جز تمسخر نخواهد بود بلاشک .

    • رضا 0 0

      زاهدان و خرمشهر و آستارا پروژه اقتصادیست پروژه مترو آمل غیر اقتصادی؟!! بزرگترین صنعت در جهان بعد از انرژی صنعت توریسم هست که مازندران گرشگرپذیرترین و پربازدیدترین استان ایران بوده و هست
      واکنش آیندگان که بنده باشم و فرزندانم قطعا احسن خواهد بود
      لطفا همه نظرات رو چاپ کنید

  • جواد طهماسبی 2 2

    جالب اینجاست فقط شما با این طرح مشکل دارید.
    یک جستجو در سایت کنید از همان اول شما با این طرح مخالف بودید و اخبار منفی بر علیه این طرح می دادید.
    در جواب سوال و مقایسه کاربر شما در خصوص هزینه مترو آمل با قطار چهابهار زاهدان مشهد بطول 1400 کیلومتر موارد زیر را جهت تشریح بیشتر این طرح بحضورتان ارسال می گردد.
    1- با توجه به تفاوت لایه های منطقه لاریجان و آمل با شرق ایران (سیستان و خراسان) در خواهید یافت هزینه ساخت در دو منطقه کاملا متفاوت می باشد، مطابق فهرست بها راه و باند هزینه های ساخت در منطقه کوهشتانی دارای سختی و ضرایب بیشتری نسبت به منطقه تپه ماهور یا کویری دارد.
    2 ماهیت اصلی این طرح گسترش مترو تهران به شمال ایران بوده که از بین گزینه های نور،چالوس و آمل ،گزینه آمل انتخاب گردید .
    3-اتصال مترو تهران به پروژه قطار سراسری رشت ساری
    4-مطابق مطالعات اولیه، هزینه سرمایه گذاری در طرح مترو تهران آمل طی 4 سال اول بهره برداری ، بازگشت سرمایه داشته

  • محسن 2 2

    سلام. یه ذره واقع بین باشید. مترو آه نداره که با ناله سودا کنه. ملتمس دولته که چرا سهم مترو رو پرداخت نمیکنه.دولت مفلس تر از همه.خودشون میگن قیمت بلیط یک دهم هزینه مترو رو هم پوشش نمیده.آخه با کدوم پول میخواهید بین تهران و آمل تونل بزنید؟
    تنها توجیهی که میشه برای این طرح آورد اینه که دور هم جمع میشیم، یه پروژه تعریف میکنیم و میدیم به رفقا و بودجه میگیریم و هر جور دوست داشتیم خرجش میکنیم و به فک و فامیل نون میرسونیم و . . . . . . بعدش هم کی به کیه. قرار نیست که به کسی حساب پس بدیم.مگه برای همین اتوبان جدید تهران - شمال کسی پرسید که چرا ده هزار میلیارد تومن برای یک اتوبان 32 کیلومتری؟

  • behr 0 2

    بلحاظ كاهش فاصله و امنيت سفر و كاهش سوخت ودردسرهاي خودرو و نيز انبوه مسافران و دور بودن مسيرقطار گرمسار -طرح عاليست

  • مازندرانی 4 0

    امیدوارم تهرانی ها و غیر بومی ها هر روز کمتر از روز قبل به سمت آمل و مازندران بیایند.آمدن آن ها مساوی است با گسترش کرونا و تخریب فرهنگ بومی منطقه ، ویلاسازی و از بین رفتن کشاورزی و خاک حاصل خیزی که از طلا با ارزش تر است ، افزایش تولید زباله و آسیب بیش از پیش به منابع طبیعی و ... . این طرح هم اگر قرار است اجرایی شود بهتر است به صورت خط ریل عادی باشد تا قطار های باری و کانتینری از آن استفاده کنند و اقتصاد و صنعت و کشاورزی بومی منطقه آمل و مازندران شکوفا شود

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    در باره اين طرح سالهاست در جرايد مجادله مي شود و بنده هم به تناسب تجارب خود و شناخت اين طرح آن را مناسب نمي دانم ولي بطور كلي بايد دستگاه هاي دولتي گزارش مطالعات طرحها را بنا به حقوق شهروندي در معرض اظهارنظر عمومي بگذارند تا از شبهات كاسته شود و اگر نقصي در مطالعات وجود داشته باشد مشخص و رفع شود و اگر گزارش درست باشد پاسخگوي سوالات خواهد بود.