◄ مقایسه متروی تبریز با متروهای استانبول و باکو/ تبریز از باکو پیشی می گیرد
متروی تبریز در صورت تکمیل آمار بالاتری را در قیاس با متروی باکو به ثبت می رساند.

جمعیت تبریز از دو شهر استانبول و باکو کمتر است، اما در صورت تکمیل، متروی تبریز به لحاظ آماری (طول خطوط و تعداد ایستگاه ها) از باکو پیشی خواهد گرفت، هرچند که سامانه قطار شهری تبریز با رکوردهای استانبول فاصله زیادی دارد.
به گزارش تین نیوز، مترو همچنان به عنوان یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقل درون شهری در جهان شناخته می شود. در سال های اخیر، علاوه بر تهران، دیگر کلانشهرهای کشور نظیر مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز پروژه ساخت خطوط مترو را در دستور کار قرار داده اند. تبریز به عنوان قطب اصلی اقتصادی تجاری شمال غرب ایران چندسالی می شود که به جمع شهرهای دارای سامانه قطار درون شهری پیوسته و هم اکنون متروی تبریز در حال توسعه خطوط است.
خبر مهم روز:
هر راننده اتوبوس چقدر سهمیه گازوئیل اربعین هدیه گرفت؟
در این گزارش قصد داریم تا متروی تبریز را با دو شهر ترک زبان کشورهای همسایه یعنی استانبول و باکو قیاس بگیریم. لازم به ذکر است که صرفا خطوط زیرزمینی (مترو) این سه شهر با یکدیگر مقایسه شده و دیگر خطوط مانند تراموا و . . . در نظر گرفته نشده است.
متروی تبریز
سامانه قطار شهری تبریز در سال 1394 افتتاح شد. در حال حاضر متروی تبریز یک خط فعال داشته و خط دو مترو نیز در حال ساخت است. بر اساس نقشه مترو تبریز و در افق بلند مدت، علاوه بر ساخت پنج خط مترو برای تبریز، توسعه این خطوط به مناطق حومه ای نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. به طوری که تا دو دهه آینده مجموعه شهری تبریز به یکی از مجهزترین مجموعه های شهری در جهان از نظر سامانه قطار برون شهری و درون شهری تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است که حدود 50 کیلومتر تراموا نیز برای قطار شهری تبریز پیش بینی شده است.
نام خط | طول (کیلومتر) | وضعیت | توسعه |
1 | 17.2 | فعال | اتصال به خط 2 - اتصال به شهر جدید سهند |
2 | 22.4 | در حال ساخت | به طرف خاوران |
3 | 9.8 | - | اتصال به خط 1 |
4 | 15.4 | - | اتصال به فرودگاه تبریز |
5 | 5.1 | - | - |
متروی استانبول
سامانه قطار شهری استانبول یکی از سیستم های حمل و نقل عمومی در شهر استانبول ترکیه است که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و از محبوب ترین و پراستفاده ترین وسایل نقلیه عمومی در شهر استانبول به شمار می آید. این سیستم مترو دارای وسایل نقلیه پیشرفته و راحت بوده و باعث تسهیل در حرکت جمعیت شهری می شود. همچنین، متروی استانبول به دلیل قرار گرفتن در نقاط حساس و مهم شهر، از جمله فرودگاه بین المللی آتاتورک، ایستگاه های اصلی را به خوبی پوشش می دهد. در حال حاضر مجموع طول خطوط قطار شهری استانبول شامل مترو، تراموا و دیگر گونه های حمل و نقل درون شهری 327.6 کیلومتر بوده و 137.3 کیلومتر نیز در دست احداث است. در برنامه بلند مدت، طول خطوط متروی استانبول به 739.46 کیلومتر خواهد رسید.
متروی باکو
سامانه قطار شهری باکو در دهه 1968 و در زمان اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. در حال حاضر، متروی باکو شمال 4 خط فعال است که بخش مرکزی مجموعه شهری باکو را پوشش می دهد. در طرح توسعه متروی باکو، گسترش خطوط فعلی و همچنین ساخت دو خط جدید نیز در نظر گرفته شده است. با ساخت خطوط جدید مترو، مناطق غربی و شمالی پایتخت آذربایجان صاحب قطار درون شهری خواهد شد.
نام خط | طول (کیلومتر) | ایستگاه ها |
قرمز | 20.1 | 13 |
سبز پررنگ | 12.2 | 9 |
سبز کم رنگ | 2.3 | 2 |
بنفش | 6.1 | 4 |
آبی | در دست برنامه ریزی | - |
زرد | در دست برنامه ریزی | - |
قیاس تبریز با استانبول و باکو
هر چند که قیاس آماری متروی جوان تبریز با متروی بسیار قدیمی استانبول عادلانه به نظر نمی رسد، اما افق های پیش روی متروی تبریز با توجه به نسبت جمعیتی این کلانشهر امیدوار کننده است. نسبت جمعیتی استانبول به تبریز در سال 2023 تقریبا 10 برابر است و با در نظرگیری افق نهایی دو کلانشهر برای توسعه خطوط مترو، این نسبت در مورد سامانه قطار شهری نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که توسعه خطوط حومه ای متروی تبریز می تواند این نسبت را کاهش دهد. از طرفی دیگر باید بدین نکته اشاره کرد که عمر متروی تبریز به ده سال نمی رسد و اگر تا دو دهه آینده توسعه قطار شهری در خطه آذربایجان با سرعت مطلوب پیش برود، آن هنگام کلانشهر تبریز در کمتر از 30 سال به نسبت متوازن خطوط مترو به جمعیت خواهد رسید. این درحالیست که بیش از 130 سال از افتتاح متروی استانبول می گذرد و این شهر همچنان نیاز مبرمی به ساخت و توسعه خطوط حمل و نقل ریلی زیرزمینی دارد.
اما در باب قیاس تبریز با باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) داستان متفاوت است. در حال حاضر جمعیت مجموعه شهری باکو بیش از دو برابر تبریز است و چهار خط فعال مترو دارد و دو خط دیگر نیز در حال برنامه ریزی است. اما خطوط متروی تبریز با جمعیتی نصف باکو بعد از توسعه و تکمیل از متروی باکو پیشی خواهد گرفت. هر چند که این اختلاف آماری زیاد نخواهد بود، اما توسعه خطوط حومه ای تبریز سبب خواهد شد که متروی تبریز محدوده جمعیتی بیشتری را پوشش دهد. ناگفته نماند که بیش از 60 سال از ساخت مترو در باکو می گذرد، اما همچنان متروی این شهر علیرغم زرق و برق فروان راه های نرفته زیادی دارد، در حالیکه تبریز می تواند در یک دوره 20 ساله، خطوط مترو را به سرتاسر مجموعه شهری تبریز گسترش داده و بدین سبب حمل و نقل عمومی مناسب تری را برای هموطنان آن خطه ایران فراهم کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.