◄ تقابل دولت و مجلس در خصوص انتقال فرودگاه مهرآباد

تین نیوز | شهرداری تهران ماه گذشته و درست يك روز بعد از حادثه سقوط هواپيماي ایران 140 اعلام کرد که فرودگاه مهرآباد به دلیل پاره ای از مشکلات باید به بیرون از محدوده تهران منتقل شود در حالی که برخی از نمایندگان مجلس با این طرح موافق هستند، دولت و شهرداري درباره تغيير يا تثبيت كاربري عرصه مهرآباد اختلافنظر دارند.
به گزارش تین نیوز، شهرداري تهران بيستم مرداد امسال در واكنش به پرواز ناموفق هواپيماي مسافري ایران 140 فرودگاه مهرآباد را به لحاظ آلودگی های هوا و صوتی و همچنین خطر سوانح هوايي، براي ساكنان اين منطقه ناامن تشخيص داد و از آمادگي براي انتقال فرودگاه مهرآباد به بيرون از محدوده تهران خبر داد.
در این میان شهردار تهران گفت: به علت نقش نگرانکننده این فرودگاه در آلودگی هوا انتقال فرودگاه به مکان دیگر باید بهسرعت انجام شود. به همین دلیل شهرداری به صورت جدی در حال پیگیری انتقال فرودگاه مهرآباد است اما آمادگی شهرداری با واکنشهای مخالف و موافق زیادی همراه شد.
وزیر راه و شهرسازی: انتقال فرودگاه مهرآباد بازی با ارقام بزرگ است
وزير راه و شهرسازي پيشنهاد انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران را بازي با ارقام خيلي بزرگ توصيف ميكند و معتقد است: چنين طرحي هزاران ميليارد تومان بودجه لازم دارد و مطرح كردن اين بحث در جامعه انتظاراتي را ايجاد ميكند كه امكان عملي شدن آن وجود ندارد.
عباس آخوندي درباره علت منتفي بودن انتقال مهرآباد به توجيه سفر هوايي از مبدا تهران اشاره كرد و گفت: با انتقال فرودگاه به بيرون شهر تهران، توجيه پروازهاي داخلي كمتر از يك ساعت از مبدا تهران، به دليل بُعد مسافت زميني بين تهران و محل فرودگاه از بين ميرود. ضمن اينكه مشخص نيست با اين انتقال، آسايش ساكنان مناطق مهرآباد تامين و نگرانيهاي موجود رفع شود.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر محدوديتهاي مالي پيشروي دولت افزود: با شرايط تنگناهاي مالي دولت، طرحهاي زيادي وجود دارد كه اجراي آنها از اولويت بالاتري نسبت به انتقال فرودگاه مهرآباد برخوردار است.
آخوندي با اشاره به اينكه ساماندهي فرودگاه مهرآباد و اعمال محدوديت در پروازهاي شبانه به عنوان گزينههاي جايگزين انتقال در دستور كار قرار دارد، تصريح كرد: جانمايي فرودگاه در داخل شهر فقط مختص كلانشهر تهران نيست بلكه در پايتختهاي اكثر كشورهاي اروپايي، فرودگاهها در وسط شهرها قرار دارند. مهم ضريب ايمني اين قبيل فرودگاههاست كه بايد ارتقا پيدا كند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی: انتقال غيرممكن به فرودگاه امام
رضا هاشمي، مشاور شهرسازي و معماري وزير راه و شهرسازي نيز درباره امكان انتقال فرودگاه مهرآباد به بيرون از شهر تهران «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر منابع مالي محدود و در اختيار دولت حتي كفاف هزينههاي ضروري براي توسعه و ساماندهي دو فرودگاه اصلي را نميدهد بنابراين صحبت از انتقال در شرايط فعلي غيرممكن است.
وي همچنين به غيرممكن بودن انتقال پروازهاي داخلي از تهران به فرودگاه امام اشاره كرد و افزود: در مطالعات اسناد فرادست شهر تهران از جمله مطالعه شبكه فرودگاههاي تهران، منطقه مهرآباد به عنوان فرودگاه فعلي تعيين شده است. از سوي ديگر صحبت از انتقال پروازهاي داخلي به فرودگاه امام نيز اصلا قابليت اجرا ندارد چون كه در اين صورت بسياري از پروازها از تهران به شهرهاي مختلف به خاطر بُعد زمان بيمعنا ميشود.
مشاور وزير راهوشهرسازي با تاكيد براينكه شوراي عالي شهرسازي جايگاه مناسبي براي بحث درباره انتقال فرودگاه مهرآباد است، گفت: در مقطع فعلي توسعه ظرفيت مسافري فرودگاه امام(ره) از 5ميليون مسافر به 50 ميليون مسافر در سال و همچنين ساماندهي وضع موجود فرودگاه مهرآباد جزء برنامههاي دولت قرار دارند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها: تا 10 سال آینده امکان جابجایی وجود ندارد
در این رابطه مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفته است جابهجایی فرودگاه مهرآباد از پیش از انقلاب در دستور کار دولتها بوده است اما بهدلیل آنکه پس از انقلاب با جنگ 8 ساله مواجه شدیم، توسعه زیرساختهای فرودگاه امامخمینی(ره) انجام نشد البته فرودگاه امام از نظر اراضی تحت تملک، سومین فرودگاه دنیاست اما در حال حاضر حداکثر 6 میلیون مسافر پذیرش میکند.
ایلخانی افزود: روزانه 330 پرواز غیرنظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام و امسال پیشبینی میشود سال 14 میلیون مسافر از مهرآباد پذیرش شود و فرودگاه امام تا 10 سال آینده هم نمیتواند این حجم از مسافر را پذیرش کند.
وی تاکید کرد: تا 10 سال آینده سفرهای مهرآباد سالانه به 20 میلیون مسافر افزایش مییابد که با تکمیل فاز 2 فرودگاه امام خمینی حداکثر 10 میلیون مسافر به این فرودگاه منتقل میشوند و باز 10 میلیون مسافر دیگر از فرودگاه مهرآباد جابهجا خواهد شد.
نماینده مجلس: مجلس از طرح انتقال فرودگاه مهرآباد حمایت می کند
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع انتقال فرودگاه از داخل شهر امری مهم و قابل توجه است و مجلس آمادگی همکاری و حمایت از نهادها و سازمان های ذیربط در این مسئله است.
علیرضا خسروی اظهار داشت: انتقال فرودگاه مهرآباد امری مهم و ضروری است که متاسفانه تاکنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.
وی افزود: با توجه به مسکونی بودن اطراف فرودگاه، دو مسئله بیش از همه آزار دهنده و خطرناک است که آلودگی صوتی بیش از حد و به خطر انداختن امنیت جانی همسایگان فرودگاه از آن موارد است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: فاصله استاندارد میان فرودگاه با حریم شهری بالغ بر 50کیلو متر است که این فاصله میباید از طریق مترو و راههای مواصلاتی قابل دسترس عموم مردم قرار گیرد.
وی در پایان با تاکید بر استقبال مجلس از این طرح خاطرنشان کرد: مجلس به طور کامل از این طرح استقبال و حمایت خواهد کرد و آمادگی خود را جهت همکاری با مراکز تصمیمگیر در این خصوص اعلام میکند.
نماینده مجلس: فرودگاه امام گزینه مناسب برای انتقال مهرآباد نیست
از سوی دیگر، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر فرودگاه امام ظرفیت انتقال کلیه پروازهای فرودگاه مهرآباد را ندارد، گفت: انتقال فرودگاه مهرآباد نیازمند مطالعات دقیق کارشناسی است.
محمد دامادی در خصوص موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره)، با اشاره به اینکه حدود 50 سال پیش فرودگاه مهرآباد در حاشیه شهر تهران قرار داشت، افزود: وجود فرودگاه در مناطق مسکونی مشکلاتی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک وسایل نقلیه را در بر داشته و باعث ایجاد احساس خطرپذیری در شهروندان می شود.
نماینده مردم ساری و میاندرود با بیان اینکه فرودگاه امام گزینه مناسبی برای انتقال فرودگاه مهرآباد به آنجا نیست، افزود: اینکه به طور مقطعی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل شود و سپس برای انتقال کامل تصمیم گیری شود، اقدام مناسبی نیست زیرا تجربه نشان داده، فعالیت های مقطعی هیچگاه به نتایج مطلوب نمی رسد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: در حال حاضر فرودگاه امام ظرفیت کافی برای پوشش کلیه پروازها را ندارد و بهتر است فرودگاه مهرآباد به منطقه ای نزدیکتر منتقل شود و اجازه هیچ ساخت و سازی در اطراف آن داده نشود.
نماینده مجلس: دیر یا زود فرودگاه مهرآباد باید منتقل شود
نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: با در نظر گرفتن فاصله فرودگاه امام، در برخی از مسیرها مسافرت هوایی و زمینی تفاوتی نخواهد داشت.
نبی اله احمدی، با بیان اینکه باید دیر یا زود فرودگاه مهرآباد منتقل شود، گفت: اگرچه فرودگاه باید از مناطق مسکونی فاصله داشته باشد، ولی قطعا اگر فاصله ای مثل فرودگاه امام را در نظر بگیرند، مشکلات زیادی در این زمینه برای مردم ایجاد خواهد شد.
ماینده مردم داراب و زرین دشت با تاکید بر لزوم جانمایی مناسب فرودگاه جایگزین مهرآباد تصریح کرد: برای مثال در مسیر جاده ای تهران - اصفهان حدود 4 ساعت و نیم زمان لازم است، حال با در نظر گرفتن فاصله فرودگاه امام، به نظرم سفر هوایی با زمینی تفاوتی نخواهد داشت.
احمدی درباره هزینه های انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: ارزش زمین های اطراف مهرآباد تقریبا بیش از یا معادل هزینه های انتقال فرودگاه است که باید از این فضا به شکل مطلوب استفاده کرد.
وی ادامه داد: در صورتی که زمین فرودگاه مهرآباد در اختیار شهرداری قرار گیرد و طراحی مناسبی برای آن در نظر گرفته شود، این سازمان ملزم به ساخت فرودگاه جدید بوده و کلیه هزینه های انتقال را بر عهده خواهد گرفت.
به گفته کارشناسان ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه اطراف مهرآباد، خطری را به وجود آورده که برای رفع آن باید یا فرودگاه یا مجتمعهای اطراف آن فدا شوند، اتفاقی که در هر حالت هزینه اقتصادی بالایی دارد.
گفتنی است موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد یکبار هم در گذشته و پس از برخورد هواپیمای C130 با یکی از مجتمعهای مسکونی اطراف فرودگاه در سال 84 در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل مهیا نبودن زیرساختها تمام صحبتها در این زمینه در حد گمانهزنی باقی ماند.