| کد خبر: 187051 |

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها:

◄ سود فرودگاه‌ها با محاسبات مالی ارزیابی نمی‌شود

سیاوش امیرمکری: به‌عنوان یک شرکت صددرصد دولتی نباید فرودگاه‌های کشور صرفاً بر اساس محاسبات حسابداری و مالی در مورد منافع و بهره‌شان برای کشور در نظر بگیریم؛ بنابراین زیرساخت‌های فرودگاهی زیرساخت‌هایی هستند که به توسعه اقتصادی، منطقه‌ای کمک می‌کند و در شرایط بحران و خاص هم یکی از زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند خدمات‌رسانی بسیار حائز اهمیتی را برای امدادرسانی بدهند تا جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود.

تین نیوز

«به‌عنوان یک شرکت صددرصد دولتی نباید فرودگاه‌های کشور را صرفاً بر اساس محاسبات حسابداری و مالی در مورد منافع و بهره‌شان برای کشور در نظر بگیریم چراکه زیرساخت‌های فرودگاهی، زیرساخت‌هایی هستند که به توسعه اقتصادی، منطقه‌ای کمک می‌کند و از سوی دیگر فرودگاه‌ها در شرایط بحران یکی از زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند خدمات‌رسانی بسیار حائز اهمیتی را برای امدادرسانی بدهند تا جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود.» این بخشی از سخنان سیاوش امیرمکری، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با این شماره از «حمل‌ونقل» است.

جناب امیرمکری، شما در این مدتی که به‌عنوان مدیرعامل در شرکت فرودگاه‌ها حضور دارید از فرودگاه‌های بسیاری بازدید کرده‌اید؛ آیا وضعیت فعلی فرودگاه‌های کشور استاندارد است یا اینکه برای رسیدن به این استاندارها همچنان فاصله بسیاری داریم؟

فرودگاه‌های کشور بر اساس استانداردهایی که سازمان هواپیمایی کشوری تعیین کرده تا زمانی که عملیاتی هستند ملزم به رعایت آن هستند منتها برای اینکه این استانداردها به سطح بالاتر و مطلوب‌تری رسانده شود فرودگاه‌ها ملزم به گرفتن گواهینامه‌های فرودگاهی هستند. از همین رو با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با سازمان هواپیمایی کشوری انجام گرفته است در حال بازدید و ویرایش فرودگاه‌ها برای صدور گواهینامه‌های فرودگاهی هستیم. وضعیت استاندارد فرودگاه‌های کشور با توجه به اینکه نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری در آن وجود دارد مشکل خاصی ندارد.

آیا رضایت مسافران از ارائه خدمات فرودگاهی مطلوب است؟

این در دو بحث جداگانه گنجانده می‌شود یکی بحث ایمنی و دیگری بحث تسهیلات و خدمات‌دهی به مسافران است؛ با توجه به اینکه ایمنی جزء اصلی‌ترین موضوعات در هوانوردی است؛ بنابراین استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری بر موضوعات ایمنی تأکید بسیار زیادی دارد و بحث تسهیلات و خدماتی که به مسافران در فرودگاه‌ها داده می‌شود بسیار مؤلفه مهمی در صنعت فرودگاهی است که آن‌هم باید ارتقا پیدا کند و تلاش ما در همین جهت خواهد بود.

جایگاه بخش خصوصی در دوره شما کجا خواهد بود؛ آیا شاهد حضور بخش خصوصی برای اداره فرودگاه‌های کشور خواهیم بود؟

همان‌طور که می‌دانید از حدود ۵۴ فرودگاه کشور که تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است گفته می‌شود که یک یا دو فرودگاه اقتصادی است و با توجه به همه هزینه‌ها، همه فرودگاه‌های کشور صرفه اقتصادی ندارند. ما از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم تا با داشتن مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط ازجمله سازمان هواپیمایی کشوری به میدان بیایند و اداره فرودگاه را هم از جهت هزینه هم درآمد را برعهده بگیرند.

اما با توجه به اینکه صرفه اقتصادی در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد خود بخش خصوصی تمایلی نشان نمی‌دهد. مواردی بوده که آمده‌اند و مذاکراتی کرده‌اند اما وقتی وارد جزئیات شدند و به بررسی دقیق رسیده‌اند خودشان دیگر پیگیری نکردند اما درهرصورت ما استقبال می‌کنیم و اگر بخش خصوصی مجوزهای لازم و توانمندی این کار را داشته باشد حتماً با آنها همکاری می‌کنیم.

شما به غیراقتصادی بودن فرودگاه‌های کشور اشاره کردید این در حالی است که بیشتر کارشناسان ‌همواره برچسب غیراقتصادی بودن را به فرودگاه‌های کشور می‌چسبانند، اما ما در سیل اخیر دیدیم که همین فرودگاه‌های به‌اصطلاح غیراقتصادی به چه میزان به کمک مردم آمدند، آیا شما هم به‌ضرورت وجود این فرودگاه‌ها تأکید دارید؟

بله کاملاً درست است؛ بحث ما هم همین است که به‌عنوان یک شرکت صددرصد دولتی نباید فرودگاه‌های کشور صرفاً بر اساس محاسبات حسابداری و مالی در مورد منافع و بهره‌شان برای کشور در نظر بگیریم؛ بنابراین زیرساخت‌های فرودگاهی زیرساخت‌هایی هستند که به توسعه اقتصادی، منطقه‌ای کمک می‌کند و در شرایط بحران و خاص هم یکی از زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند خدمات‌رسانی بسیار حائز اهمیتی را برای امدادرسانی بدهند تا جلوی خسارت‌های بیشتر گرفته شود. بحث غیراقتصادی بودن یک بحث است اما منافع عمومی فرودگاه‌ها برای کشور یک بحث دیگری است که ما هم به این موضوع اعتقاد داریم که فرودگاه‌ها قابل‌محاسبه با مسائل مادی نیستند.

درحال‌حاضر مهم‌ترین اقداماتی که در طی مدت حضور خود پیش گرفتید چه بوده است؟

من در این ایامی که کار خود را در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران آغاز کرده‌ام در حال ارزیابی وضع موجود فرودگاه‌های کشور هستم؛ خصوصاً هفته‌های اخیر که بیشتر مناطق درگیر سیل بوده‌اند ما هم درگیر ارائه خدمات در بیشتر فرودگاه‌های کشور بودیم.

به زیرساخت فرودگاه‌های کشور در سیل اخیر به چه میزان خسارت وارد شد؟

خوشبختانه با مدیریتی که همکاران من در فرودگاه‌های مناطق سیل‌زده داشتند زیرساخت‌های فرودگاه‌ها در سیل اخیر آسیب جدی ندیدند ولی به هر صورت مشکلات کوچکی به وجود آمده که باید مرتفع شود.

باتوجه به خسارات سیل و بخش تجهیزات به مشکل بر نخوردید؟

یکی از موضوعات مهمی که ما در شرایط حاضر و با توجه به تحریم‌ها به جد پیگیری می‌کنیم بحث تأمین تجهیزات و نیازهای فرودگاهی چه در بخش فرودگاهی و بخش هوانوردی است که قصد داریم از تولیدکنندگان داخلی برای تأمین تجهیزات و نیازهای فرودگاهی استفاده کنیم. از همین رو در طول مدتی که در شرکت فرودگاه‌ها مستقرشده‌ام وقت مناسبی را به این کار تخصیص داده‌ایم.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    نان به نرخ روز میل فرمائید تین جان
    رضایت مدیر عامل مهمتر از اخلاق حرفه‌ای و رضایت الهی است.