طرح جامع فرودگاه آبادان
هم اکنون منطقه آزاد اروند از یک شبکه پروازی و فرودگاهی در استان خوزستان برخوردار است که ترافیکی حدود ۲ میلیون مسافر ورودی و خروجی سالیانه را از ۴ فرودگاه استان (فرودگاههای اهواز، آبادان، ماهشهر و دزفول) جابهجا میکند. حدود ۲۷ درصد از این ترافیک هوایی در منطقه و از طریق فرودگاه آبادان صورت میپذیرد.
هم اکنون منطقه آزاد اروند از یک شبکه پروازی و فرودگاهی در استان خوزستان برخوردار است که ترافیکی حدود ۲ میلیون مسافر ورودی و خروجی سالیانه را از ۴ فرودگاه استان (فرودگاههای اهواز، آبادان، ماهشهر و دزفول) جابهجا میکند. حدود ۲۷ درصد از این ترافیک هوایی در منطقه و از طریق فرودگاه آبادان صورت میپذیرد. فرودگاه آبادان به جهت تداخل عملیاتی با خاک عراق در وضع موجود برای انجام پروازهای بین المللی مناسب نیست. لذا، با توجه به اهمیت سرعت و کیفیت حملونقل هوایی در توسعه مبادلات و مراودات و سرمایهگذاریهای صنعتی، توسعه متناسب امکانات و زیرساختهای فرودگاهی و حملونقل هوایی بینالمللی در منطقه آزاد اروند از ضروریات بشمار میرود.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، پروازهای بین المللی فرودگاه آبادان به کشورهای دیگر غالباً محدود به کشورهای همسایه و سفرهای زیارتی و تفریحی است. همچنین، بر اساس آمار استخراجشده از تعداد پروازها و میزان بار و مسافر جابهجاشده از فرودگاههای اهواز و آبادان، بهخوبی میتوان نتیجهگیری نمود که عملاً این فرودگاه نقشی در ترانزیت کالا به کشورهای منطقه ایفا نمیکند و در بهترین حالت محمولههای باری پس از انتقال به فرودگاه امام خمینی و مهرآباد در تهران و فرودگاه مشهد، کیش و بندرعباس در مناطق مرزی کشور، به کشورهای دیگر ترانزیت میگردد.
از مقدار پروازها و میزان بار و مسافر جابهجاشده از فرودگاههای اهواز و آبادان، بهخوبی میتوان دریافت که این فرودگاهها عملاً نقشی در ترانزیت کالا به کشورهای همسایه ندارند.
اینرو، با توجه به ماهیت منطقه آزاد اروند، لزوم تهیه و اجرای مرحلهبهمرحله طرح جامع فرودگاهی فرودگاه آبادان در حوزه بار و مسافر یکی از مهمترین الزامات منطقه در توسعه نظام حملونقل منطقه بشمار میرود که به نحوی بسیار زیاد در توسعه اقتصادی عمومی منطقه مؤثر است.
وجود فرودگاه در فصل مشترک جزیره مینو و آبادان، پتانسیل بسیار مناسبی را برای توسعه توریسم در منطقه ایجاد نموده است. ازآنجاییکه فرودگاه آبادان درگذشته دارای پروازهای بینالمللی متعددی بوده است، بنابراین میتوان با توسعه و بهروزرسانی تجهیزات و زیرساختهای موجود آن، مجدداً توان لازم برای پروازهای بینالمللی، توسعه توریسم و گسترش عرصههای کار و فعالیت را در منطقه آزاد اروند فراهم آورد و روزگاران رونق گذشته را احیاء نمود.
با توسعه و بهروزرسانی تجهیزات و زیرساختهای موجود فرودگاه آبادان و با توجه به وجود پتانسیل بار در منطقه، میتوان توان لازم برای پروازهای بینالمللی و توسعه توریسم را در فرودگاه آبادان احیاء کرد.
با تهیه طرح جامع فرودگاه آبادان، میتوان انتظار داشت که دیدگاهها و زمینههای مطالعاتی لازم برای دستیابی به این هدف امکانپذیر گردد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.