| کد خبر: 180628 |

عضو هیات‌مدیره و راهبر امور هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه اکنون فاز دوم طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر در دست اجراست؛ چشم‌انداز طرح را کاهش فشار کاری کنترلرها در واحدهای پرترافیک؛ بهینه شدن مصرف سوخت، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش تاخیرها و افزایش ظرفیت فضای آسمان کشور عنوان کرد.

تین‌نیوز | 

عضو هیات‌مدیره و راهبر امور هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه اکنون فاز دوم طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر در دست اجراست؛ چشم‌انداز طرح را کاهش فشار کاری کنترلرها در واحدهای پرترافیک؛ بهینه شدن مصرف سوخت، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش تاخیرها و افزایش ظرفیت فضای آسمان کشور عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ابراهیم مرادی در نخستین روز هم‌اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی کشور بابیان این مطلب عنوان کرد: پروژه بازطراحی ساختار فضای کشور سال 94 با پیشنهاد رحمت‌اله مه آبادی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد و طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر نام گرفت.

راهبر امور هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان این‌که ایران با 11 کشور همجوار 37 نقطه تبادل ترافیک هوایی دارد، افزود: برای دستیابی به سهم آسمان ایران در چشم‌انداز سال های 2020 تا 2030 باید اقدام عاجلی انجام می‌شد با این‌که فضای آسمان ایران موقعیتی استراتژیک دارد ولی فضای رقابتی وجود دارد و اگر اقدام اساسی انجام نمی‌شد حجم بالای درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از دست می‌رفت.

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در فاز اول اجرای پروژه مدیریت آسمان ایران‌شهر مسیرهای موازی و یک طرفه هوایی استاندارد را راه‌اندازی کردیم. پیش از این هیچ مسیر موازی و استاندارد یک‌طرفه نداشتیم و بعد از بسته شدن مسیرهای عراق و اوکراین با به‌هم‌ریختگی ترافیک و فشار کاری زیاد به کنترلرها در مرکز کنترل فضای کشور مواجه بودیم، به‌طوری‌که در مدت 24 ساعت 350 ترافیک هوایی به 700 ترافیک رسید. در مرداد ۹۶ با اجرای کامل فاز اول طرح فوق‌الذکر ۳۵۰۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید به مسیرهای هوایی کشور افزوده شد؛ مسیرهای ورودی و خروجی پایانه‌های هوایی پرترافیک کشور دو طرفه شده و در بخش اعظمی از مسیرهای هوایی بین‌المللی کشور از قابلیت ناوبری RNAV1 بهره می‌گیریم. سال 93 هفت سکتور در مرکز کنترل فضای کشور داشتیم که اکنون به 15 سکتور افزایش‌یافته و دستاوردهای بزرگی نظیر مدیریت بحران پروازهای سرگردان از بحران قطر نیز در همین زمان و به دست توانمند همکاران در مرکز کنترل فضای کشور حاصل شد.

وی گفت: در فاز دوم این طرح بازطراحی فضای TMA تهران در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر همکاران تقرب مهرآباد با ازخودگذشتگی والایی، ایمنی پروازهای این TMA را تامین و پروازهای تحت کنترل را هدایت می‌کنند که برای کاهش این بارکاری و افزایش ایمنی پرواز مشاوره انجام این مهم بر عهده یک شرکت معتبر بین‌المللی است. در این راستا تمام طرح‌های ورودی و خروجی و تقرب فرودگاه‌های داخل پایانه هوایی تهران براساس تکنیک های نوین PBN بازطراحی شده و از میان ۴ طرح پیشنهادی یک الگو انتخاب شد. تمام همکاران رادار تقرب مهرآباد و بخش اعظمی از همکاران مرکز کنترل با اصول اجرایی این طرح در سیمولاتورهای منتخب آشنا شدند و اکنون در گام چهارم اجرای طرح قرار داریم.

مرادی تاکید کرد: از نکات مهم در موفقیت این طرح فراملی این بود که تمام مراحل کنترل پروژه با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام‌شده است. در اجرای این پروژه سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح حضورداشته و جلسات لازم با بخش اعظمی از کاربران این طرح یعنی شرکت های هواپیمایی کشور برای تجهیز هواپیماها به امکانات موردنیاز طرح در سازمان هواپیمایی کشوری و با کمک متخصصان و مدیران این سازمان برگزارشده است.

راهبر امور هوانوردی گفت: تامین زیرساخت‌های CNS موردنیاز این طرح نیز در حال انجام است. در این راستا برنامه جامعی تدوین و در حال اجراست. همچنین 165 سامانه فرستنده و گیرنده را خریداری و در ایستگاه‌های ارتباطی سراسر کشور توسط همکارانم نصب‌شده است. سامانه بک آپ ارتباطی ماهواره‌ای با 34 ایستگاه در مرکز کنترل فضای کشور نصب و به بهره‌برداری رسیده است. در فرصت برجام بخش دیگری از تجهیزات موردنیاز از جمله شش سامانه راداری خریداری شد که ۴ رادار برای اولین بار بدست توانمند متخصصان شرکت در بندرعباس و تهران نصب‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: چندین سامانه سویچینگ داخلی و خارجی بسته به حجم ترافیک هر فرودگاه خریداری و به فرودگاه مربوطه جهت نصب ارسال‌شده است. همچنین بروز رسانی سامانه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور و تکمیل نصب سامانه‌های بک اپ مسیرهای هوایی مبتنی بر PBN از دیگر ابعاد این پروژه فراملی است که باهمت همکارانم در حال انجام است.

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها در پایان گفت: توفیق‌های حاصل‌شده جز با یکدلی و تلاش تمام سطوح مدیریتی و تخصصی شرکت امکان‌پذیر نبوده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین