| کد خبر: 174165 |

◄ از تجهیز ماشین‌آلات آتش‌نشانی تا پیگیری ساخت شبیه‌ساز هواپیما

اداره تجهیزات همان‌طور که از نام آن پیداست وظیفه تهیه تجهیزات استاندارد و به‌روز را بر عهده دارد که این تجهیزات طبق فرآیندی مشخص تهیه و به فرودگاه‌های کشور ارسال می‌شود.

تین نیوز

معاون ایمنی و نجات اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما با اشاره به انعقاد قرارداد تغییر کاربری 22‌خودروی ولوو برای عملیات آتش‌نشانی،‌ عملیات زمستانی و آب‌رسانی از برنامه‌ریزی برای تجهیز و تغییر کاربری 45 خودروی ولووی دیگر خریداری‌شده برای ارسال به فرودگاه‌های کشور خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرارسیدن سالروز آتش‌نشانی و ایمنی فرصتی است تا در گفت‌وگو با مجتبی شعاعی، معاون ایمنی و نجات اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما مروری بر فعالیت‌ها و چشم‌انداز این حوزه داشته باشیم.

لطفا درباره حوزه کاری خود توضیح دهید.

معاونت ایمنی و نجات شامل سه اداره تجهیزات، ایمنی و پیشگیری از سوانح و مدیریت اپرون است که تلاش دارد با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و روش‌های قابل‌اجرا در کشور در ارتقای ایمنی فرودگاهی موثر باشد.

اداره تجهیزات همان‌طور که از نام آن پیداست وظیفه تهیه تجهیزات استاندارد و به‌روز را بر عهده دارد که این تجهیزات طبق فرآیندی مشخص تهیه و به فرودگاه‌های کشور ارسال می‌شود.

 اداره ایمنی و پیشگیری از سوانح نیز ضمن بررسی وضعیت پرسنلی و تجهیزاتی ایستگاه‌های آتش‌نشانی فرودگاه‌های کشور نواقص و کمبودهای مرتبط با حوزه‌های مختلف را استخراج می‌کند و در برطرف کردن آن‌ها از مبادی مربوط می‌کوشد، علاوه بر آن در اجرای مانورهای طرح اضطراری و ارتقای آمادگی جسمانی کارکنان مشارکت فعال دارد و تلاش می‌کند که با استفاده از منابع مختلف در افزایش بهره‌وری سیستم آتش‌نشانی فرودگاه‌ها موثر باشد.

اداره مدیریت اپرون نیز با استفاده از به‌روزترین منابع و مراجع معتبر و با استخراج دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف و ارائه آن‌ها به فرودگاه‌ها در افزایش ایمنی سطوح پروازی فرودگاه‌ها نقش بسزایی دارد.

نحوه خرید تجهیزات استاندارد چگونه است؟

در ابتدا همکاران ما با توجه به منابع مورد تایید ICAO مشخصات فنی تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف را تهیه می‌کنند و سپس خرید آن‌ها طی فرآیند مناقصه انجام می‌شود. هم‌چنین مراحل تحویل گرفتن آن‌ها با در نظر گرفتن مشخصات فنی و بررسی‌های مرتبط انجام می‌شود.

 تجهیزات و ماشین‌آلات ایمنی طبق توصیه کارخانه سازنده تعمیر و پشتیبانی و در صورت نیاز با نظارت و بررسی کارشناسان مربوط در مراکز مختلف بازسازی می‌شود.

در یک سال اخیر چه اقدامات اساسی در حوزه تامین تجهیزات آتش‌نشانی فرودگاه‌های کشور انجام‌شده است؟

در یک سال اخیر توانسته‌ایم 67 دستگاه خودروی ولوو 460 را برای کاربری آتش‌نشانی، عملیات زمستانی و آب‌رسانی خریداری کنیم. ضمن این‌که قرارداد تجهیز 22‌دستگاه از این خودروها به امکانات آتش‌نشانی را با شرکت‌های داخلی منعقد کرده‌ایم و قرارداد مابقی خودروها نیز تا پایان پاییز امسال نهایی می‌شود.

هم‌چنین برای بهبود عملیات زمستانی فرودگاه‌های اردبیل و تبریز با صرف اعتبار چهار میلیارد ریالی دو دستگاه خودروی یخ‌زدای سطوح پروازی (DE-Icing) را خریداری و تجهیز کرده‌ایم. ضمن این‌که تا یک ماه دیگر 60‌دستگاه تیغه‌برف‌روبی را با صرف اعتبار 100‌میلیارد ریالی خریداری و به فرودگاه‌های مختلف کشور ارسال می‌کنیم. مناقصه خرید هشت دستگاه برف خوار را نیز برگزار کرده‌ایم.

برنامه‌های آتی شما در این حوزه چیست؟

پیگیر تجهیز تمام خودروهای ولووی خریداری‌شده به تجهیزات آتش‌نشانی هستیم. ضمن این‌که امیدواریم در یک سال آینده شرایط ساخت و تجهیز شبیه‌ساز آتش‌نشانی هواپیما در داخل فرودگاه اصفهان فراهم شود.

لطفا درباره مهم‌ترین اهداف و وظایف دفتر مدیریت اپرون توضیح دهید.

از مهم‌ترین و حادثه‌خیزترین نقاط هر فرودگاه، اپرون است که تردد هواپیماهای غول‌پیکر در کنار ماشین‌آلات و خودروهای سرویس‌دهنده، ریسک و احتمال وقوع سوانح ACCIDENT و حوادث INCIDENT متعدد را افزایش می‌دهد.

واحد مدیریت اپرون با استفاده از به‌روزترین منابع و مراجع معتبر و با استخراج دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف و ارائه آن‌ها به فرودگاه‌ها در افزایش ایمنی سطوح پروازی فرودگاه‌ها نقش بسزایی دارد. یک هواپیما بعد از خروج از باند پروازی و تا ورود دوباره به آن باید جهت امور مختلف ازجمله مسافر و یا بارگیری در سطوح مختلف پروازی تردد کند که مهم‌ترین بخش این سطوح Apron است.

تردد وسایل نقلیه و تجهیزات مختلف در اپرون آن بسیار زیاد است و این امر باعث شده که نظام خاصی برای این ترددها در فرودگاه‌ها وضع شود. بخشی از این نظام مربوط به هواپیما و بخشی دیگر به وسایل نقلیه و تجهیزات مربوط است و اداره ایمنی زمینی هر فرودگاه وظیفه ساماندهی به این نظام را بر عهده دارد تا ترددها با کم‌ترین خطرها مواجه شود.

کارکنان ایمنی زمینی با حضور شبانه‌روزی خود در سطوح پروازی ضمن نظارت کامل بر رعایت اصول ایمنی در سطوح پروازی، اجرای مقررات ترافیکی در آن را نیز بر عهده‌دارند و با حضور فیزیکی خود در سطوح پروازی ضمن حفظ آمادگی خود جهت مواجه با هرگونه سانحه و یا حادثه احتمالی، با وضع و اجرای دستورالعمل‌های مختلف، محیطی توأم با ایمنی و آرامش را برای صنعت هوانوردی و مسافران آن ایجاد می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.