بازدید سایت : ۳۴۸۸۹
| کد خبر ۳۰۱۷۰۸
کپی شد

ریل توسعه در شرق کشور شتاب گرفت

طرح ملی راه آهن زاهدان–زابل–بیرجند–مشهد در خراسان جنوبی با شتاب در حال پیشرفت است، این پروژه بزرگ، به عنوان یکی از مهم ترین طرح های حمل ونقل کشور، اتصال شرق ایران به شبکه ریلی ملی را تسهیل خواهد کرد.

ریل توسعه در شرق کشور شتاب گرفت
تین نیوز |

طرح ملی راه آهن زاهدان زابل بیرجند مشهد در خراسان جنوبی با شتاب در حال پیشرفت است، این پروژه بزرگ، به عنوان یکی از مهم ترین طرح های حمل ونقل کشور، اتصال شرق ایران به شبکه ریلی ملی را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خورشید هنوز طلوع نکرده که صدای ماشین آلات و گام های استوار کارگران، نبض زندگی را در دل کویر به تپش می اندازد. اینجا جایی است که قلب طرح ملی راه آهن زاهدان زابل بیرجند مشهد می تپد؛ طرحی که امید را به راه های دوردست شرق کشور پیوند می زند.

در حال حاضر، حدود ۷۰ کیلومتر از مسیر ریلی در محدوده بیرجند، قاین و یونسی، آماده روسازی و ریل گذاری است. این تنها بخشی از مسیر ۹۱۷ کیلومتری این پروژه بزرگ ملی است که ۴۳۳ کیلومتر آن از دل خراسان جنوبی می گذرد؛ استانی که حالا در آستانه ورود به شبکه ریلی کشور قرار گرفته است.

روایت کارگرانی که سازنده فردای ریلی شرق انددر قطعه ۱۴ این مسیر، درست جایی بین بیرجند تا مشهد، کارگری با لباس خاکی و چهره ای آفتاب سوخته، با لبخندی آرام می گوید: «اینجا در حال بتن ریزی هستیم... کار سنگینه، اما ارزشش رو داره. داریم برای وطنمون کار می کنیم.»کامیون داری که از دور می آید، فرمان را پایین می گذارد و خستگی ناپذیر می گوید: از ۵ صبح تا عصر کار می کنیم. نمی تونیم توقف کنیم، چون عقب افتادن یعنی تأخیر در رسیدن قطار به شهر ما.

راننده ای دیگر، پشت گریدر نشسته و از موتور داغ ماشینش پیاده می شود: شغل من رانندگی گریدره، پخش و میکس داریم. بیش از ۸ ساعت کار، ولی برای خودمونه. برای آبادی خراسان، برای اتصال شرق به کشور.از خراسان رضوی گرفته تا سنندج و اردبیل و کرمانشاه؛ همه گرد هم آمده اند. مهندسی با دست به سینه اش اشاره می کند و می گوید: ما از جاهای مختلف ایران اومدیم، چون این پروژه فقط برای یک استان نیست، این پروژه، ایران رو به هم وصل می کنه.

صدای توسعه از دل مهندسی و مدیریت پروژهدر قلب این عملیات گسترده، «مودی»، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در جمع خبرنگاران اعلام می کند: پیشرفت فیزیکی پروژه در سال اول، بیش از ۲۵ درصد بوده که جلوتر از برنامه زمان بندی است. در قطعه فعلی نیز، بیش از ۳۰ درصد پیشرفت ثبت شده و اگر همین طور پیش برویم، ظرف سه سال آینده می توانیم این مسیر ریلی را به بهره برداری برسانیم.

۴ ایستگاه، ۴ دروازه پیشرفت برای خراسان جنوبینقشه های چهار ایستگاه در شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین در حال تهیه است. طراحی ها ادامه دارد و زیرساخت ها یکی یکی جان می گیرند.«تمیمی»، سرناظر و مشاور طرح نیز خبر می دهد: در قطعه ۶۰ کیلومتری، خاک برداری، خاک ریزی و پل سازی به صورت موازی در حال اجراست.«فزونی»، رئیس کارگاه و مسئول اجرای طرح، نیز تأکید دارد: اجرای پروژه شبانه روزی است؛ دو شیفت کار می کنیم. اگر تخصیص های مالی به موقع برسد، حتی زودتر از موعد می توانیم پروژه را تحویل دهیم.

۳ همت هزینه؛ امید برای تأمین بودجه تکمیلیبر اساس اعلام مسئولان، تاکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) برای اجرای این پروژه هزینه شده و درخواست ۱.۶ همت دیگر نیز به سازمان برنامه وبودجه ارسال شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.