◄ شتاب در توسعه راه ها؛ ساخت ۲۹۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی برای تقویت کریدور چابهار – زاهدان
سیستان و بلوچستان با اجرای ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۰ کیلومتر راه اصلی تا پایان سال ۱۴۰۴، گام بلندی در توسعه حمل ونقل ملی و بین المللی برمی دارد. محور پرتردد چابهار – زاهدان به عنوان اولویت نخست این طرح، نقش کلیدی در کاهش تلفات جاده ای، تسهیل ترانزیت کالا و ارتقای جایگاه اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.

استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه زیرساخت های حمل ونقل ملی و بین المللی با اجرای گسترده ترین پروژه های راهسازی کشور در سال جاری، تحولی چشمگیر را تجربه خواهد کرد. به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، تا پایان سال ۱۴۰۴ ساخت ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۰ کیلومتر راه اصلی در دستور کار دولت قرار دارد که بخش عمده ای از این پروژه ها در کریدورهای حیاتی استان اجرا می شود.
به گزارش تین نیوز، منصور بیجار، استاندار سیستان و بلوچستان، در بازدید از عملیات ساخت بزرگراه زاهدان – خاش با اشاره به موقعیت راهبردی این استان در تلاقی چندین کریدور ملی و فراملی اظهار کرد: «یکی از اولویت های جدی دولت تکمیل زیرساخت های حمل ونقل در سیستان و بلوچستان است. این پروژه ها با هدف کاهش تلفات جاده ای، ارتقای ایمنی سفر و تقویت پیوندهای تجاری و اقتصادی استان اجرا می شوند.»
وی افزود: «کریدور شمال – جنوب از بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می شود و کریدورهای شرقی – غربی از مرز میرجاوه و مسیر ساحلی، به همراه مسیرهای میانی از سراوان، مهرستان و ایرانشهر به سمت کرمان امتداد دارند. با تکمیل این پروژه ها، سیستان و بلوچستان نقش پررنگ تری در شبکه حمل ونقل کشور ایفا خواهد کرد.»
استاندار تصریح کرد: «۲۹۰ کیلومتر راه جدید شامل ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۰ کیلومتر راه اصلی در مسیرهای مهمی همچون کریدور ساحلی، میرجاوه – زاهدان – بم، محور شمالی به سمت خراسان و مسیر سیستان در حال ساخت است که اولویت نخست، محور پرتردد و پرحادثه چابهار – زاهدان است.»
مهدی پارسی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: «در حال حاضر ۲۴۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست ساخت است که ۱۴۰ کیلومتر آن در شمال استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد. این پروژه ها با هدف افزایش ایمنی، کاهش زمان سفر، تسهیل جابه جایی کالا و مسافر و ایجاد زمینه سرمایه گذاری و توسعه پایدار در حال اجرا هستند.»
به گفته مسئولان، تأمین منابع مالی این طرح ها از طریق اوراق مالی، اعتبارات نقدی و سایر روش های جایگزین پیگیری می شود و علی رغم محدودیت هایی نظیر ناترازی انرژی و محدودیت اعتبارات، تلاش می شود بخش مهمی از این تعهدات تا پایان سال جاری به ثمر برسد.
اجرای این پروژه ها گامی مؤثر در اتصال بهتر سیستان و بلوچستان به شریان های ملی و بین المللی، کاهش تلفات جاده ای و ایجاد زیرساخت های پایدار برای رونق اقتصادی منطقه خواهد بود.