توسعه مناطق کمتر برخوردار ساحلی کشور با پرواز هواپیماهای سبک و آب نشین
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است با افزایش ناوگان هواپیماهای سبک و آب نشین در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق ساحلی شمال و جنوب، می تواند این نقاط را از بُن بست اقتصادی خارج کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است با افزایش ناوگان هواپیماهای سبک و آب نشین در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق ساحلی شمال و جنوب، می تواند این نقاط را از بُن بست اقتصادی خارج کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «تصور کنید ماهی های صید شده در بندر جاسک را بتوان با پرواز هواپیماهای آب نشین به بندرعباس و از آنجا با یک پرواز به تهران منتقل کرد؛ به این ترتیب به تدریج اقتصاد منطقه جاسک را از بن بست خارج و فقر را در این منطقه کاهش خواهیم داد.» اینها بخشی از صحبت های حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است که معتقد است نقش مهم حمل و نقل بار و مسافر، کاهش فقر و فقر زدایی از مناطق است که حتی نیاز به سرمایه گذاری دولت نیز ندارد.
پورفرزانه افزود: اگر خواهان مشارکت های مردمی در اقتصاد هوانوردی کشورمان هستیم، باید جذب سرمایه های خرد مردم در اولویت قرار بگیرد و سرمایه گذاران با حضور در بورس و بانک ها، سرمایه های کوچک خود را به کلان تبدیل کنند تا قادر به خرید قابل توجهی هواپیما باشیم.
وی به شرکت های نظیر ترکیش ایرلاین و قطر ایرویز اشاره کرد و گفت: تأمین کننده مالی این شرکت ها عمدتاً صندوق های بزرگی هستند که از طریق تجمیع و ترکیب سرمایه خُرد مردم در قالب بورس یا صندوق های ملی، ایجاد شده اند؛ این در حالیست که در کشورمان مردم به سرمایه گذاری در بورس و بانک ها اقبال مناسبی نشان نمی دهند. لذا تسهیل گری لازم انجام شد تا بتوانند این سرمایه گذاران خرد ایرلاین تأمین کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نخستین گام اعلام کردیم یک نفر می تواند مالک هواپیما باشد اما نمی تواند با آن پرواز کند؛ در عین حال می تواند آن را اجاره بدهد و اکنون شرایط این مهم در کشور فراهم شده است.
پورفرزانه خاطرنشان کرد: در ادامه به معرفی «ایر کریر» پرداختیم؛ کسی که به ارائه خدمات پرواز و جابه جایی مسافر می پردازد، شرایط خاص خود را دارد و باید به لحاظ فنی به صورت سختگیرانه ممیزی شود که آیا طرف صلاحیت عملیات حمل و نقل را دارد یا خیر؟ این مهم نیز اکنون در کشور جا افتاده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به مفهوم «مارکت کریر» اشاره کرد و گفت: ممکن است کسی هواپیما، کروی پروازی و ... داشته باشد، همچنین از امکان جابه جایی مسافر هم برخوردار باشد، اما صلاحیت بلیت فروشی و تضمین حقوق مسافر را نداشته باشد؛ در این صورت به وی اعلام می شود که ذیل یک ایرلاین بزرگ که امکان تضمین حقوق مسافر را دارد به انجام پرواز بپردازد.
غفلت بزرگ از اقتصاد بالگرد
وی اظهار داشت: در سال های گذشته از بعضی بخش های صنعت هوایی در کشور غفلت کردیم. به طور مثال کسب و کار بزرگی در بالگرد داریم و می توان گفت اقتصاد بالگرد حتی از هواپیماهای مسافربری قوی تر است.
پور فرزانه با تاکید بر اینکه باید برای توسعه اقتصاد بالگرد تسهیلگری کنیم، گفت: شیوه نامه های جدیدی برای شرکت های بالگردی ایجاد کرده ایم تا به خدمات رسانی بپردازند.
وی همچنین با اشاره به پتانسیل به کارگیری هواپیماهای سبک، گفت: به کارگیری این نوع از هواپیماها می تواند فضای حمل و نقل مسافر کم جمعیت را تضمین کند و در کشورمان به دلیل وجود جمعیت غیر متراکم در بسیاری نقاط باید حتماً به این سمت و سو برویم. ضمن اینکه شهرهایی داریم که فرودگاه دارند اما متقاضی پروازها به اندازه کافی ندارند و بر این اساس نمی تواند برای ایرلاین ها تضمین درآمد داشته باشند.
معاون وزیر راه شهرسازی بیان داشت: در کشور فرودگاه هایی داریم که به هر دلیل ایجاد شده و ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه داریم آنها را مولد و اقتصادی سازی کنیم. یکی از راهکارهای آن به کارگیری هواپیماهای سبک و با کمتر از ۱۹ نفر ظرفیت است که از روزهای پایانی سال گذشته با جدیت این کار را آغاز کرده ایم.
وی گفت: اکنون اپلیکیشن سفارش خدمات هواپیمای سبک راه اندازی شده و در حال تشویق ایرلاین ها و سرمایه گذاران هستیم تا به این سمت و سو حرکت کنند.