| کد خبر: 221249 |

کامیون‌های روسی مجوز تردد در مازندران می‌گیرند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت که در راستای کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی به خصوص محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر ، مجوز تردد به خودروهای باری روسی در استان داده می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت که در راستای کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی به خصوص محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر ، مجوز تردد به خودروهای باری روسی در استان داده می‌شود.

به گزارش تین نیوز، عباسعلی نجفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بنا به درخواست اتاق بازرگانی مازندران برای کاهش هزینه های حمل و تسهیل در صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای آسیای میانه و روسیه ، با معرفی صادرکنندگان مجوز تردد در داخل استان برای بارگیری کالاهای صادراتی به کامیون های روسی داده می شود.

وی توضیح داد : پیش از این اعمال محدودیت صدور مجوز برای تردد کامیون های روسی برای حمل کالاهای صادراتی از استان گله مندی تجار ما را به دنبال داشت  و آنها نیز برای کاهش هزینه های تمام شده جابه جایی کالا ، مجبور به حمل کالاهای صادراتی از مازندران به گمرک مرزی آستارا و حمل آن با کامیون های روسی بودند و این کار علاوه بر تحمیل هزینه مازاد تا حد زیادی نیز زمانبر بود ، ضمن این که با تخلیه و بارگیری چندین باره ، احتمال آسیب به کالا نیز وجود داشت.

نجفی گفت : براساس تصمیم سه جانبه استانداری ، اتاق بازرگانی و راهداری و حمل و  نقل جاده ای استان ، از این پس کامیون های کانتینردار روسی که مجهیز به سردخانه باشند ، پس از اعلام شماره اشان به راهداری ، مجوز تردد دریافت می کنند تا محصولات  صادراتی استان به کشور مقصد را با ورود به داخل استان ، حمل کنند.

وی با اعلام این که صدور مجوز تردد برای کامیون های باربری روسی باعث کاهش هزینه های تمام شده کالاهای صادراتی برای تجار مازندرانی و کاهش میزان آسیب پذیری ناشی از تخلیه و بارگیری چندین باره کالا می شود ، افزود : این خودروها به دلیل این که بار وارداتی از کشورهای آسیای میانه و روسیه را به آستارا حمل می کنند، در برگشت برای این که خالی مسیر را طی نکنند، هزینه حمل مجدد بار به مقصد را نصف محاسبه می کنند و این کار برای صادر کنندگان به صرفه است.

مدیرکل راهداری مازندران گفت : پیش از این صدور مجوز برای خودروهای خارجی با محدودیت هایی در استان مواجه بود ولی با رایزنی استاندار مازندران با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و دریافت اجازه برای راهداری و حمل و جاده ای استان ، قرار شد مجوز  تردد به آن دسته از خودروهای روسی داده شود که از سوی تجار اتاق بازرگانی مازندران معرفی می شوند.

وی مزیت دیگر صدور مجوز تردد برای خودروهای روسی را  ثبت سفارش صادراتی و کمرگی این کالاها در داخل استان برشمرد و افزود : پیش از این بیشتر تولیدات صادراتی استان به خصوص محصولات کشاورزی مانند پرتقال و کیوی به دلیل مزیت حمل و نقلی در گمرک مرزی آستارا  ، به استان گیلان منتقل می شد و به نام آن استان صادر می گردید ولی از این پس کالاهای استان به نام مازندران صادر خواهد شد.

نجفی در مورد صدور مجوز  جدید برای شرکت های حمل و نقل بین المللی گفت : در شرایط فعلی در استان پنج شرکت حمل و نقل بین المللی فعال است و صدور مجوز برای متقاضیان جدید نیز تابع قوانین بوده به گونه ای که متقاضیان زمانی می توانند مجوز بگیرند که در آزمون اختصاصی که وزارت راه و شهرسازی برگزار می کند ، نمره قبولی دریافت کنند.

وی افزود : در سال های گذشته تعدادی از متقاضیان استان در این آزمون ها که بیشتر مربوط به قوانین بین المللی حمل و نقل ، مسایل مرزی و سایر قوانین مرتبط کشورهای هدف صادراتی ایران بود ، شرکت کردند و موفق به قبولی در آزمون نشدند و پیگیری هایی در سطح مدیریت ارشد استان با وزارت راه و شهرسازی برای تعدیل این قوانین در دست انجام است که در صورت موافقت اجرایی می شود.

نجفی گفت : در سال جاری با صدور محوز تردد برای خودروهای روسی در استان تا حد زیادی مشکلات صادرات محصولات تولیدی و کشاورزی ما رفع می شود و برای سال های آینده نیز متناسب با شرایط تصمیم گیری خواهد شد.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و بیش از این میزان تولیدات صنعتی ، ظرفیت بالایی برای صادرات به کشورهای آسیای میانه و سی آی اس با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری و مبادلات تجاری بیش از ۸۵۰ میلیارد دلاری دارد.

با وجود توانمندی صادراتی مازندران ، آمارها نشان می دهد که بیشتر محصولات کشاورزی این استان از گمرک استان گیلان و مرز آستارا صادر می شود.

براساس آمار رسمی در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از لحاظ ارزشی کاهش دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • لطیف خاموشی 1 0

    وقتی رییس اتاق بازرگانی استان خودش صادر کننده انحصاری کیوی است همه تلاش اش را میکند تا کامیون‌های روسی رابه مازندران بیاورد

    مبارک است انشاالله،
    تیر خلاصی که دوسال است جلو شلیک اش رابه بدن نیمه جان حمل ونقل بین المللی واشنغال کامیون‌های یخچالدار گرفته بودیم بالاخره توسط اتاق بازرگانی استان مازندران شلیک شد.

    دفتر ترانزیت سازمان راهداری موظف است به این موضوع مهم وتصمیماتی که یک یا دونفر بخاطر حفظ منافع شخصی شأن میگیرند و تمام سیستم حمل ونقل و اشتغال دو استان گیلان و مازندران را بهم می‌ریزند ورود نماید.
    تحریم فقط از طرف آمریکا نیست .خود تحریمی ونابود سازی حمل ونقل ایران راکه شالوده وبنیان صنعت کشور است بدست عده ای از مدیران سود جو ومنفعت جوی دردستور کار آنان قرار دارد .

  • ناشناس 0 0


    این مدیرکل محترم راهداری ظاهراً از سیستم گمرکی واظهار کالا وصدور پروانه صادرات خبر ندارد ونمیداند که کالا را صادرکننده استان درکامیون ایرانی هم اگر بارگیری شود میتواند اظهار کند ومیتوتند عملیات گمرکی آن را انجام دهد ودر گمرک آستارا تقاضای ترانشیپمنت وتخلیه وبارگیری بدهد .
    مشکل آقایان در صدور گواهی مبدا است که اتاق استان مازندران از درآمد صدور آن محروم شده است زیرا نمی‌دانند که پلاک کامیون روسی که قرار است این بار دراستارا دران کامیون بارگیری شود چیست تا بتوانند در استان مازندران پیشاپیش برایش سرتیفیکیت وگواهی مبدا به زبان انگلیسی صادر کنند

  • امین 0 0

    لطفا حمل ونقل داخلی رو دریابید خود تحریمی راه به جایی نمیبره