| کد خبر: 265464 |

ارز واردات خودرو تامین شد

وزیر صمت درباره واردات خودروهای دست دوم گفت: آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت باید آن را ابلاغ کند و وزارت صمت ابلاغ کننده نیست.

تین نیوز

عباس علی آبادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حجم و ظرفیت اقتصاد کشور، باید ظرفیت صندوق ضمانت صادرات چند برابر شود. در گام اول سرمایه صندوق باید بیش از دو میلیارد دلار و در آینده بیش از این رقم باشد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، علی آبادی با بیان اینکه یکی از اهداف صنعت، استفاده از روش های متداول و غیرمتداول برای تأمین امنیت تجارت است، در پاسخ به سوالی درباره اختلال در سامانه جامع تجارت افزود: این جنس مشکلات فنی مرتب پیش می آید و حل می شود.

وزیر صنعت درباره واردات خودروهای دست دوم نیز گفت: آئین نامه واردات خودروهای دست دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت هم باید آن را ابلاغ کند و وزارت صمت ابلاغ کننده نیست.

علی آبادی در خصوص چالش های تأمین ارز واردات خودرو افزود: ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز اثر دارد. در موضوع تأمین ارز نگرانی دولت این است که یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد و معیشت مردم با تغییر نرخ ارز دچار خطر شود، بنابراین دولت با احتیاط عمل می کند.

به گفته وی، در حوزه واردات خودرو برنامه ریزی شده است و نگرانی از اینکه بخشی از اقتصاد دچار آسیب شود، وجود ندارد، همچنین ارز همه مواردی که در مورد خودرو برقی اعلام شده، تأمین شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه واردات در حوزه خودرو برای رفع ناترازی انجام می شود، تصریح کرد: ابعاد ناترازی در حوزه خودرو با سایر کالاها متفاوت است. در برخی کالاها مانند گندم، داشتن یک کیفیت قابل قبول کافی است. اما در مورد خودرو تنوع رنگ، مدل، تکنولوژی و غیره وجود دارد که همه می توانند ناترازی ایجاد کنند. تا زمانی که ناترازی در این حوزه ها وجود داشته باشد، واردات را مناسب می دانیم و برای رفع ناترازی ها برنامه ریزی می کنیم. همچنین سعی می کنیم با وضع تعرفه، رقابت سودمند و مناسبی که به نفع ظرفیت ملی باشد ایجاد کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای اتصال شرکت های دانش بنیان به شرکت های بزرگ هستیم، گفت که سرمایه فعلی صندوق ضمانت صادرات کافی نیست و هدف گذاری شده این سرمایه با افزایش ۱۰ برابری به دو میلیارد دلار برسد.

وی با تاکید بر اینکه بازار جذاب، تولید به دنبال دارد، اظهار کرد: نظارت و رقابت کنترلگر است که با از میان برداشتن انحصارات بازار در رقابت کامل قرار می گیرد و شرایط قابل توجه می شود. تولید، دانش بنیان و صادرات محور سه شعاری است که در دستور کار قرار دارد. تجارت و صنعت در کنار یکدیگر فضایی برای رونق اقتصادی به وجود می آورند که با توجه به تحولات کنونی نیاز توسعه تجارت کشور است.

علی آبادی با بیان اینکه از دیگر نکات مهم در توسعه صادرات اتصال شرکت های بزرگ و کوچک به یکدیگر است، گفت: اکنون با برگزاری رویدادهای ماهانه، شرکت های صنعتی کوچک را به شرکت های بزرگ پیوند می دهیم و به زودی نیز قراردادی با رقم قابل توجه برای حل مسائل روز کشور امضا خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در دهه های گذشته، سرانجام فعالیت های سرمایه های انسانی در دانشگاه های کشور با توانمندی های بسیار، خلق محصول برای ایران نبود، اما با پیگیری های انجام شده همکاری هایی شده است تا سود سرمایه های انسانی به نفع کشور باشد که با پیوستن این افراد به شرکت های بزرگ ممکن می شود.

علی آبادی با بیان اینکه صندوق ضمانت وسیله ای برای تأمین امنیت تجارت است، تصریح کرد: پیش از این امنیت به معنای حفاظت فیزیکی بود و اکنون صندوق ضمانت صادرات می تواند با مشارکت امنیت مالی ایجاد کند.

وی همچنین با بیان اینکه برقراری ارتباط با کشورهای هدف از سوی صندوق ضمانت صادرات، راهی برای توسعه تجارت است، گفت: با فراهم کردن شرایط در زمینه کاهش تعرفه ها، پیدا کردن مسیرهایی برخلاف محدودیت های تجاری و استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات می توان توسعه تجارت را رقم زد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟