| کد خبر: 115345 |

​اظهارات وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس

◄ آخوندی: «تضمین دولت» پیش نیاز توسعه قطار حومه ای است

 تین‌نیوز|

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومه‌ای ضروری است، گفت: اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه کشور، در خصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری در بودجه سنواتی، توضیح داد: روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می‌شوند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستین بار «تشکیل قطار حومه‌ای» را تصویب کرد؛ هرچند قطار حومه‌ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای حومه‌ای صبح‌ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر می‌روند، بنابراین سیستم آن‌ها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. البته سیستم‌های قطارهای حومه‌ای معمولاً در تمام دنیا مجزا و خاص هستند، چراکه در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی‌گیرند لذا دولت‌ها در این نوع ناوگان‌های قطاری ورود کرده و به‌نوعی حمایت می‌کنند.
 
آخوندی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در قطارهای حومه‌ای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می‌شود، اضافه کرد: همان‌طور که در مترو، سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیت پرداخت می‌شود، در قطارهای حومه‌ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط‌زیست سیستم‌های آن‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل می‌کنند، لذا این قطارها کاملاً خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت «تضمین دولت» در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه‌گذاری شکل نگرفته و کسی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، لذا به بودن آن تأکید دارم.
 
در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تأمین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آن‌ها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه دو هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود. شهرداری‌ها نیز موظف‌اند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.