| کد خبر: 244816 |

◄ یادمان زنده یاد «محمدرضا ستاره» فیزیکدان برجسته ایرانی

محمدرضا ستاره، فیزیکدان برجسته ایرانی و استاد تمام فیزیک دانشگاه کردستان، درگذشت.

تین نیوز

محمدرضا ستاره، فیزیکدان برجسته ایرانی و استاد تمام فیزیک دانشگاه کردستان، درگذشت.

به گزارش تین نیوز، آن چنان که رسانه های کردستان دراین مورد نوشته اند: وی در اول خردادماه سال ۱۴۰۱ در مسیر بیجار به دیواندره دچار سانحه تصادف شد و پس از تحمل بیش از یک ماه درد ناشی از تصادف و چند عمل جراحی، سرانجام در روز ۱۱ تیرماه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران دار فانی را وداع گفت.

وی استاد مدعو در دانشگاه شریف و آکسفورد  بود که دانشمند بزرگ استیونهاوکینگ چندین بار در زمینه گرانش و کیهان‌شناسی به مقالات علمی او رفرنس داده بود.

این دانشمند ایرانی، مقالات متعددی در حوزه مختلف فیزیک نظری به چاپ رسانده بود و آثار پژوهشی بسیاری را در کارنامه داشت.

زنده یاد محمدرضا ستاره
زنده یاد محمدرضا ستاره

به دنبال مرگ این استاد برجسته فیزیک، پیام های تسلیتی از سوی افراد حقیقی و حقوقی منتشر شد که برخی آنها در ادامه آمده است:

- روابط عمومی دانشگاه رازی:  با نهایت تأسف و تأثر، درگذشت نابهنگام پروفسور «محمدرضا ستاره» فیزیکدان برجسته ایرانی و از دانشمندان برتر جهان اسلام و استاد دانشگاه کردستان را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض می‌نماییم. پروفسور «محمدرضا ستاره» از دانشمندان برتر جهان اسلام در اول خردادماه سال ۱۴۰۱ در مسیر بیجار به دیواندره دچار سانحه تصادف شد و پس از تحمل بیش از یک ماه درد ناشی از تصادف و چند عمل جراحی، ۱۱ تیر ماه جاری در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران دار فانی را وداع گفت.پروفسور ستاره در برهه‌ای به عنوان همکار علمی، ارتباط مؤثری با گروه آموزشی فیزیک دانشگاه رازی داشت و خدمات ارزشمندی را ارائه کرد. روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

انجمن نجوم ایران: پروفسور محمدرضا ستاره از دانشمندان برتر جهان اسلام در اول خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در مسیر بیجار به دیواندره دچار سانحه تصادف شد و پس از تحمل بیش از یک ماه درد و رنج ناشی از تصادف و ده عمل جراحی، ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان امام خمینی تهران دار فانی را وداع گفت. پروفسور ستاره اهل بیجار و از جمله نخبگان علمی و دانشمندان این شهرستان و استان کردستان به شمار می رفت. این دانشمند برجسته از سال 1380 تاکنون عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان بوده و ضمن آموزش و پژوهش، دانشجویان زیادی را تربیت نمود.

استاد محمدرضا ستاره دکتری خود را در سال 1380 از دانشگاه صنعتی شریف در زمینه فیزیک نظری اخذ کرد. عنوان رساله دکتری ایشان اثر کازیمیر درکیهان شناسی است. تالیف بیش از 300 عنوان مقاله در مجلات معتبر بین المللی و تربیت ده ها دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک از خدمات ماندگار ایشان به جامعه علمی کشور است. بسیاری از دانشجویان ایشان امروزه عضو هیئت علمی دانشگاه های کشور هستند. ایشان دارای شاخص هرش 52  بوده و مقالات وی بیش از 11000 ارجاع دریافت کرده اند که از این نظر در بین فیزیکدانان ایرانی جایگاه رفیعی دارد. از جمله افتخارات دکتر ستاره انتخاب به عنوان دو درصد دانشمند برتر جهان طبق ارزیابی دانشگاه استنفورد، دانشمند برتر جهان اسلام، پژوهشگر برترکشوری و عضو فدراسیون سرآمدان علمی ایران می باشد. ایشان از دانشمندان و فرزانگان معاصر و از نمادهای علم و پژوهش و در استان کردستان به شمار می آمد.

 بی شک از دست دادن این فیزیکدان برجسته نظری، برای جامعه علمی کشور تلخ و ناگوار است و فقدان وی به راحتی جبران نخواهد شد. انجمن نجوم ایران درگذشت این دانشمند برجسته فیزیک نظری را به جامعه علمی کشور و خصوصا جامعه فیزیک، خانواده داغدار ایشان، و همه دانشجویان و همکاران وی تسلیت می گوید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان: خبر درگذشت چهره نام آشنا و استاد برجسته دانشگاه کردستان «پروفسور محمدرضا ستاره» که جزو سرآمدان علمی کشور و از جمله دانشمندان ۲ درصد برتر جهان و پژوهشگر توانمند کشور بود، موجب تالم و تاثر فراوان اینجانب شد.

این ضایعه دردناک را به مردم عزیز استان بویژه اهالی گرانقدر شهرستان بیجار، جامعه علمی، دانشگاهیان، دانشجویان و خانواده ارجمند و داغدار ایشان  تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم از درگاه ایزد بخشاینده، غفران و  رحمت واسعه و بی پایان مسئلت می‌نمایم.

رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان: مرگ نابهنگام دکتر ستاره عزیز  و فراق جانکاه او ضایعه‌ ای جبران‌ ناپذیر برای دانشگاه کردستان و جامعه علمی کشور خواهد بود. درخشش علمی دکتر ستاره در یکی پیچیده‌ترین مباحث علمی فیزیک نظری در سطح ملی و بین‌ المللی بی نظیر و به جرات میتوان ادعا نمود که بی همتا بود.

تین نیوز مراتب تسلیت خود را به خانواده آن مرحوم عرض نموده و از خداوند منان برای آن مرحوم آمرزش و آرامش و برای خانواده آن مرحوم صبر و شکیبایی در این مصیبت آرزو می نماید.

تذکر مهم: از افرادی که مرحوم را می شناختند و از سوابق، خدمات و فعالیت های مرحوم اطلاعاتی دارند، دعوت می کنیم مطالب خود را برای درج در صفحه یادمان زنده یاد محمدرضا ستاره برای ما ارسال کنند.

همچنین چنانچه دوستان و علاقمندان مرحوم مطلب یا یادداشتی در مورد شخصیت وی دارند، لطفا در قسمت کامنت های این صفحه (صفحه یادمان زنده یاد)، نظرات و یادداشت های خود را بنویسند.

ضمنا چنانچه تصاویری از ایشان در دسترس دارید که می تواند در این صفحه منتشر شود، برای ما ارسال نمایید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کریمزاده 6 0

    من همکلاسی و هم اتاقی دکتر ستاره در دوره کارشناسی دانشکده فیزیک شریف بودم. دکتر ستاره در دوره کارشناسی بسیار علاقه به مباحث فیزیک ذرات بنیادی داشتند و به هر طریقی سعی در بالا بردن دانش خود از طریق مطالعه، شرکت در کلاس های ارشد و...داشتند. ایشان دارای هدف مشخصی بودند که همان یادگیری و تحقیق در زمینه فیزیک نظری بود.
    ایشان علاقه زیادی به کردستان داشتند و در گفتگوهای معمولی با هم اتاقی ها نیز همیشه سعی در معرفی و تمجید از آنجا داشتند.

  • حاتمی 1 0

    استاد راهنمای مقطع کارشناسی ارشد بنده در سال ۸۷
    بودند ایشان در کارشان بسیار منظم و دقبق و جدی بودند و توانستم با راهنمایی ایشان ۵ مقاله در عرض ۶ ماه در مجلات خارجی چاپ کنم. روحشان قرین رحمت الهی و یادشان گرامی باد.