| کد خبر ۳۰۶۶۲۶
کپی شد

احداث ۳۳ کیلومتر راه روستایی در چهارمحال و بختیاری

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۳۲۴ کیلومتر راه خاکی مربوط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که آسفالت آن ها از اولویت های اصلی این اداره کل است.

احداث ۳۳ کیلومتر راه روستایی  در چهارمحال و بختیاری
تین نیوز |

معاون فنی و ساخت راه های روستایی چهارمحال و بختیاری افزود: در صورت تداوم وضعیت فعلی، آسفالت کردن ۳۲۴ کیلومتر راه خاکی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، درون شهری و روستایی، یکی از استان های کوهستانی و سخت گذر کشور به شمار می رود که بیش از ۷۰ درصد شبکه ارتباطی آن را راه های روستایی و فرعی تشکیل می دهد این ویژگی در حالی است که توسعه زیرساخت های حمل ونقل و روان سازی دسترسی روستاییان به خدمات آموزشی، درمانی و اقتصادی از مهم ترین شاخص های توسعه در مناطق کمتر برخوردار به حساب می آید.

با این حال، تغییر در نحوه تخصیص اعتبارات عمرانی از سال ۱۳۹۹ و کاهش چشمگیر منابع مالی برای احداث و نگهداری راه های روستایی، موجب شده تا روند اجرای پروژه های عمرانی این بخش با کُندی پیش رود و بخش قابل توجهی از مسیرهای ارتباطی روستاها همچنان خاکی باقی بماند.

براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری، در حال حاضر ۳۲۴ کیلومتر راه خاکی مربوط به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که آسفالت آن ها در اولویت اصلی برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.

این در حالی است که هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی در شرایط توپوگرافی استان بین ۷۵ تا ۹۰ میلیارد ریال برآورد می شود و اعتبارات فعلی پاسخگوی این حجم از نیاز نیست.

با توجه به ضرورت و اهمیت احداث راه های روستایی در چهارمحال و بختیاری در گفت وگویی با مهدی مرتضوی زاده معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری، وضعیت موجود شبکه راه های روستایی، چالش های اعتباری، و برنامه های در دست اجرا برای بهبود وضعیت زیرساخت های ارتباطی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

راه های روستایی نیازمند اعتبار ویژه

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری روز شنبه   با بیان اینکه آسفالت راه های روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار و۵۰ خانوار در اولویت بعدی طرح های آسفالت راه های روستایی قرار دارند افزود: اجرای این طرح ها به دلیل کمبود اعتبار با کُندی مواجه شده است.

مهدی مرتضوی زاده اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۸۰۱ کیلومتر راه اصلی، فرعی، درون شهری و روستایی دارد که ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از آن، معادل بیش از ۷۰ درصد، شامل راه های فرعی و روستایی است.

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری: از مجموع راه های روستایی و فرعی این استان، یک هزار و ۷۷۸ کیلومتر راه روستایی و ۲۸۴ کیلومتر راه فرعی آسفالته است همچنین ۵۴۳ کیلومتر راه خاکی و ۹۵ کیلومتر راه شوسه در سطح استان وجود دارد.

کاهش شدید اعتبارات راه های روستایی از سال ۱۳۹۹

وی با اشاره به تغییر نحوه تخصیص اعتبارات از سال ۱۳۹۹ افزود: براین اساس، اعتبارات ساخت و نگهداری راه های روستایی باید از محل اعتبارات تملک دارایی استان تأمین شود و هیچ اعتبار ملی برای آن در نظر گرفته نشده است؛ موضوعی که به زیان استان های کوچکی مانند چهارمحال و بختیاری با شبکه گسترده راه های روستایی تمام شده است.

مرتضوی زاده گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه با دیدی ملی به موضوع نگاه کند، باید بین یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار میلیارد ریال برای راه های روستایی استان اعتبار در نظر بگیرد، اما باید دید از این میزان چه مقدار تخصیص داده می شود.

به گفته وی، سال گذشته تنها ۳۶ درصد از اعتبارات مصوب معادل ۴۳۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی تا ۹۰ میلیارد ریال

وی ادامه داد: ساخت هر کیلومتر راه روستایی بسته به موقعیت منطقه بین ۷۵ تا ۹۰ میلیارد ریال هزینه دارد، همچنین روکش هر کیلومتر راه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال برآورد می شود و در مناطق سخت گذر مانند بازفت و کوهرنگ این رقم به ۴۰ میلیارد ریال نیز می رسد.

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت اختصاص کامل اعتبارات موجود، سالانه حدود ۳۰ کیلومتر راه روستایی می توان احداث کرد، اما با توجه به محدودیت منابع فعلی، این رقم به ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر کاهش یافته است.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد راه های استان شامل راه های فرعی و روستایی است که نیاز به نگهداری مستمر دارند و با اعتبارات فعلی امکان پوشش کامل آن ها وجود ندارد.

کاهش دوره بازسازی روکش آسفالت

مرتضوی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد جهانی، دوره بازسازی روکش آسفالت بین پنج تا ۱۰ سال است اما به دلیل کاهش کیفیت مصالح و قیر، این دوره اکنون به چهار تا ۶سال رسیده است، از این رو نیاز به منابع مالی بیشتر برای نگهداری شبکه راه ها احساس می شود.

وی تصریح کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی و کمبود اعتبار، برای آسفالت کردن ۳۲۴ کیلومتر راه خاکی موجود در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است و این میزان پاسخگوی مطالبات مردم نخواهد بود.

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری اظهار امیدواری کرد: با پیگیری نمایندگان استان و استاندار و در صورت تزریق اعتبارات ملی، روند اجرای پروژه های راه سازی روستایی تسریع شود.

وی یادآور شد: براساس پیگیری های انجام شده از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ کیلومتر راه روستایی جدید در چهارمحال وبختیاری احداث و ۸۰ کیلومتر راه روستایی نیز نگهداری شده است.

مرتضوی زاده با اشاره به اینکه برای ساخت و نگهداری این میزان راه روستایی چهار هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است گفت: از این میزان اعتبار ۲هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال در بخش احداث و ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز برای نگهداری راه روستایی در نیمه نخست امسال هزینه شده است.

تجهیز شبکه راه ها به سامانه های هوشمند

معاون فنی و ساخت راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در خصوص تجهیز شبکه راه های استان به سامانه های هوشمند گفت: در زمان حاضر ۳۱ دوربین نظارت تصویری در نقاط حادثه خیز، برف گیر و گردنه های استان نصب شده است.

وی ادامه داد: افزون بر این ۳۸ دوربین ثبت تخلفات، ۲ دستگاه توزین در حال حرکت، ۷۰ دستگاه ترددشمار و سه دستگاه دوربین تصویربرداری ثابت در سطح محورهای مختلف راه های ارتباطی چهارمحال و بختیاری فعال است.

مرتضوی زاده افزود: هزینه بالای نگهداری تجهیزات یکی از چالش های اصلی این معاونت است.

وی یادآور شد: تاکنون ۳۳ نقطه برای نصب دوربین ثبت تخلفات پیشنهاد شده و ۱۴ دوربین تصویربرداری ثابت نیز با همکاری پلیس راه مکان یابی و صورت جلسه شده و برای گرفتن مجوز مناقصه به تهران ارسال شده است.

طبق این گزارش، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و بخشی از مناطق این استان کوهستانی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.