| کد خبر: 269422 |

پروژه تونل گورمیزه نیازمند نگاه مسوولان ملی و استانی

تونل گورمیزه یکی از بزرگترین پروژه های راه سازی در کشور محسوب می شود که بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده و نیازمند نگاه مسوولان ملی و استانی در تخصیص اعتبار است.

تین نیوز

 تونل گورمیزه یکی از بزرگترین پروژه های راه سازی در کشور محسوب می شود که بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده و نیازمند نگاه مسوولان ملی و استانی در تخصیص اعتبار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  تقویت زیرساخت در حوزه های راه سازی یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور است، با توجه به اینکه راه ها نقش مهمی در ارتباط بین مناطق مختلف و حمل و نقل کالا و مسافر دارند، بهبود کیفیت و کارایی آن ها می تواند منجر به کوتاه شدن مسیر و ایمن شدن محورها شود.

همچنین این امر باعث می شود که هزینه های حمل و نقل کاهش یابد، زمان سفر کوتاه تر شده و مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست کمتر شود و شاهد افزایش رضایتمندی مسافران و رانندگان باشیم.

پروژه تونل گورمیزه در محور اردل به دوپلان یکی از بزرگترین پروژه های تونل راه سازی در کشور محسوب می شود که این پروژه با هدف کوتاه شدن مسیر شهرکرد به خوزستان به مرحله اجرا درآمد، اما بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از عمر این پروژه هنوز در گیر و دار تخصیص اعتبار است.

پروژه تونل گورمیزه یکی از پروژه هایی است که با تقویت زیرساخت راه سازی، می تواند مسیر شهرکرد به خوزستان را حدود ۳۲ کیلومتر کوتاه کند.

مجموع پیشرفت فیزیکی تونل گورمیزه ۴۰ درصد است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه تونل گورمیزه در شهرستان اردل، اظهار کرد: محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه دارای ۵ تونل است.

حمید ربیعی افزود: طول تونل اول گورمیزه ۵۰ متر، تونل دوم ۱۲۰ متر، طول تونل سوم ۱۵۰ متر، تونل سوم ۱۶۷۰ متر و تونل پنجم ۷۰۰ متر است که حفاری ۴ تونل اول به اتمام رسیده و برای حفاری و لاینیگ تونل ۷۰۰ متری به زودی مناقصه ای برگزار خواهد شد، همچنین ۲ پل در این پروژه در حال احداث است.

وی با بیان اینکه کلنگ تونل گورمیزه در سال ۱۳۸۸ بر زمین زده شده است، گفت: مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۴۰ درصد است، تا سال ۱۳۹۳ اعتبارات این پروژه استانی و بسیار اندک بود، اما پس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۹ اعتبار قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافت.

ربیعی گفت: برای اتمام پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وضعیت اجرای پروژه تونل گورمیزه نگران کننده است

فرماندار شهرستان اردل  با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه، اظهار کرد: این پروژه پس از اتمام حفازی تونل ها، تقریباً به حالت نیمه تمام درآمده است و تنها یک پیمانکار مشغول اجرای عملیات عمرانی است.

یعقوب شکوهی گفت: وضعیت پروژه تونل گورمیزه نگران کننده است و باید تلاش کنیم تا این پروژه به طور کامل فعال شود، به صورت مستمر وضعیت پروژه را از اداره کل راه و شهرسازی می کنیم، مقرر شده است تا یک پیمانکار دیگر اضافه شود، سرعت اجرای پروژه چنگی به دل نمی زند.

وضعیت زیرساخت در راه های ارتباطی در شهرستان های اردل، کوهرنگ و کیار ضعیف است

نماینده مردم شهرستان های اردل، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه، اظهار کرد: پس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی اعتبار خوبی به پروژه تزریق شد، حفاری تونل ها به اتمام رسیده و برای حفاری تونل آخر با برگزاری مناقصه باید به سرعت پیمانکار جذب شود.

قدرت الله حمزه افزود: پیمانکار برای اجرای پل های محور اردل به دوپلان موسوم به پروژه گورمیزه در حال انجام عملیات عمرانی است.

وی با بیان اینکه وضعیت تزریق اعتبار به پروژه های عمرانی مطلوب نیست، گفت: در وضعیت زیرساخت در راه های ارتباطی در شهرستان های اردل، کوهرنگ و کیار ضعیف است و چندین پروژه نیمه تمام در این حوزه وجود دارد که نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل هستند.

حمزه با بیان اینکه اجرای تونل و پروژه های راه سازی به ویژه در مناطق کوهستانی هزینه بالای را می طلبد، توضیح داد: پیگیر جذب اعتبار تونل گورمیزه هستیم.

 پروژه تونل گورمیزه شهرستان اردل را از بن بست خارج می کند، درخواست مردم شهرستان اردل این است که با اختصاص اعتبارات مناسب هر چه سریع تر جاده گورمیزه به بهره برداری برسد، شهرستان اردل یکی از نقاط محروم چهارمحال و بختیاری است و از مواردی که می تواند در کاهش محرومیت شهرستان مؤثر باشد توسعه راه های آن است.

تعلل در اجرای پروژه های عمرانی می تواند موجب بروز مشکلات و معایب مختلفی شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش هزینه های پروژه به دلیل تغییر قیمت مصالح، تجهیزات، نیروی انسانی و …، کاهش کیفیت اجرا به دلیل عدم رعایت استانداردها، کمبود نظارت و تغییر پیمانکاران و ایجاد مشکلات اجتماعی و زیست محیطی به دلیل تأخیر در بهره برداری از پروژه و ایجاد آلودگی، ترافیک و نارضایتی اشاره کرد.

برای جلوگیری از تعلل در اجرای پروژه های عمرانی، لازم است که برنامه ریزی دقیق و منطقی انجام شود، انتخاب پیمانکار و مشاور مناسب باشد، کنترل و نظارت مستمر صورت گیرد و هماهنگی بین ذی نفعان پروژه برقرار باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.