| کد خبر: 216785 |

تکمیل محور شهرکرد - لردگان، مهر پایانی بر جاده‌مرگ

شتاب در تکمیل چهار خطه شدن محور شهرکرد- بروجن- لردگان نمود بارز تحقق یکی از وعده‌های مهم دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود که بستر امنیت و توسعه اقتصادی را در محوری که به جاده مرگ لقب گرفته در سال جهش تولید فراهم می‌کند.

تین نیوز

شتاب در تکمیل چهار خطه شدن محور شهرکرد- بروجن- لردگان نمود بارز تحقق یکی از وعده‌های مهم دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود که بستر امنیت و توسعه اقتصادی را در محوری که به جاده مرگ لقب گرفته در سال جهش تولید فراهم  می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بزرگراه شهرکرد - بروجن - لردگان یکی از مهمترین طرح‌های چهارمحال و بختیاری که تکمیل آن بیش از یک دهه به طول انجامیده است، اما با اهتمام دولت تدبیر و امید و تلاش برای تکمیل آن می‌توان امیدوار بود که این طرح تا پایان سالجاری به طور کامل تکمیل شود.

محور شهرکرد - بروجن - لردگان یکی از مهمترین و پرترددترین محورهای ارتباطی استان به شمار می‌رود و استان‌های فلات مرکزی را به استان‌های جنوبی متصل می‌کند.

در اهمیت این جاده همین بس که، بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل سنگین و ترانزیتی کشور از این محور عبور می‌کند.

اما بار ترانزیتی بالای این مسیر به میزان بیش از ۳۰ هزار تردد در شبانه‌روز منجر به وقوع حوادث ناگوار و تصادفات بیشماری شده و چهارخطه کردن این محور را به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

از همین‌رو طرح چهارخطه کردن این محور طی سال‌های گذشته آغاز شد و اگر چه انتظار می‌رفت تکمیل این طرح زودتر از این انجام و به بهره‌برداری برسد اما این مهم تاکنون محقق نشده است؛ با این حال به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بزرگراه شهرکرد- بروجن- لردگان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی در سالجاری قرار گرفته و با تزریق اعتبار موردنیاز روند تکمیل آن با همت جدی‌تری پیگیری می‌شود.

خیرالله خادمی در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری در نشست شورای اقتصاد مقاومتی این استان که با حضورمحمدباقرنوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار موردنیاز روند اجرای طرح از قوت بیشتری برخوردار شود.

وی در همین خصوص تصریح کرد: بزرگراه شهرکرد به لردگان متصل‌کننده فلات مرکزی به جنوب کشور است که ۷۰ درصد ترافیک این محور ترانزیتی است و تکمیل این طرح یکی از ضرورت‌های نه تنها این استان بلکه کشور به شمار می‌رود که با اهتمام جدی در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: از ۱۶۵ کیلومتر این محور، ۱۰۷ کیلومتر آن انجام شده، ۱۴ کیلومتر آن در حال تکمیل است و ۱۴ کیلومتر آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‎رسد، اما ۱۰ کیلومتر باقی مانده آن که در منطقه جغرافیایی سختی در مسیر بروجن به لردگان واقع شده و شامل پل و تونل می‎شود، هم‌اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چهارخطه شهرکرد به لردگان در اولویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان در حوزه راه است، اظهار داشت: مهمترین و نخستین پروژه تعریف شده در این حوزه چهارخطه شهرکرد- بروجن- لردگان است که با تلاش‌های صورت گرفته این محور تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‎رسد.

حسینعلی مقصودی افزود: اجرای این طرح معطل پنج کیلومتر معارض در قطعه سفیددشت به فرادنبه بود که این مشکل در ماه گذشته برطرف شد و زمین‌های محور از سوی مالکان خریداری شده است و این قطعه در هفته دولت به بهره‌برداری می‎رسد.

وی تصریح کرد: هشت کیلومتر نیز در محور سه‌راهی امام‌قیس تا گردنه کره‌بس لردگان باقی مانده است که تا پایان سال تکمیل می‌شود به طوری که در این محور ۲ تونل و یک پل بزرگ تعریف شده است که تونل اول به طول ۷۰۰ متر حفاری شده است و پیمانکار در حال کار است و برای تونل دوم نیز به طول یک هزار و ۷۰۰ متر به تازگی پیمانکار مشخص شده است.

مقصودی با بیان اینکه محور ارتباطی شهرکرد- بروجن- لردگان مهمترین مسیر ارتباطی استان و بخشی از شریان ارتباطی فلات مرکزی به جنوب کشور است، افزود: در برخی روزها بیش از ۳۰ هزار وسیله نقلیه که بیشتر ماشین‌های سنگین است از این مسیر عبور می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: بهره‌برداری از این طرح ارتباطی مهم، نه تنها در کاهش تصادفات در یکی از پرحادثه‌خیزترین محورهای ارتباطی استان بسیار موثر واقع می‌شود بلکه در کوتاه‌تر شدن مسیر و توسعه اقتصادی استان نقش مهمی ایفا می‎کند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۴ طرح اقتصاد مقاومتی مصوب سفر سال گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به چهارمحال و بختیاری، چهار طرح در حوزه راه‌سازی است که از مهمترین این طرح‌ها، چهارخطه شهرکرد- بروجن- لردگان است.

اما یکی از علل کندی اجرای طرح چهارخطه محور شهرکرد- بروجن- لردگان به ویژه محور ۶۲ کیلومتری شهرکرد به بروجن می‌توان به معارضات محلی اشاره کرد.

این مشکل در سالجاری با تلاش مسئولان و همراهی کشاورزان مالک اراضی مسیر احداث این طرح برطرف شد و با رفع این مشکل دیگر بهانه‌ای برای تعلل در اجرای طرح وجود ندارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اجرای چهارخطه شهرکرد به بروجن معطل پنج کیلومتر معارض در قطعه سفیددشت به فرادنبه بوده است که این مشکل در هفته‌های گذشته برطرف شد و زمین‌های اطراف محور آزادسازی و دیون مردم پرداخت شده است.

حسینعلی مقصودی با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل کل مسیر چهارخطه تا قبل از فصل زمستان، اظهار داشت: با تزریق ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح و پرداخت دیون مردم و آزادسازی محور اجرای طرح در سال جهش تولید شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی افزود:چهار کیلومتر محور سفیددشت به فرادنبه تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰ کیلومتر باقی مانده در محور بروجن به لردگان محدوده دوراهان هم با تملک کامل، زیرسازی شده و با عقد قرارداد جدید پیمانکار در حال انجام کار است و این بخش نیز تا گردنه کره‌بس امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، مشکل این محور را در محدوده کره‌بس تا سه راهی کوشکی به دلیل وجود ۲ تونل و یک پل روی رودخانه کره‌بس دانست و گفت: حفاری بخش عمده تونل اول انجام شده و پیمانکار تونل دوم نیز با قرارداد حدود یک هزار میلیارد ریال تعیین شده است و پس از تونل‌ها، یک پل با دهانه ۱۰۰ متری بر روی رودخانه کره‌بس مورد نیاز است که مناقصه این پل با پیش‌بینی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال برگزاری است و با تعیین تکلیف آن، هیچ قطعه‌ تعریف نشده‌ای در کل این محور وجود ندارد.

مقصودی خاطر نشان کرد: در مجموع تا پایان سالجاری کل محور شهرکرد تا قبل از محدوده کره‌بس به طور چهارخطه زیربار ترافیک می‌رود و پنج کیلومتر باقیمانده نیز در سال آینده به تمام خواهد رسید.

افزایش محورهای چهارخطه چهارمحال و بختیاری به ۲۲۰ کیلومتر

مدیرکل دفتر فنی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۹۵۰ طرح نیمه‌تمام عمرانی در این استان، اظهار داشت: یکی از مهمترین این طرح‌ها که دولت تدبیر و امید همت ویژه‌ای برای تکمیل آن به کار گرفته است، طرح چهارخطه شهرکرد به لردگان است.

احسان امانی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۲ شتاب بیشتری به خود گرفته است، تصریح کرد: این طرح با مشکلاتی از جمله اعتبارات نامناسب و تملک اراضی حاشیه جاده مواجه بود، اما در سال‌های اخیر با توجه به ضرورت طرح و مطالبه جدی مردم مورد توجه ویژه قرار گرفته است و امید است به زودی کل این مسیر تکمیل و در جهت رفاه و امنیت مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی، افزایش محورهای چهارخطه را از مهمترین دستاوردهای دولت در حوزه راهسازی برشمرد و گفت: تا قبل از دولت یازدهم طول چهارخطه‌های استان به کمتر از ۳۰ کیلومتر  می‎رسید اما در دولت یازدهم و دوازدهم احداث ۲۲۰ کیلومتر چهارخطه در استان در دستور کار قرار گرفته که بخش زیادی از آن تاکنون محقق شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به افتتاح ۲ هزار و ۸۸۴ طرح عمرانی در این استان طی ۶ سال گذشته، تصریح کرد: اجرای این تعداد طرح با اختصاص چهار هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان انجام شده است.

امانی خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح بزرگراه شهرکرد- بروجن- لردگان یکی از مهمترین طرح‌های استان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شکل می‌گیرد که هم می‌تواند در کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن بسیار موثر واقع شود و هم به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه در جهت رونق اقتصادی و توسعه بخش حمل و نقل در خدمت استان و کشور باشد.

وی گفت:اگر چه عامل تنها ۲۰ درصد تصادفات به مباحث ایمنی راه‌ها بازمی‌گردد اما بی‌شک با احداث بزرگراه و چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی می‌توان امنیت و آرامش‌خاطر مردم را در رانندگی فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کشور است که با وجود موقعیت جغرافیایی مهمی که در اتصال کریدور مرکزی به جنوب کشور دارد اما سال‌ها از نعمت زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل محروم بوده است.

از سه هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار  ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

این استان با وجود اینکه یک درصد مساحت کشور را دارد اما حلقه ارتباط استان‌های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب‌های انرژی و صنعت کشور به شمار می‌رود که کم‌توجهی به این ظرفیت در سال‌های گذشته مانع بهره‌برداری مناسب از آن شده است.

کارشناسان بر این عقیدهاند، بخشی از توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل گرفتار شده است که در سال‌های اخیر به همت دولت تدبیر و امید بخشی از این چالش برطرف شده و به گفته مسئولان، بخش زیادی ازطرح‌های حوزه راه استان با تخصیص اعتبارات مناسب بهره‌برداری می‌شود و کام مردم استان در سال پایانی دولت دوازدهم با تکمیل بسیاری از پروژه‌های راهسازی شیرین می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.