| کد خبر: 172778 |

یک جامعه شناس:

◄ دلیل درگیری‌های دو سویه پلیس و مردم چیست؟

یک اتفاق می‌تواند به یک پدیده اجتماعی تلقی شده و یک پدیده اجتماعی قادر است به یک مساله اجتماعی بدل شود و بعد به یک آسیب و بحران تبدیل خواهد شد که اتفاق اخیر بین پلیس-مردم و مردم-پلیس هیچ یک از آن‌ها نیست و راجع به آن نمی‌توان صحبت کرد.

تین نیوز

هفته گذشته بود که درگیری یک راننده با ماموران پلیس‌راه در یکی از جاده‌های کشور خبرساز شد. در فیلم منتشر شده راننده خودرو اقدام به کتک‌زدن مامور پلیس می‌کند. از روز گذشته نیز تصاویری در فضای مجازی دست به دست شد؛ که در آن مامور پلیس راهور اقدام به ضرب و شتم راننده یک خودرو 206 می‌کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یک جامعه‌شناس و روانشناس در چرایی این موضوع، گفت: همواره بهترین راهکارهای روانشناختی از میان نیروهای نظامی به جامعه تسری پیدا کرده است و نیروهای پلیس تحت تعلیم دروس روانشناسی در بخش آکادمیک قرار می‌گیرند.

حسن عماری در توضیح رفتارهایی که اخیرا تصاویری که در فضای مجازی از سوی برخی دوربین به دست‌ها منتشر شده است، تصریح کرد: پرداختن به مسائلی از این دست به لحاظ جامعه‌شناسی تنها تشویش اذهان عمومی است و ریشه خاصی ندارد. هر انسانی دارای آستانه تحملی  در هر شغل یا منصبی است که بزرگنمائی آن به طور قطع جایز نیست.

وی با تاکید بر این مهم که موافق تحلیل این قبیل رفتارها نیست، افزود: یک اتفاق می‌تواند به یک پدیده اجتماعی تلقی شده و یک پدیده اجتماعی قادر است به یک مساله اجتماعی بدل شود و بعد یک آسیب و بحران خواهد شد که اتفاق اخیر بین پلیس-مردم و مرد -پلیس هیچ یک از آن‌ها نیست و راجع به آن نمی‌توان صحبت کرد.

عماری ابراز داشت: افرادی هستند که کنترل خشم در اختیار آن‌ها نیست. در جوامع انسانی برخی نیز به همین علت جان خود را از دست داده‌اند و یا باعث جان باختن فرد دیگری شده‌اند. دو اتفاق اخیر به هیچ وجه شبیه مواردی نیست که در خصوص آن صحبت شد و قطعا نمی‌تواند در روانشناسی اجتماعی به دنبال دلیلی برای آن بود و آن را به کلیت مردم و پلیس بسط داد.

این جامعه شناس با بیان این مطلب که، این قبیل برخوردها تنها با بروز عصبانیت زودگذر اتفاق می‌افتد، یادآور شد: پرداختن به این موضوعات در رسانه‌ها و فضای مجازی تنها اطلاع رسانی است و حتی یک پدیده نیز نمی‌تواند باشد.

عماری در پاسخ به این سوال که آیا حضور روانشناس در مراکز پلیس به نظر الزامی می‌رسد یا خیر؟ گفت: یکی از دورس آکادمیک دانش آموختگان مراکز نظامی روانشناسی است که آن‌را با مفاهیم این رشته آشنا می‌سازد و بسیاری از مباحث روانشناسی اجتماعی موثر منبعث از آموزه‌هایی است که افراد نظامی به جامعه انتقال می‌دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.