| کد خبر: 171061 |

رئیس پلیس‌راه کشور

◄ رانندگان برای جبران کم‌کاری دستگاه‌ها با احتیاط برانند

میزان خستگی که بسیاری از خودروهای بی‌کیفیت به راننده و سرنشینان خودرو وارد می‌کند، قابل‌مقایسه با خودروهای باکیفیت نیست.

تین نیوز

میزان خستگی که بسیاری از خودروهای بی‌کیفیت به راننده و سرنشینان خودرو وارد می‌کند، قابل‌مقایسه با خودروهای باکیفیت نیست. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راه کشور بابیان این مطلب افزود: خستگی و خواب‌آلودگی۴۰درصد از حوادث را در طول سال به خود اختصاص می‌دهد که شامل خروج خودرو از جاده و واژگونی آن است و عمده این حوادث به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رخ می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، سردار حمیدی بابیان این‌که کیفیت خودروها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیش‌تر از خودروهای شخصی است، ادامه داد: این ۴۰‌درصد را می‌توان با استفاده از خودروی‌های عمومی کاهش داد. اگر قرار باشد، همین روند ادامه داشته و گرایش به سمت خودروی شخصی باشد و حمل‌ونقل عمومی بهره‌دهی پایینی داشته باشد، در آینده این ۴۰‌درصد به‌طور حتم افزایش پیدا می‌کند و آمار تعداد کشته‌ها و تلفات حوادث واژگونی صرفا به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی بالاتر می‌رود، این موضوع نیاز به یک تغییر نگرش و الگوی رفتاری دارد و مردم باید به این موضوع توجه کنند. همچنین مسئولان باید در این خصوص تصمیمات کلان اتخاذ کنند.

او افزود: در حوزه امداد و نجات نیز شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و اصلا قابل‌مقایسه با گذشته نیست. امداد و نجات درگذشته سامانی نداشت، اما درحال‌حاضر تقریبا در بیش‌تر استان‌ها در هنگام بروز حادثه تصادف به‌سرعت اورژانس یا هلال‌احمر در محل حادثه حضور دارند. حضور به‌موقع نیروهای امدادی در کاهش مرگ‌ومیر بعد از حادثه بسیار موثر است. این موارد از اقدامات زیرساختی بود که طی این سال‌ها انجام گرفت و باعث کاهش آمار تلفات جاده‌ای شد. همچنین بسیاری از راه‌‌های دوطرفه به بزرگراه و آزادراه تبدیل شد. این موارد باعث شد تا علیرغم افزایش سفرها کاهش ۱۲‌هزارنفری تلفات جاده‌ای را در طی سال‌های گذشته داشته باشیم.

سردار حمیدی گفت: درحال‌حاضر که شرایط اقتصادی مناسب نیست، در بسیاری از موارد به‌دلیل افزایش قیمت خودروها قشر متوسط جامعه نمی‌توانند؛ خودروهای باکیفیت خریداری کنند از همین‌رو به سراغ خودروهای بی‌کیفیت و ارزان‌تر می‌روند و این موضوع فراوانی تردد این دسته از خودروها را در جاده‌های کشور زیاد می‌کند و باعث افزایش حوادث می‌شود. همچنین با توجه به این‌که هزینه تعمیرات و قطعات خودرو بسیار بالاست و با توجه به اینکه شرایط خوبی برای ارائه خدمات به خودروهای فرسوده و مستعمل وجود ندارد، این امر باعث افزایش حوادث می‌شود.

او با اشاره به نقش عامل انسانی در حوادث رانندگی درخواست کرد: ازآنجاکه دیگر بخش‌ها و سازمان‌ها به وظایف خود به‌خوبی عمل نمی‌کنند، ما توقع داریم، عامل انسانی جبران کوتاهی‌های صنعت خودروسازی، خدمات راه‌ و... را داشته باشد و بااحتیاط بیش‌تری رانندگی کند. درست است که ما به‌دلیل کوتاهی دیگر دستگاه‌ها عامل انسانی را مهم‌ترین عامل در بروز تصادف می‌دانیم و می‌خواهیم بااحتیاط بیشتری رانندگی کنند، اما در دنیا سهم عامل انسانی آن‌قدر زیاد نیست که بر همه اقدامات سایه بیاندازد.

رئیس پلیس‌راه کشور افزود: پلیس، راننده ایرانی را درجاهای مختلف ارزیابی می‌کند. در کشورهای اروپایی، در کشور خودمان و در جاده‌های برون‌شهری و در مناطق آزاد مانند کیش. درجایی که نظارت باشد رانندگان بسیار خوب عمل می‌کنند. ما همیشه معتقدیم باید نظارت وجود داشته باشد و جایی که نظارت وجود نداشته باشد تفاوتی نمی‌کند راننده ایرانی باشد یا راننده خارجی مرتکب تخلف می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.