| کد خبر: 166733 |

◄ خط ریلی قزوین- رشت؛ وعده‌هایی که محقق نشد

راه‌آهن قزوین - رشت از آن دست پروژه‌هایی است که تا کنون وعده‌های بسیاری ازسوی مسئولان مرتبط برای بهره‌برداری از آن داده شده اما تاکنون هیچ‌یک محقق نشده است.

تین نیوز

راه‌آهن قزوین - رشت از آن دست پروژه‌هایی است که وعده‌های بسیاری ازسوی مسئولان مرتبط برای بهره‌برداری از آن داده شده اما تاکنون هیچ‌یک محقق نشده است.

به گزارش تین‌نیوز، جدیدترین وعده‌ای که در مورد این پروژه داده شده است اعلام زمان بهره‌برداری از این پروژه در شهریور ماه سال 97 بوده است. این زمان از سوی علی‌اکبر مردی مدیرکل ساخت راه‌آهن منطقه ۲ کشور عنوان شده که در گفت‌وگو با ایسنا در تاریخ 29 اردیبهشت امسال، درباره زمان تقریبی افتتاح پروژه گفته است: با توجه به بخش‌هایی از روسازی و همچنین نیازهایی که به بررسی ایمنی و کیفیت خط وجود دارد احتمالا کار در این مسیر تا شهریور ماه ادامه پیدا کند، اما پس‌ از آن مسیر ریلی قزوین به رشت رسما به بهره‌برداری خواهد رسید.

 کمی پیش از آن نیز پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تاریخ 18 اردیبهشت خبری به نقل از وزیر راه و شهرسازی منتشر کرد که طی آن عباس آخوندی در دیدار با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان گفته بود: ایران علاقه‌مند به توسعه کریدورها چه در مسیر شمال به جنوب به سمت غرب و چه کریدور ترکیه – ایران - آذربایجان و گرجستان بوده و فکر می‌کنیم که تحقق این امر نیز نیازمند اقدامات مکمل است.

 آخوندی عنوان کرده بود: راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا در حال اجرا است و بخش قزوین-رشت آن تا ماه‌های سپتامبر و اکتبر فعال و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

این در حالی است که تنها حدود دو هفته قبل از اعلام این زمان‌ها برای بهره‌برداری از پروژه مذکور، مدیرکل ساخت راه‌آهن منطقه ۲ کشور در گفت و گو با ایسنا عنوان کرده بود: می‌توان امید داشت تا نیمه اردیبهشت‌ماه کار اجرایی در راه‌آهن قزوین-رشت به پایان برسد.

علی‌اکبر مردی اعلام کرده بود: خوشبختانه پروژه مهم اتصال قزوین به رشت که استان گیلان را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند به پیشرفت قابل توجهی رسیده و امروز می‌توان اعلام کرد که نزدیک به ۹۹ درصد از کار در مرحله پایانی خود قرار دارد. از این رو امید داریم در نیمه اردیبهشت‌ماه کار اجرایی این پروژه به پایان برسد.

البته مردی این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داده بود که اتمام کار اجرایی به معنای افتتاح رسمی پروژه نیست و با نهایی شدن ریل‌گذاری و تکمیل مراحل باقی‌مانده کار برای بهره‌برداری به راه‌آهن تحویل خواهد شد و این شرکت پس از انجام چک‌های نهایی و مورد نیاز پس از مدتی رسما امکان استفاده از مسیر مهم را به وجود خواهد آورد.

این وعده‌ مردی درحالی مطرح شده بود که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در تاریخ 13 اسفند ماه سال 96 در بازدیدی که از روند پیشرفت راه‌آهن رشت- قزوین داشت، به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی به موقع  راه‌آهن قزوین-رشت اشاره کرده و گفته بود: عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری  تا 25 اسفندماه به اتمام خواهد رسید. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان خیرالله خادمی تاکید کرده بود:  بخش زیادی از عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین-رشت به پایان رسیده است و تا ۲۵ اسفند عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری به اتمام خواهد رسید.

پیش‌تر و در آبان سال گذشته نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در نشست پنج جانبه راه‌آهن ایران-آذربایجان-لهستان-گرجستان و اوکراین درباره راه‌آهن قزوین-رشت گفته بود: این مسیر، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و مقرر شده که طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش تین‌نیوز بر اساس خبری که 18 آذر ماه سال گذشته در این شبکه خبری منتشر شد، سعید محمدزاده در نشست پنج جانبه راه‌آهن ایران-آذربایجان-لهستان-گرجستان و اوکراین که روز نهم آبان 96 در محل سالن اجلاس راه‌آهن ایران برگزار شده بود، ضمن بیان اهمیت کریدور جنوب-غرب در جابه‌جایی کالا گفته بود: امیدوارم با تشکیل این کارگروه‌ها درباره کریدور جنوب-غرب بتوانیم به نتایج عملیاتی خوبی دست یابیم.

مدیرعامل راه‌آهن افزوده بود: ما کل این کریدورها از شمال-جنوب تا جنوب-غرب را یک کریدور تلقی می‌کنیم و تلاش‌ همه کشورهای عضو نیز باید در جهت برطرف کردند عوامل کندی روند ترانزیت در این مسیر باشد تا بتوانیم به بهترین کارکرد دست بیابیم.

سعید محمدزاده درباره راه‌آهن قزوین-رشت گفته بود: این مسیر، که بخشی از کریدور مورد نظر است، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و مقرر شده که طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

این اظهارات مدیرعامل راه‌آهن درحالی مطرح شده بود که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه نیز  تیرماه سال 96  از پیشرفت ۹۵ درصدی راه آهن قزوین- رشت خبر داده  و گفته بود: امیدواریم طبق زمان‌بندی تا پایان سال ۹۶ موفق به انجام ریل‌گذاری ایستگاه رشت شویم زیرا مراحل زیرسازی غیر از کیلومتر ۵۵ و منطقه ریزشی رو به اتمام است.

بر اساس خبری که 10 تیرماه سال گذشته به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تین‌نیوز منتشر شد، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهوری، معاون برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی از راه آهن قزوین- رشت – آستارا در منطقه منجیل، همچنین اظهار کرده بود: فقط ۴۱ کیلومتر از روسازی باقی مانده است تا بتوانیم گیلان را به عنوان یک استان دارای ظرفیت از نظر گردشگری و حمل‌ونقل باری به شبکه ریلی متصل کنیم.

اما وزیر راه و شهرسازی چند ماه قبل از خادمی، تابستان سال 96 را زمان بهره‌برداری از این خط ریلی عنوان کرده بود.

عباس آخوندی در تاریخ پنج شنبه 14 اردیبهشت  96 در جریان بازدید از پروژه قزوین – رشت در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: این مسیر ریلی که یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی کشور به حساب می‌آید به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر رشدی ۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: این پروژه که به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص جغرافیایی یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های عمرانی به حساب می‌آید در حال حاضر در مرحله پایانی ریل‌گذاری قرار گرفته و ما امیدواریم تا تابستان امسال به بره‌برداری نهایی برسد.

وی با اشاره به طرح راه‌آهن رشت به انزلی و رشت به آستارا تصریح کرده بود: برای رساندن ریل به انزلی نیاز به ساخت ۴۱ کیلومتر خط ریلی جدید وجود دارد که طبق برنامه‌ریزی‌ها راه‌آهن در انزلی به بندر خواهد رسید تا چه برای بخش مسافری و چه باری امکان استفاده حداکثری از آن وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرده بود: برای رساندن خط راه‌آهن به آستارا نیز به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز است که برای رسیدن این منظور مذاکره با سرمایه‌گذارانی از چین و آذربایجان آغاز شده که امیدواریم در آینده نزدیک نتیجه‌بخش شوند.

آخوندی درباره زمان تخمینی تکمیل خط آهن آستارا نیز گفته بود: این مسیر با توجه به قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و البته هزینه بالایی که تملیک اراضی نیاز دارد، یکی از پروژه‌های پیچیده کشور خواهد بود، اما در صورتی که منابع مالی مورد نیاز برسد می‌توان انتظار داشت این پروژه ظرف سه سال به بهره‌برداری نهایی برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه قولهائی که درمورد بهره برداری خطوط ریلی توسط مسئولین داده میشود با واقعیت چند سال طول اضافی میکشد