| کد خبر: 153096 |

◄ گردهمایی 5 کشور برای کریدور ریلی جنوب-غرب

یکی از موضوعات مهم در اصلاح مسیر ریلی-ترانزیتی کریدور جنوب-غرب، افزایش راندمان و ایجاد جذابیت شبکه با مدیریت درست تعرفه است و موضوع مهم دیگر، حل مشکلات در جهت ایجاد اطمینان برای حضور بخش خصوصی همه کشورهای حاضر در جلسه و افزایش سرعت شبکه است.

تین نیوز

نشست پنج جانبه راه‌آهن ایران-آذربایجان-لهستان-گرجستان و اوکراین امروز در محل سالن اجلاس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،  با موضوع بررسی کریدور جنوب-غرب برگزار شد. این نشست که با حضور حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن برگزار شد، در انتها با حضور مدیرعامل راه‌آهن، سعید محمدزاده به پایان رسید.

حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در‌باره این کریدور گفت: این کریدور امکان جابه‌جایی بار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هند را از طریق ایران و در ادامه کشور آذربایجان به گرجستان؛ و همچنین از گرجستان به دریای سیاه و اکراین و لهستان و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران در دوران صفویه نیز از این مسیر به‌عنوان جاده قدیم ابریشم جهت جابه‌جایی بار و مسافر در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب و.. استفاده می‌شده است.

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور، کریدورهای مختلفی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب راه‌اندازی کرده و در همین راستا فعال‌سازی کریدور جنوب غرب را نیز به‌عنوان یکی دیگر از این اولویت‌ها پیش روی خود قرار داده است.

عاشوری با بیان اینکه موضوع فعال‌سازی کریدور جنوب-غرب در حدود ۲ ماه پیش توسط روسای راه‌آهن کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، اکراین و لهستان در توافق‌نامه‌ای به امضا رسیده است، گفت: پیرو این توافق‌نامه، امروز اجلاس کارگروه مرتبط با این کریدور برای تسهیل دستورالعمل‌ها، چگونگی بازاریابی و روش‌های توسعه حمل بار در این مسیر برگزار شد و روز دوم این اجلاس نیز، فردا با تجار و فورواردرهای این کشورها برگزار خواهد شد.

عوامل کندی ترانزیت در مسیر ریلی جنوب-غرب بررسی و رفع خواهد شد

سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که در ساعات پایانی این اجلاس، به جمع مدیران راه‌آهن کشورهای یادشده پیوست، ضمن بیان اهمیت کریدور جنوب-غرب در جابه‌جایی کالا گفت: موضوع ترانزیت پربار این منطقه، اهمیت این کریدور را بالا برده است و این موضوع وظیفه ما را به‌عنوان بخش‌های اجرایی و حرفه‌ای سنگین کرده است. ما امیدوارم با تشکیل این کارگروه‌ها درباره کریدور جنوب-غرب بتوانیم به نتایج عملیاتی خوبی دست یابیم.

مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا افزود: ما کل این کریدورها از شمال-جنوب تا جنوب-غرب را یک کریدور تلقی می‌کنیم و تلاش‌ همه کشورهای عضو نیز باید در جهت برطرف کردند عوامل کندی روند ترانزیت در این مسیر باشد تا بتوانیم به بهترین کارکرد دست بیابیم.

سعید محمدزاده ادامه داد: قطعاً لازم است کل فرایند شناسایی شود و اگر اصلاح فرایندی مثل اصلاح تعرفه در جهت افزایش مبادله کالا و ترانزیت نیاز است، برطرف شود. یکی از موضوعات مهم، افزایش راندمان و ایجاد جذابیت شبکه با مدیریت درست تعرفه است و موضوع مهم دیگر، حل مشکلات در جهت ایجاد اطمینان برای حضور بخش خصوصی همه کشورهای حاضر در جلسه و افزایش سرعت شبکه است.

محمدزاده ادامه داد: ما فردا میزبان روسای جمهور آذربایجان و روسیه خواهیم بود که یکی از محورهای مذاکرات آنها، مساله کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب خواهد بود. ما برای فعال‌سازی راه‌آهن آستارا-آستارا نیز با آذربایجان قدم‌های مثبتی برداشته‌ایم که امیدواریم اولین قطار کانتینری در این مسیر به زودی فعال شود.

 او درباره راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این مسیر، که بخشی از کریدور مورد نظر است، در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و مقرر شده که طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

سعید محمدزاده همچنین گفت: باید بهترین تصمیم‌گیری را اتخاذ کنیم تا بتوانیم سازمانی برای این کریدور، به‌منظور حل مشکلات شرکت‌های خصوصیِ فعال در آن تاسیس کنیم. حل مشکلات شرکت‌های بخش خصوصی می‌تواند سرعت سیر را افزایش دهد تا در رقابت با حمل‌ونقل دریایی بتوانیم با نرخ تعرفه پایین‌تر، سرعت بالاتر و طی مسیر کوتاه‌تر از دریا، ترانزیت منطقه را جذب شبکه ریلی کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا در پایان بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که این شبکه حدود دو میلیارد دلار درامد ارزی به ارمغان بیاورد. در همین راستا، نشست فردا با تجار و مدیران شرکت‌های کشورهای مختلف حمل‌ونقل باریِ ریلی نیز تا سال 2018 ظرفیت و توان شبکه برای حمل بار ترانزیتی را تا حد زیادی بررسی و پیش‌بینی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تنوع مسیرهای ترانزیت بسیار خوب است ما را از وابستگی به کشوری خاص میرهاند و باعث بازدارندگی خواهد شد تا کشوری ناگهان مرزش ببندد چون میداند ایران مسیرهای متعدد جایگزین دارند.