| کد خبر: 1658 |

آشنایی مختصر با سیستم‌های کنترل عزیمت مسافران(DCS - CUTE - BHS)

وبلاگ تین نیوز | سیستم كنترل عزیمت مسافر Departure control system ) DCS):
كاهش هزینه‌های هندلینگ زمینی یكی از مبارزه طلبی های افراد درگیر پروسه چك مسافران در فرودگاه‌ها بوده و ایمنی و امنیت یكی از بالاترین نیازها در صنعت هواپیمایی است. به هرحال عبور روان مسافران از محل پیاده شدن جلوی ترمینال (curbside ) تا نشستن روی صندلی هواپیما (aircraft seat ) با حداقل هدر دهی زمانی و حداكثر كارائی از جمله انتظارات در این صنعت می‌باشد كه برای رسیدن به این اهداف استفاده از سیستم‌ها و نرم افزارهای كامپیوتری در عصر تكنولوژی بهترین راه كار می‌باشد.
اطلاعات ثبت شده استانداردی كه در سیستم رزرواسیون بلیت  Computer reservation system) CRS) در آژانس هواپیمایی و یا وب سایت فروش بلیت WEB DCS هنگام صدور بلیت مسافر ثبت می‌شود و برای شناسایی مسافران به كار می‌رود بعدا به عنوان ثبت مسافر(Passenger name record (PNR شناخته می‌شود.
سیستم Departure control system ) DCS) مجموعه فعالیت‌های كنترل بار و مسافر می‌باشد كه بر اساس سیستم پایه سیتا SITA و یا سایر سیستم های پایه توسط شركت های هواپیمایی در كانترهای پروازی برای تسریع در جریان امور مسافران و اجرائیات به موقع خروجی آنها با ارئه پروسه سواركردن و چك ایمن آنها انجام می‌گیرد. این سیستم با اتصال مستقیم یا غیر مستقیم به شبكه پخش جهانی Global Distribution System GDS و سیستمهای كنترل بار و مسافر شركتهای هواپیمایی انجام می‌گیرد.این سیستم علاوه برآن می‌تواند به سیستم‌های كنترل مهاجرت (immigration control) برای كنترل ویزا، مهاجرت و لیست افراد پرواز ممنوع نیز وصل گردد.فرودگاههای بین المللی بزرگ دارای DCS یكپارچه و یا مجزا برای شركتهای هواپیمایی میباشند.
شركت‌های هواپیمایی غیر از سیستم پایه سیتا SITA از سیستم‌های پایه دیگری نیز استفاده می‌كنند از جمله سیستم پایه آمادیوس (Amadeus ) تاسیس 1987 برای شركت‌های هواپیمایی ایرفرنس ولوفتانزا ( Altéa Departure Control (DC) - Customer Management ) و یا سیستم انحصاری KLM با نام CODECO (computerized departure control ) ویا سیستم گالیلو مختص كشور انگلستان و یا سیستم Departure Control System - iPort كه توسط شركت IT هلند (Res2 ) می‌توان نام برد.
در ایران شركت های هواپیمایی از جمله ایران ایر عضو سیستم پایه SITA می‌باشند. سیستم سیتا در سال 1949 با هدف ارتباط فرودگاه و ایرلاین با 185 كشور عضو و به 80 زبان راه اندازی گردیده است این سیستم در ارتباط با عملیات هواپیما و فرودگاه، عملیات بار و چمدان، عملیات انبار داری، عملیات تجاری و مدیریت ارتباطات می‌باشد.
سرویس كنترل خروجی (Departure Control Services ) به طوركلی؛ كنترل ایمن خروج مسافران هوایی را (secure end-to-end departure control) با گستره جهانی، برای كاهش هزینه ها برای مشتریان ارائه می‌كند كه چك اتوماتیك مسافران و كنترل سوارشدن و سیستم‌های بالانس وزن و بار نیز از آنجمله می‌باشد.
از جمله ذینفعان سیستم خدمات DCS افراد زیر را شامل شود : 
1- فرودگاه ؛كه امور شبكه های اینترنتی را ارائه می‌دهد ومی‌تواند با ارائه دوره های آموزشی در شاخه های عملی جذاب برای شركتهای هواپیمایی باشند.
2- شركتهای هواپیمایی؛ كه در دسترسی به تجهیزات فرودگاهی می‌تواند تسریع گردد.
3- مدیران كنترل خروجی
4- مدیران چك مسافران
5- مسافران ؛ با لذت بردن از روانی چك (check-in) با سیستمهای انتقال آرام و ایمن.
فواید سیستم DCS :
از جمله فواید استفاده از این سیستمها علاوه برافزایش سودمندی ( Increased productivity )كه با كاهش زمان ارائه خدمات به مشتریان فرودگاه، مدیریت هندلینگ شركتها و تجمیع سیستم‌های پشتیبانی برای كلیه شركتها انجام می‌گردد میتوان به افزایش بازده (Increased revenue ) كه با بازكردن سریع صندلی و فروش مجدد اشاره كرد و همچنین رضایت مشتری (Customer satisfaction ) با تسریع و سادگی امورچك سوارشدن و نیز كاهش هزینه (Cost reduction) با كاهش هزینه های جرایم مربوط به ملزومات و تاخیرات پروازی، می‌توان موارد زیر را نیز اضافه كرد:
1- چك سریع مسافر و بار در فرودگاه 2- شمارش مسافران و جزییات مربوط به آنها 3- ردیابی مسافر و بار مربوط به او 4- اطلاعات مربوط به سفر مسافر ( زمان حركت ؛ گیت پروازی خروجی مورد استفاده و ...)
ویژگیهای DCS :
1- چك مسافر در عرض چند دقیقه انجام میشود 2- تسهیل چك گروهی مسافران 3- پرینت و كپی كارت پرواز ( TAG و یا Boarding pass ) 4- مدیریت پرواز 5- ذخیره اطلاعات 6- رد یابی ومسیریابی مسافر و بار 7- تجزیه و تحلیل پرواز 8- حذف كارت پروازی بدلایل خاصی كه مسافر نمیتواند ادامه سفر دهد ( de check in) 9- ارتباط با سیستم BRS . 

وظایف DCS:
1- انتخاب پرواز 2- Security number 3- مدیریت بار 4- وارد كردن جزییات مسافر 5 - پرینت و كپی TAG 6-چك transit pass 7- دسترسی بار
وظایف DCSدر گیت خروجی:
1- كنترل كارت پرواز Boarding pass 2- تشخیص مسافر جا مانده و یا عدم انطباق مسافر خروجی با تعداد كارت پرواز صادر شده ( no show ).
سیستم های پایه نظیر، همانطور كه ذكر شد سیستم DCS را به شركت‌های هواپیمایی ارائه می‌دهد و همچنین سیستم‌های APIS و APP (برای ارائه لیست مسافران به كشورهای مختلف قبل از انجام چك مسافری و تایید سفر از نظر امنیتی) را نیزارائه می‌دهد.
APIS= advance passenger information system و APP= advance passenger processing 

سیستم (CUTE ( common use terminal equipment:
این سیستم جهت استفاده اشتراكی از تسهیلات ترمینال و كانتر با راه اندازی سیستم‌های DCS بدون توجه به نرم افزار پایه شركت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار می گیرد؛ می‌تواند تا 30 درصد هزینه ها را مخصوصا " در زیر ساخت های ارتباطی برای فرودگاه و ایرلاین كم كند و معمولا" توسط فرودگاه برای یكپارچگی امو چك ارائه میشود و كنترهای چك پروازی بصورت عام قابل استفاده برای كلیه شركتها شده و مدیریت كانترها را آسان تر می‌نماید.
از جمله معایب آن این است 1- تعمیر و نگهداری آن به عهده فرودگاه است 2- از لحاظ تكنولوژی گران می‌باشد 3- مسئولیت ایرلاین در ترمینال را كم می‌كند.
نسل بعدی این سیستم CUPPS نام دارد كه با انواع پرینتر‌ها قابل استفاده است. 

سیستمهای چك بار مسافر (BHS- BSM- BRS - RFID ):
مسیر حركت بار در فرودگاه:
Check in- screener -transport-sorting- make up- loading-aircraft –unload- transfer- arrival claim
1-سیستم BHS - baggage handling system
2-سیستم BSM – baggage source message
3- سیستم متحرك چك بار mobile check in این سیستم متحرك توسط یكی از افراد شركت هواپیمایی حمل و به صورت سیار نسبت به چك بار و مسافر و صدور كارت پرواز می‌شود
4- سیستم یك پارچه مدیریت بار integrated baggage management system
5-سیستم مفقودی بار mishandled bag
6-سیستم باركد RFID
7- سیستم BRS – baggage reconciliation system سیستم تطبیق بار و مسافر كه دستگاه باركد خوان را با سیستم سیتا مرتبط میكند بعنوان سیستم واسط بار و مسافر عمل می‌كند.

منابع :
1- وب سایت ویكی پدیا Wikipedia مطلب مربوط به Departure Control System )DCS) ویرایش 9 February 2012 .
2- وب سایت ویكی پدیا Wikipedia مطلب مربوط به Amadeus IT Group ویرایش 12 April 2013.
3- وب سایت ویكی پدیا Wikipedia مطلب مربوط به List of DCS vendors ویرایش 11 March 2013 .
4- وب سایت سیتا SITA مطلب مربوط به Departure Control Services SITA_aero.htm .
5- وب سایت Departure Control System – iPort
6- وب سایت Amadeus.com مطلب مربوط به Altéa Departure Control – Customer Management


خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.