| کد خبر: 251910 |

«هگمتانه» به یونسکو رفت

استاندار همدان از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد.

تین نیوز

استاندار همدان از تحویل پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» گستره ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی سینا و خیابان های تاریخی این محدوده را شامل می شود.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد بیان کرد: امیدواریم ثبت جهانی این پرونده با مشارکت همه مسؤولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود.

وی افزود: هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» خواهد بود.

استاندار همدان گفت: امیدواریم و بر اساس پیش بینی وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ظرف تابستان ۱۴۰۲ این یادمان ارزشمند تاریخی قبت جهانی شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، طبق روال بررسی پرونده هایی که در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار می گیرند، تیرماه سال آینده ارزیابان یونسکو در همدان حضور خواهند یافت.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه های شهر همدان حفظ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.