بازدید سایت : ۱۸۴۷۰۳
| کد خبر ۲۹۸۱۰۴
کپی شد

◄ راه آهن رشت آستارا و وعده اجرای این پروژه ریلی با حداقل آسیب های محیط زیستی

در پاسخ به نگرانی محیط زیستی موجود در زمینه مشکلات زیست محیطی راه آهن رشت آستارا، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که این پروژه ریلی با حداقل آسیب های محیط زیستی اجرایی شود؛ به نحوی که با احداث پل های مرتفع، خط ریلی از روی زمین های کشاورزی عبور کند.

راه آهن رشت آستارا و وعده اجرای این پروژه ریلی با حداقل آسیب های محیط زیستی
تین نیوز |

اواخر فروردین ماه امسال بود که دمیتری زویریف معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه در دیدار با کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره شتاب بخشی به ساخت راه آهن رشت آستارا گفت و گو کرد.

به گزارش تین نیوز ، در این دیدار همچنین زمینه های جدید همکاری در حوزه حمل و نقل و توسعه شاخه های گوناگون کریدور شمال جنوب بررسی شد.

پیش تر و اوایل اسفند ماه سال گذشته نیز رومان ولادیمیروویچ استاروویت وزیر حمل و نقل روسیه گفته بود: هزینه ساخت این خط ریلی پس از انجام مطالعات و طراحی مسیر مشخص خواهد شد، اما در حال حاضر ما هنوز تقریبا همان رقم پیش تر اعلام شده را مد نظر داریم.

طبق اعلام خبرگزاری ایرنا، ۱۷ می ۲۰۲۳ برابر با ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، روسیه و ایران توافقنامه ساخت راه آهن رشت آستارا را امضا کردند. بنا بر این توافقنامه، مسکو یک وام بین دولتی به ارزش ۱.۳ میلیارد یورو برای این پروژه به تهران ارائه می کند. منابع روس، هزینه ساخت این خط ریلی ۱.۶ میلیارد یورو برآورد شده است.

پیش تر در گزارش خبرگزاری دولتی تاس آمده بود: پیش بینی می شود راه آهن رشت آستارا با مشارکت مسکو و تهران و خط آستارا (واقع در ایران) - آستارا (واقع در جمهوری آذربایجان) با مشارکت سه جانبه مسکو، تهران و باکو احداث شود.

ویتالی ساولیف وزیر سابق حمل و نقل فدراسیون روسیه پیش از این گفته بود که انتظار دارد ساخت این خط ریلی در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ میلادی تکمیل شود.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات در حالی مطرح شده است که در مورد ساخت راه آهن رشت آستارا دیدگاه های مختلفی بین کارشناسان حوزه ریلی وجود دارد.

با وجود تاکید مقامات دولتی بر ساخت این مسیر ریلی، مخالفت هایی از سوی کارشناسان درباره ساخت این راه آهن وجود دارد.

اگرچه گفته می شود بررسی های کارشناسی انجام شده ساخت این راه آهن را مورد تاکید قرار می دهد و مسیرهای جایگزین پس از مطالعه مردود اعلام شده اما همچنان برخی کارشناسان مسیرهای دیگر را به عنوان جایگزین بهتری برای این خط آهن می دانند.

در پرسشی که تین نیوز از مخاطبان خود در این زمینه مطرح کرده است، کاربران این شبکه خبری پیشنهادهایی  مطرح کرده اند.

برخی بهترین مسیر را اردبیل به آستارا به دلیل فاصله کم آن که حدود ۶۰ کیلومتر است دانسته و عنوان کرده اند، تخریب محیط زیست این مسیر از مسیر رشت آستارا کمتر است.

یکی دیگر از کاربران نیز معتقد است خط آهن تبریز ارمنستان باکو گروزنی آستاراخان مسکو لنینگراد تا لهستان و اروپا موجود است و نیازی به ساخت خط جدید با این همه هزینه نیست.

به گفته تعدادی دیگر از کاربران، ساخت این مسیر  با تراکم جمعیت بالا در منطقه و وجود صدها تقاطع در مسیر، محکوم به شکست است. آنان همچنین بیان کرده اند که ساخت این راه آهن با هزینه ایران فقط به نفع روس هاست و  وابستگی ایران به کشور آذربایجان را بیشتر خواهد کرد.

اگرچه در پاسخ به نگرانی محیط زیستی موجود، و مشکل تملک اراضی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که روند تملک اراضی مسیر این پروژه آغاز شده و این پروژه با حداقل آسیب های محیط زیستی اجرایی می شود؛ به نحوی که با احداث پل های مرتفع، خط ریلی از روی زمین های کشاورزی عبور کند. ​

 

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ریل دوستدار محیط زیست است مگر بهبود زندگی و سطح معیشت ابتدا بومیان منطقه و در کل یک ملت و رشد اقتصادی یک مملکت بلاک شود چنانکه در اروپا ، آمریکا و کلا کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ریل را تا دل دریاها و عمق جنگل ها و کوهستان ها کشیده اند درواقع از ارکان پیشرفت باثبات و هموار این کشورها بوده و هست ، این ریل برای ما جنبه ها قدرتمند سیاسی و نظامی هم دارد جمهوری آذربایجان به عنوان شریک آمریکا و اسراییل از این ریل منافع سنگین می برد و البته سمت دیگر این ریل می تواند به گردان زرهی قزوین متصل شود با چنین رویه هایی می شود قدم های درست سیاسی برداشت .

  • امین پاسخ

    به کوری چشم دشمنان گیلان؛ راه اهن رشت -آستارا ساخته میشود