کارشناس حمل و نقل مطرح کرد:
◄ راه آهن زاهدان سرخس رقیب راه آهن بافق مشهد نیست
برخی کارشناسان حوزه ریلی بر این باور هستند که برخلاف اهمیت و حساسیت راه آهن چابهار زاهدان ، به دلیل وجود مسیر موازی ریلی، ساخت راه آهن زاهدان سرخس اولویت ندارد.
اگرچه برخی کارشناسان حوزه ریلی بر این باور هستند که برخلاف اهمیت و حساسیت راه آهن چابهار زاهدان ، به دلیل وجود مسیر موازی ریلی، ساخت راه آهن زاهدان سرخس اولویت ندارد و در این شرایط مضیقه مالی کشور باید اعتبارات محدود را به پروژه های واجب تر اختصاص داد اما شماری دیگر از کارشناسان نیز معتقدند این طرح برای آمایش سرزمین و توسعه مناطق شرق کشور بسیار مفید است.
به گزارش تین نیوز ، سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل با تاکید بر لزوم بهره وری منابع مالی و بهبود حمل و نقل ریلی و تمرکز روی طرح های واجد اولویت، در زمینه ساخت راه آهن زاهدان سرخس گفت: این طرح از زاهدان شروع و مسیر آن به سمت زابل و مرز میلک افغانستان می رسد همچنین امتداد آن به بیرجند و در ادامه به ایستگاه یونسی پایین تر از تربت حیدریه در محور بافق مشهد ختم می شود.
وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: بنابراین گرچه مقصد ترابری ممکن است سرخس باشد ولی ساخت آن تا سرخس دنبال نمی شود.
این کارشناس افزود: باید در نظر داشت بخش اول طرح از زاهدان تا مرز میلک برای پوشش ریلی این مرز مهم است که ترابری بارهای مناطق اطراف کابل و قندهار (شهر اول و دوم افغانستان) را شامل می شود.
او تاکید کرد: بخش انتهایی از بیرجند به یونسی برای اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به شبکه ریلی اهمیت دارد و بخش میانی امکان ایجاد کریدور جدید در شرق کشور برای بارهای داخلی و ترانزیتی را فراهم می کند.
ناصریان عنوان کرد: بارهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و شمتیغ افغانستان می توانند از هر دو مسیر (به مقصد چابهار یا بندرعباس) استفاده کنند ولی برای بار و مسافر داخلی در مناطق شرق کشور مسیر بافق مشهد جایگزین این طرح نیست.
این کارشناس گفت: بر این اساس می توان گفت این طرح رقیب مسیر بافق مشهد نیست. البته برای ترانزیت بار از سرخس مسیر موجود مشهد بافق مناسب تر و کوتاه تر است و به مگاپورت بندرعباس ختم می شود.
ناصریان افزود: ضمنا این طرح برای آمایش سرزمین و توسعه مناطق شرق کشور بسیار مفید است و معادن منطقه با وجود راه آهن امکان فعالیت بیشتری خواهند داشت. مسیر حمل سنگ آهن از سنگان به بندرعباس هم قابل تغییر به مسیر سنگان به چابهار خواهد بود و توسعه صنایع فولاد در منطقه چابهار نیز در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: ضمن این که دوخطه کردن محور بافق مشهد مصوب و در دستور کار می باشد و طرح زاهدان بیرجند یونسی جایگزین آن نیست.
ناصریان تاکید کرد: اولویت بندی بین طرح ها بحث مهم و گسترده ای است و متاسفانه در وزارت راه مراعات نمی شود و طرح های متعدد و بیش ازظرفیت مالی مصوب و در دست اقدام می باشند که منتهی به اتلاف هنگفت منابع به ویژه زمان شده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: فقدان نظامات ارزیابی کلان بخش حمل و نقل این عیب واضح را به صورت کیفی نگاه داشته و میزان زیان آن مشخص نیست و به استنباط بنده شاید بیش از نیمی از منابع و اعتبارات مالی طرح های عمرانی را تلف می کند و فرصت های جانبی بسیاری را نیز معطل نموده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.