| کد خبر: 228434 |

◄ ساخت همزمان بزرگراه و خط آهن برای یک مسیر معمولی؛ حیف شدن منابع ملی

اینکه مسیر یزد اقلید هم بزرگراه داشته باشد هم خط ریلی نیازمند تحلیل بیشتری است که آیا این مسیر خیلی مهم است یا ترانزیتی است؟ خیر این طورها نیست یک مسیر معمولی بین استانی محسوب می شود.

تین نیوز

مرداد ماه سال 99 بود که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید از پروژه‌های عمرانی استان یزد گفت: ۱۹۰ کیلومتر از بزرگراه یزد-ابرکوه-اقلید احداث شده و تنها ۱۵ کیلومتر از کنارگذر ابرکوه باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال نیز به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی همچنین در این سفر یک روزه از پروژه‌های در دست احداث استان یزد از جمله راه‌آهن یزد-ابرکوه-اقلید به عنوان پروژه ملی، بزرگراه یزد- ابرکوه -سورمق که اتصال بزرگراه فارس به یزد را برقرار می‌کند، کنارگذر ابرکوه و ایستگاه در دست احداث راه‌آهن مهریز نیز بازدید کرد.

این در حالی است که یک کارشناس حمل و نقل در این مورد گفت:  این خبر نکته جالبی دارد و آن این است که برای مسیر یزد اقلید یک بزرگراه در دست اتمام و یک خط ریلی هم در دست اقدام است که سال 1400 تمام می شود.

وی افزود: اینکه مسیر یزد اقلید هم بزرگراه داشته باشد هم خط ریلی نیازمند تحلیل بیشتری است که آیا این مسیر خیلی مهم است یا ترانزیتی است؟ خیر این طورها نیست یک مسیر معمولی بین استانی محسوب می شود.

این کارشناس عنوان کرد: علت اجرای همزمان بزرگراه و خط ریلی را باید مسئولان جواب دهند، در شرایطی که این همه محورهای شریانی دچار کمبود زیربنایی با معضلات ترافیکی و ایمنی روبرو بوده و خطوط ریلی که نیازمند دوخطه کردن هستند و ظرفیت ترابری ندارند، چرا برای این محور معمولی هم خط ریلی و هم بزرگراه ساخته شده و اولویت بالای این محور از کجا به دست آمده است؟

وی افزود: با شناختی که از منطقه دارم این محور هیچ ویژگی خاص برای ترابری ندارد اما 2  دلیل احتمالی برای پرسش طرح شده، وجود دارد: الف - مسئولانی از استان های یزد و فارس با نفوذ در تصمیمات و بدون نگرش ملی باعث این تصمیم شده اند. 2- مطالعات توجیهی بزرگراه و راه آهن مجزا صورت گرفته و برای یک معضل 2 نسخه مجزا در بخش ریلی و جاده ای پیچیده شده و و وزارت راه نقش تلفیقی خود را انجام نداده است.

این کارشناس عنوان کرد: آیا کسی به داد اتلاف منافع ملی می رسد؟ به نظرم حیف شدن منابع ملی به مراتب بیشتر از میل آن است و رسانه ها غالبا به مفاسد مربوط به میل بیت المال می پردازند و به سوء مدیریت که منتهی به حیف منابع می شود نمی پردازند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مصاحب 2 0

    با سلام، لطفا اگر آشنایی با مسیرهای مهم صنعتی و معدنی کشور ندارید در مورد اولویت ساخت راه آهن و بزرگراه اظهار نظر نفرمایید. اگر می‌خواهید تمام بودجه کشور صرف ساخت راه برای تهران و شمال کشور بشود صراحتا بگویید. ای کاش میدانستید تمام بودجه کشور از همین مناطقی مظلومی تامین می‌شود که شما پروژه‌های اندک در حال اجرا هم زیر سوال می برید. از مردم مظلوم مرکز و جنوب کشور خجالت بکشید.

  • مصاحب 4 0

    جهت اطلاع شما، اولویت محور یزد اقلید بنا به دلایل زیر می باشد:
    1- در محور فوق بزرگترین معادن خاک نسوز، سنگ آهن، سنگ مرمر و همچنین کارخانجات بزرگ آهن و فولاد کشور و بزرگترین کارخانجات کاشی و سرامیک کشور می باشد که نیاز مبرم به ایجاد راه آهن را دارند.
    2- محور فوق مشهور به جاده طریق الرضا(ع) می باشد که مسیر اصلی اتصال استان های فارس، بوشهر، خوزستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد به خراسان و مشهد می باشد و باعث کاهش 4 الی 5 ساعته زمان سفر ریلی مردم و جابجایی بار استان های مذکور و کاهش هزینه سفر می شود.
    3- مسیر ریلی مذکور تکمیل کننده مثلث گردشگری کشور جهت گردشگران خارجی شهرهای شیراز، یزد و اصفهان می باشد.
    4- مسیر ریلی یزد اقلید که از سال 88 شروع گردید و به دلیل هموار بودن مسیر امکان تکمیل کل پروژه در کمترین زمان و کمترین هزینه وجود داشت متاسفانه بعد از گذشت بیش از 11 سال تاکنون این خط ریلی مهم و حیاتی به بهره برداری نرسیده است که خود نشان از نبود توزیع عادلانه بودجه عمرانی کشور می باشد.
    لذا با توجه به موارد فوق سوال بنده بعنوان یک کارشناس حمل و نقل از شما این است که کدام پروژه در کشور می باشد که اولویت یا مزیت هایی بیشتر از مسیر ریلی مذکور دارد؟
    لذا انتظار این است که سریعا نسبت به اصلاح مطلب مندرج در سایت اقدام نمایید.

  • ناشناس 0 0

    خیلی دیر شده به مرحله افتتاح نزدیک شده اند.