| کد خبر: 182746 |

◄ نتیجه رقابت مخرب کامیون‌های کفی و چادری: زیان کامیون‌های چادری‌

رانندگان کفی برای کانتینرهایی که از بنادر به شهرستان‌ها حمل می‌کنند کرایه رفت و برگشت خود را دریافت می‌کنند اما برخی از آنان بعد از تخلیه بار در مقصد، مرتکب خلاف شده و اقدام به بارگیری در داخل کانتینرهایی می‌کنند که باید به مبدا برگردانده شود که به اعتقاد رانندگان کامیون‌های چادری این موضوع موجب پایین آوردن کرایه کامیون‌های چادری (ترانزیت) می‌شود.

تین نیوز

رانندگان کامیون‌های چادری در حالی به نحوه فعالیت آن‌دسته از رانندگان کفی که بعد از تخلیه بار در مقصد، در اقدامی خلاف، داخل کانتینرهایی که باید به مبدا برگردانده شود بارگیری می‌کنند، انتقاد دارند که یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای کالا می‌گوید: ما مخالف بارگیری کانتینرها نیستیم ولی رانندگان حامل کانتینر به‌دلیل تجمیع دو نرخ، رقابت مخرب ایجاد کرده و موجب ضرر کامیون‌های چادری شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، رانندگان کفی برای حمل کانتینرها از بنادر به شهرستان‌ها کرایه رفت و برگشت خود را دریافت می‌کنند اما برخی از آنان بعد از تخلیه بار در مقصد، مرتکب خلاف شده و اقدام به بارگیری در داخل کانتینرهایی می‌کنند که باید به مبدا برگردانده شود که به اعتقاد رانندگان کامیون‌های چادری این موضوع موجب پایین آوردن کرایه کامیون‌های چادری (ترانزیت) می‌شود.

محمدمهدی هراتی‌زاده راننده و کامیون‌دار، در این زمینه در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز نوشت: بین ناوگان کانتینری ثابت چادری و کانتینرهای مرجوعی خالی از بار به بنادر، نوعی رقابت کاذب شکل گرفته که در این مورد توجه به چند نکته حائز اهمیت است تا مناسبات بازار از حالت دست‌کاری شده فعلی به سامان برسد.

وی با تاکید بر این‌که حل مشکلات حمل‌و‌نقل فقط در بستر قانون میسر است، گفت: در این مورد به‌خصوص با ملاحظات سایر موارد قانونی، می‌توان از قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ظرفیت خرد جمعی قابل طرح در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استفاده کرد تا خروجی آن منافع صنفی و اقتصادی بازار سرمایه و تولید در شبکه توزیع با محوریت منافع ملی باشد.

او با طرح این پرسش که چرا یک شرکت حمل‌ونقلی در بنادر کشور، در حالت کارگزاری و بدون قرارداد با ناوگان عمومی، می‌تواند بارنامه محموله باکت ارسالی با محموله را در برگشت خالی از بار در شهرستان در مبدا ارسال خود صادر کند و راننده کامیون محموله ارسالی از یک بندر به شهرهای دیگر  دارای دو سند حمل هم‌زمان باشد؟ بیان کرد: با اندکی تامل متوجه می‌شویم علاوه بر رانت برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی در بنادر کشورمان، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز خواسته است حجمی معادل 30 درصد  ورودی بندر را به صورت تضمین شده در برگشت داشته باشد تا موازنه عرضه ناوگان منفی نشود.

به گزارش تین‌نیوز، این کامیون‌دار افزود: اگر چه دهه 70 و 80  این راهبرد توجیه کاربردی داشت و چون محموله ارسال ناوگان به بنادر به میزان کافی وجود نداشت چاره‌ایی جز این کار نبود، ولی اکنون که صادرات به‌ویژه صادارت فولاد و سنگ‌های معدنی، ورودی بار بنادر را بیش از واردات کالا کرده است، توجیهی برای این کار وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای مثال این‌که سنگ آهن را با کانتینری حمل می‌کنند که تجار و کارخانجات وارد کننده کرایه برگشت خالی کانتینر را پرداخت کرده و راننده به‌دلیل دریافت نرخ حمل محموله برگشت و کانتینر خالی، دو کرایه را تجمیع می‌کند، به‌نفع صادرکننده ثالث است چون کرایه او کم‌تر شده است.

هراتی‌زاده اظهار کرد: اگر ترمینال کانتینری در مراکز استان‌ها وجود داشت مبالغ اجاره کانتینر در برگشت هم در ردیف درآمد دولت افزوده می‌شد.

به گزارش تین‌نیوز، او تاکید کرد: ما مخالف بارگیری کانتینر نیستیم ولی چون تجار، کرایه برگشت کانتینر را در مبدا پرداخت و رانندگان حامل کانتینر به‌دلیل تجمیع 2 نرخ، رقابت مخرب در این بخش ایجاد کرده‌اند نه تنها کامیون‌های چادری ترانزیت متضرر می‌شوند بلکه قیمت تمام شده محموله‌های وارداتی هم افزایش می‌یابد!

هراتی‌زاده گفت: بر این اساس صادرکنندگان حتما باید بتوانند در تعامل گمرکات داخلی و شرکت‌های کشتیرانی دولتی با ترمینال‌های کانتینری استان‌ها، محموله‌هایشان را یک بار در مرکز استان با کانتینر دارای قابلیت ارسال به خارج از کشور بارگیری و حمل نمایند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمحمد موسوی 0 0

    بار خاور جهت کیش از یزد

  • محسن م 2 0

    این دو نوع بارگیر رقابتی باهم ندارند .وقتی کرایه برگشت کانتینر خالی پرداخت میشود ،پس او باهرقیمتی باربرگشت راحمل میکند وهرنوع رشوه ای را برای دریافت بازپرداخت میکند.این یک تخلف آشکار است .راهکار آن این است .پلیس راه باید توجیه شود که کانتینر خالی بعنوان باراست .که یکبار حمل شده تا به مقصد برسد .اولا دربارنامه رفت باید قید شود که کرایه پرداختی بابت برگشت کانتینر است .ودربارنامه نیز قید شود که در برگشت حق بارگیری دران راندازد .چنانچه در برگشت بارزده شود پلیس از ادامه مسیر جلوگیری نماید وراننده رابرای تعیین تکلیف به اولین راهداری معرفی نماید این تخلف در .کمیسیون ماده ۱۱,سازمان راهداری قابل رسیدگی وصدورحکم است .ومنجربه غیرفعال شدن کارت هوشمند راننده خواهد شد.

  • محمد مهدی هراتی زاده 1 0

    سلام با تشکر از طرح مقاله باید به دو موضوع حائز اهمیت اشاره کرد.
    اولا تنوع بار گیرها و خدمات متفاوت با توجه به قیمت تمام شده ایجاب می نماید در نرخ حمل تن کیلومتر یا دربست کارشناسی بعمل آید تا مثلا نرخ حمل کفی و ترانزیت چادری، یخچال و کمپرس متفاوت باشد.
    ایجاد با گیرهای خاص مستلزم هزینه و مسولیت بیشتر می باشد یعنی یک کانتین چادری خدمات پلمپ محموله ایمنی از خسارات آواری... و ایمنی بالایی برخوردار است که می بایست علاوه بر تامین مالی عملا بخشی از وزن ناخالص را نیز به تجهیزات مربوط اختصاص دهد.
    ناوگان چادری حدود دو تن تجهیزات مضاعف حمل می کنند و عملا 25تن محموله 27تن 45 فوت آور تاپ باید محسوب گردد و با مقایسه کانتینر فلزی بهره وری بالاتر دارد اما نرخ یکسان تعرفه مزیت ها توجیه اقتصادی کم رنگ می شود و بدلیل عدم محاسبه وزن کانتین فلزی و اجاره بهاء برگشت بار در واقع اداره بندر و کشتیرانی دارد از منافع ملی تامین مالی زیان وارده را جبران می نماید