| کد خبر: 181667 |

چند پرسش از مسئولان:

◄ چرا از فرصت 2 ساله برای خرید هواپیمای دست‌دوم استفاده نکردیم؟

آیا نمی‌شد با رقم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به جای سه ارباس نو، ۱۰ ارباس با عمر کمتر از 10 سال خرید و صنعت را تا مدتها بیمه کرد؟

تین نیوز

آیا نمی‌شد با رقم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به جای سه ارباس نو، ۱۰ ارباس با عمر کمتر از 10 سال خرید و صنعت را تا مدت‌ها بیمه کرد؟

به گزارش تین‌نیوز، پرسش بالا را یکی از کاربران این شبکه خبری در بخش نظرات سایت مطرح کرد و در مورد خرید هواپیماهای برجامی نوشت: طی دوران ماه عسل پسا برجام، کارشناسان صنعت بارها در خصوص تامین قطعه و راه‌اندازی سرمایه‌های ملت که همان ناوگان زمین‌گیر و تشنه هما بود، تذکر دادند اما به این تذکرات توجهی نشد.

وی افزود: آن‌زمان فصل انتخابات و زمان دهن کجی به مخالفان و بهره‌برداری تبلیغاتی از فرصت برجام،  آن هم از کیسه ملت بود، به راستی چه فرقی بود بین توزیع رایگان سیب زمینی با این‌کار که از یکی خرده می‌گیریم و به دیگری دامن می‌زنیم؟

این کاربر تین‌نیوز خاطرنشان کرد: در آن دوران منتقدان، با انگ دلواپس چپ و راست در گوشه رینگ وادار به سکوت می‌شدند و مغرورانه نظرات منتقدان دلسوز صنعت به باد تمسخر گرفته می‌شد.

او افزود: کسانی که عزم خود را برای خرید هواپیما جزم کرده بودند وارد بازی غربی‌ها شدند به‌طوری‌که  غربی‌ها خودروی بنز به آنها نشان‌ داده و پراید ملخی تحویل‌شان دادند.

این کاربر تین‌نیوز در ادامه پرسش‌های زیر را مطرح کرد و از مسئولان خواست جهت تنویر افکار عمومی به آنها پاسخ بدهند:

1- چرا بعد از زیر پا گذاشتن برجام از سوی آمریکا به جای 5 فروند هواپیمای ATR ایرباس و بوئینگ تحویل داده نشد؟

2- چرا از فرصت دو سه ماهه در جهت خرید اقلام مورد نیاز و مصرفی شاپرک‌های خردیداری شده و حتی ایرباس و بوئینگ و فوکر بهره‌گیری نشد؟

3- چرا از فرصت 2 ساله، جهت خرید هواپیمای دست دوم استفاده نشد؟ آیا نمی‌شد با رقم بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به جای سه ارباس نو ۱۰ ارباس با عمر کمتر از 10 سال خرید و صنعت را تا مدتها بیمه کرد؟

4- چرا هیچ‌گاه در خصوص راه‌اندازی ناوگان زمین‌گیر که بعضا برای نبود چند قطعه در گوشه آشیانه خاک می‌خورد اقدامی صورت نگرفت و نمی‌گیرد؟

این کاربر تین‌نیوز در ادامه با اشاره به پاسخ‌هایی که به برخی ابهامات موجود در مورد خرید هواپیماهای ATR  مطرح و در آنها به بیانات رهبری اشاره می‌شود، گفت: در جوابیه‌ها بارها از مقام معظم رهبری خرج شده است بدون این‌که به نظر اصلی ایشان توجهی گردد، پس لازم است یک‌بار دیگر در خاتمه به فرمایشات ایشان در خصوص خرید هواپیما گریزی بزنیم.

او تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمورده‌اند «یکی دیگر مسئله‌ اولویّت‌ها است؛ در تصمیم‌گیری‌هایی که ما در زمینه‌ مسائل اقتصادی می‌کنیم، اولویّت‌ها را باید در نظر بگیریم. گاهی یک کاری خیلی مهم است، خیلی لازم است امّا [دارای‌] اولویّت نیست؛ یعنی از آن کارِ لازم‌تری وجود دارد. این خیلی به نظر من مهم است. خب، بنده تجربه‌ دولت را [دارم‌]؛ هم خودم در دولت بوده‌ام، هم دولت‌های متعدّد را دیده‌ام. وزرای محترم عزیزمان، هرکدام سعی می‌کنند کلٌّ یجرّ النّار الی قرصه؛ یعنی این آتشی که گذاشتیم تا نان‌ها را بپزند، هر قرص نانی مال یکی است؛ این آتش را هرکدام می‌کشند طرف نان خودشان که آن را بپزند؛ البتّه تکلیف‌شان است؛ وظیفه‌شان همین است که از بخش خودشان حمایت کنند؛ ما این را مذمّت نمی‌کنیم. وزیر کشاورزی یک‌جور، وزیر صنایع یک‌جور، وزیر راه یک‌جور، وزیر نیرو یک‌جور، هرکدام سعی می‌کنند امکانات کشور را و بودجه‌های کشور را و منابع را طرف خودشان بکشانند؛ خب، اینجا باید نگاه کرد دید اولویّت کدام است. حالا فرض کنیم که پول‌های ما در بانک‌های بیگانه آزاد شد -که البتّه آزاد نشده، معلوم هم نیست کِی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب‌] خواهم رسید- بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویّت‌ها را باید رعایت کرد. خب، حالا من یک مثال بزنم، البتّه این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً 300 هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد. این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمی‌دهم، من تذکّر می‌دهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر می‌دهم که اولویّت‌ها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علي وامق 3 2

    همان موقع سايت محترم تين نيوز چه مقاله ها که ننوشت از قول وزير {...} عباس آخوندي

  • مهدی خان مغول 4 4

    آقای کارشناس شما چرا بعد از خرید اولین ارباس این مقاله رو ارائه ندادی؟چرا امروز که همه چیز روشن شده راهکار میدی؟من فکر میکنم اگر هنوز برجام زنده بود و همین راهکار شما در آن زمان اجرا میشد امروز در مقاله شما باید میخواندیم که چرا وقتی امکان خرید هواپیما نو از کارخانه وجود دارد انهم با کلی تخفیف و شرایط فاینانس باید هواپیما دست دوم بخریم؟شاید بگویید از اول هم به دوام برجام امیدی نبود ولی یادتان بیاورید برای سه ارباس نو اسم مرجوعی گذاشتن و یک گروهی واویلا واویلا میکردن حالا تصور کنید اگر هواپیما دست دوم با میانگین عمر ده سال خریداری میشد چه اتفاقی رخ میداد.اینکه میگن معما چو حل شود آسان گردد اینجا مصداق پیدا میکنه به همین خاطر الان این نقدها فقط ارزشی درحد حاشیه سازی دارن نه بیشتر

  • علی 2 1

    سایت محترم تین نیوز این مقاله ها رو باید همون دو سال پیش که مصاحبه های مختلف از آقای آخوندی و آقای کاشان منتشر می کردید و در اون آقای پرورش به عنوان مذاکره کننده ای توانا که توانسته بود یک فروند ایرباس رو هم بعنوان اشانتیون از کارخانه سازنده بگیره نه الان که خیلی دیره.مدیریت فعلی نقشی در قراردادها نداشتند.

  • ناشناس 1 1

    وزیر سابق راه تنها به خاطر حفاظت از محتواي اين قراردادها و ادامه راه اشتباه، ... را بدون كوچكترين معلوماتي در زمينه مديريت ايرلاين به اين كار گمارد .

  • ناشناس 1 1

    فقط مي دانم اين اتفاقات در هر جاي ديگر دنيا مي افتاد يا مديران خودكشي مي كردند يا دادگاهي شده بودند با اينگونه ...فرقي هم نداشت مدير سابق و فعلي هر دو در يك مسير در حركت بوده و هستند بيراهه