| کد خبر: 4890 |

ثبات در بازار یک روز پس از اجرای هدفمندی

هیجان دلار فروکش کرد

تین نیوز | نوسانات یکی، دو هفته گذشته در بازار ارز باعث شده بود که بعد از اعلام قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، همه گوشه چشمی به تحولات این بازار داشته باشند. در واقع همه منتظر بودند ببینند که اثرات اجرای فاز دوم هدفمندی بر بازار ارز شنبه(روز گذشته) چگونه خواهد بود. در این زمینه دو دیدگاه متفاوت وجود داشت.

 عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند اجرای این فاز از قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث ایجاد شوک در بازار خواهد شد؛ اما در مقابل عده‌ای دیگر از کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد داشتند که این عامل اثرات روانی خود را گذاشته است و دیگر توان ایجاد شوک و نوسان جدید ندارد.

تا پایان معاملات روز شنبه بازار ارز کشور، تحلیل دسته دوم درست از آب درآمده است. دلار روز شنبه با 3270 تومان استارت زد، اما روند بازار، بعد از مدتی کوتاه نزولی شد و قیمت‌ها بین 3255 تا 3250 تومان بسته شد. بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را 2 ریال کاهش داد. نرخ رسمی پوند و یورو هم افزایش جزئی داشت. 

ثبات نسبی در بازار ارز 
مشاهدات از بازار فردوسی نشان می‌دهد بازار روز شنبه آرام و بدون استرس بود. اولین نشانه رفع دغدغه از بازار، بازگشت نرخ به تابلوی صرافی‌ها بود. روزهای گذشته بسیاری از صراف‌ها ترجیح می‌دادند از درج نرخ روی تابلوهایشان خودداری کنند؛ اما روز گذشته تقریبا همه صراف‌ها با نوسان 10 تومانی قیمت دلار را در مرز 3250 تا 3260 تومان درج کردند از ساعت 12 به بعد هم تغییر خاصی در این نرخ‌ها اعمال نشد.

از طرف دیگر تحرک دلالان بازار نسبت به روزهای قبل کمتر شده بود. آنها همچنان در میدان افشار تجمع کرده بودند؛ اما تب و تاب شان نسبت به روزهای قبل کمتر شده بود. صرافان معتقد هستند دلالان بازار، توان تحرک بیشتر در روزهای آینده را ندارند چون تکلیف هدفمندی روشن شده و از طرف دیگر ارز پتروشیمی‌ها به بازار عرضه می‌شود.

این دو عامل مورد اشاره صراف‌ها از سوی کارشناسان هم مطرح شده و تاکید می‌کنند با اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی و روشن شدن تکلیف افزایش قیمت‌ها، سایه ترس از بازار برداشته شده و با توجه به تمهیدات بانک مرکزی برای مدیریت بازار و از طرف دیگر مثبت شدن روند بورس پیش‌بینی می‌شود روند منطقی در بازار ارز طی شود و شاهد ثبات نسبی در این بازار باشیم.

سید کمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته: تامین ارز مواد اولیه کارخانه‌ها و خودرو بر کاهش قیمت و ثبات نرخ‌ها در بازار ارز تاثیر مثبت داشت. هر چقدر تعداد بیشتری از کالاها تحت‌پوشش ارز مبادله‌ای قرار گیرد، بازار ثبات بیشتری خواهد داشت؛ به‌طوری‌که به هر میزان که بانک مرکزی توانایی پوشش تقاضاهای واقعی را داشته باشد، از فشار تقاضا در بازار آزاد کاسته خواهد شد.

او با بیان اینکه بیشترین تقاضا در بازار ارز مربوط به این شرکت‌ها می‌شود، افزود: بنابراین هر چقدر میزان بیشتری از کالاها تحت پوشش ارز مبادله‌ای قرار گیرد، نرخ ارز در بازار کاهش می‌یابد به‌دلیل اینکه خریدار نفت ایران کشورهای اروپایی نیستند، بازار نفت ایران به کشورهای کره، چین و هند محدود شده، اما منابع ارزی کشور کاهش نیافته است.

با توجه به درآمد 37 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و درآمد 50 میلیارد دلاری صادرات نفت مشکلی از لحاظ منابع ارزی برای کشور وجود ندارد.

افزایش قیمت سکه 
در روز ثبات دلار در بازار تهران، قیمت سکه تحت تاثیر رشد نرخ اونس جهانی در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه تقویت شد. سکه طرح جدید در بازار تهران تا یک میلیون تومان هم بالا رفت اما نتوانست از این سقف عبور کند. صراف‌ها می‌گویند منتظر نوسان‌های شدید در مورد قیمت سکه نیستند و تغییر خاصی هم در عرضه و تقاضا برای آن رخ نداده است.
 
29 آذر ماه سال 89 هم یک روز پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها تغییر محسوسی در بازار ارز دیده نشد. آرامش بازار در سال 89 هم در حالی بود که در مهرماه پس از اولین اختلال در روند نقل و انتقال ارزی نرخ دلار در بازار آزاد از نرخ رسمی فاصله گرفت.در پایان فصل نیز با وجود تعدیل قابل‌توجه قیمت‌ها روند حرکتی دلار با انحراف جدی روبه‌رو نشد.

دلار روز قبل از اجرای فاز اول 1067 تومان در بازار آزاد معامله شده بود و روز بعد از اجرای آن 1070 تومان معامله شده بود این روند تا آخر سال نیز ادامه داشت، البته کارشناسان معتقدند دولت در آن زمان یک اشتباه کرد و همزمان با اجرای فاز اول هدفمندی اقدام به کاهش نرخ سود سپرده‌ها کرد. اقدامی که کاهش جذابیت سپرده‌گذاری را به‌دنبال داشت و به‌دلیل همزمانی با برخی اتفاقات به رویه‌های سفته‌بازانه دامن زد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.