| کد خبر: 23155 |

طولانی‌ترین دوره رشد دلار طی ۴ دهه

تین نیوز |  رشد قابل توجه قیمت فلز زرد در روز سه‌شنبه یک استثنا در هفته کاری گذشته بود. دیگر روزهای این هفته تجربه گر آرامشی نسبی در بازار طلا بودند، آرامشی که در آخر هفته بیشتر هم به چشم آمد. بهای اونس طلا روز چهارشنبه روی قیمت 1216 دلار و روز پنج‌شنبه روی قیمت 1221 دلار ایستاد. روز جمعه نیز تا لحظه تنظیم این خبر قیمت 1218 دلار ثبت شد. به این ترتیب طلا در بیشتر مقاطع هفته کاری گذشته پیرامون مرز 1220 دلار نوسان داشت، مرزی که با توجه به داغ شدن دوباره بحران‌های عراق و سوریه پایین به نظر می‌رسد.
چهارشنبه اونس طلا نسبت به روز قبل با 6 دلار کاهش قیمت روبه‌رو شد که مهم‌ترین دلیل آن عامل خارجی قدرت دلار بود. شاخص دلار آمریکا در این روز به بالاترین میزان در چهارسال پیش از آن رسید که فشار بر تمام فلزات گرانبها را افزایش داد. در کنار این عامل خارجی تاثیر تحلیل‌های فنی نیز مشهود بود. تحلیل‌های کاهشی تکنیکال باعث شده که فروشندگان، عامل غالب در بازار بمانند. به این ترتیب رشد طلا در روز سه‌شنبه به دلیل حملات آمریکا و متحدان منطقه‌ای به مواضع داعش در سوریه و عراق عمر کوتاهی داشت. بهای آتی اونس برای تحویل در ماه دسامبر هم در این روز با حدود 6 دلار کاهش به 1217 دلار رسید. کاهش قیمت آنی و آتی طلا یک روز پس از آغاز حملات پیش گفته نشان می‌دهد که نگرانی فعالان بازار طلا تقریبا به‌طور کامل از بین رفته است. چهارشنبه بازارهای سهام جهان هم شاهد افت شاخص‌ها بودند که این افت به هیچ عنوان حالت سقوط به خود نگرفت، اما این افت هم به رشد قیمت طلا کمک نکرد.  آخر وقت چهارشنبه گزارش اعتماد کسب و کار Ifo آلمان نیز منتشر شد که رقم پایین تر از انتظار 7/104 را برای ماه سپتامبر نشان می‌داد. رقم مورد انتظار 8/105 بود. رقم اعلام شده برای ماه سپتامبر بدترین رقم از آوریل 2013 بود. این آخرین نشانه از احتمال بازگشت کامل اقتصاد اروپا به رکود است. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا چهارشنبه اعلام کرد که سیاست پولی انبساطی «مدت‌ها» ادامه پیدا خواهد کرد. دیگر خبر اقتصادی این روز اعلام کاهش قابل توجه رشد روسیه در ماه‌های پیش‌رو از سوی بانک جهانی بود. دلیل این کاهش، تحریم‌ها علیه این کشور اعلام شده است. چهارشنبه داده‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا شامل آمار میزان فروش خانه‌های تازه ساخت، گزارش هفتگی سهام انرژی DOE و دیگر داده‌هایی بود که هیچ کدام تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بازار نگذاشتند. اما پنج‌شنبه روز بازگشت طلا به کانال 1220 دلاری بود. مهم‌ترین عامل این بازگشت «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران و همچنین «شناسایی سود» توسط معامله‌گرانی بود که پیش‌بینی روند افزایشی را کرده بودند. بهای اونس در این روز ابتدا در ادامه افت چهارشنبه رو به کاهش گذاشت و به 1207 دلار هم رسید، اما عوامل مورد اشاره در ادامه فعالیت بازار، قیمت این فلز گرانبها را بالا بردند. پوشش کوتاه مدت و بعد شناسایی سود توسط برخی معامله‌گران عجیب نبود؛ چراکه طلا پیش از آن به کمترین قیمت در 9 ماه گذشته رسیده بود. در این روز دو عامل خارجی نیز به رشد بهای طلا کمک کردند. افت شاخص دلار از اوج خود و همچنین خروج سرمایه از بازارهای سهام باعث رشد چند دلاری طلا شد. پنج‌شنبه بهای آتی اونس هم با حدود 3 دلار افزایش به 1222 دلار رسید.
 
بالاترین شاخص دلار در 4 سال
فاصله گرفتن دلار از قله قیمتی در حالی اتفاق افتاد که این ارز جهانی همچنان بسیار قوی مانده است. شاخص دلار در این روز با وجود آنکه از قله فاصله گرفت، اما باز هم بالاترین میزان در چهار سال پیش از آن را برای خود ثبت کرد. این در حالی است که پنج‌شنبه یورو در مقابل اسکناس سبز آمریکایی به کمترین ارزش خود در 14 ماه گذشته رسید. تداوم تقویت دلار از یکسو مربوط به ادامه انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و از سوی دیگر انتشار داده‌های بد از اقتصادهایی مانند اروپا و ژاپن بوده است. چنان که اشاره شد در حالی که فدرال رزرو ماه‌ها است که در حال تعدیل سیاست‌های انبساطی است، بانک مرکزی اروپا به تازگی چنین سیاست‌هایی را تشدید کرده است. تقویت دلار در چنین اوضاعی فشار بر تمام کالاهای خام را افزایش داده است. در روزهایی که طلا نزدیک پایین‌ترین ارزش خود در 9 ماه گذشته است، نقره نیز کمترین ارزش خود در 4 سال گذشته را تجربه می‌کند. روز جمعه بهای اونس تا لحظه تنظیم این گزارش به 1218 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. طلا روز جمعه ابتدا با رشد روبه‌رو شد، اما بعد به کانال 1210 دلاری بازگشت. دلیل رشد اولیه طلا در روز جمعه را نوسان‌های بازارهای سهامدانسته اند. با این همه باید گفت که همچنان خطر کاهش قیمت این کالای ماندگار به پایین مرز 1200 دلار وجود دارد. مهم‌ترین خطر پیش‌روی طلا همان دلار قوی است، ارزی که روز جمعه رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد. دلار آمریکا روز جمعه هم در برابر ارزهای عمده جهان با رشد روبه‌رو شد. این امر می‌تواند یازدهمین هفته پیاپی رشد دلار را رقم بزند که طولانی‌ترین دوره رشد این ارز از سال 1971 میلادی است. جمعه بعدازظهر آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا منتشر شد که می‌تواند بر روند بازارهای جهانی طلا و ارز تاثیرگذار باشد. نحوه اثرگذاری این آمار را در گزارش مرور هفتگی «دنیای اقتصاد» در شماره فردا بخوانید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.