| کد خبر: 174727 |

◄ سازمان نظام مهندسی ساختمان از تاثیرگذارترین سازمانهای ایران است

وزیر راه و شهرسازی با حضور در حوزه انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران از این سازمان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌های ایران یاد کرد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با حضور در حوزه انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران از این سازمان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌های ایران یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در دبیرستان البرز در هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

آخوندی در حاشیه انتخابات در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت انتخابات نظام مهندسی گفت: بسیار خوشحالم که در مدرسه البرز که از قدیمی ترین مدرسه های ایران است و مفاخر بسیاری را به کشور تقدیم کرده، حضور یافته و در انتخابات شرکت می کنم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش مهندسی ساختمان کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان یکی از بزرگ ترین سازمان های حرفه ای ایران است و مستقیما با زندگی مردم سروکار دارد.

وی ادامه داد: حوزه فعالیت این سازمان از ساخت و ساز خانه تا ساختمان های عمومی گسترده است. لذا همه مردم ایران با آن سروکار دارند.

آخوندی به تاثیرات عملکرد سازمان نظام مهندسی بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: تاثیرات این سازمان در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، شهرسازی ترافیک، نقشه برداری، پایداری مداوم مقابل زلزله، سیل و حوادث طبیعی و همه حوزه ها کاملا روشن است.

وی افزود: تمام آنچه که روی زمین ساخته می شود، محصول کار مهندسانی است که به نحوی درگیر با سازمان هستند. معماری، شهرسازی و آنچه که به ما هویت می‌دهد در این سازمان شکل می‌گیرد.

آخوندی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی، سازمانی بسیار مهم و تاثیرگذار است و شاید یکی از تاثیرگذارترین سازمان های ایران به شمار می آید و در آینده کشور تاثیرگذار است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سابقه حضور خود در سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: من از ابتدا در تدوین لایحه این قانون در سال های ۷۲ و ۷۳ حضور داشتم و افتخار داشتم که چند دوره در هیات مدیره حضور داشته باشم. اکنون نیز به عنوان یک مهندس افتخار دارم که در این انتخابات شرکت می‌کنم.

برگزاری انتخابات با اراده سازمان‌های استانی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نحوه برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی هر استان یک سازمان مستقل است، لذا هر استان خود تصمیم می‌گیرد که در استان‌های مختلف زمان‌های مختلفی را برای انتخابات داشته باشند. وزارت راه و شهرسازی بازه‌ای را برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته و هر استان خود تعیین کرده این انتخابات در چه روزی برگزار شود.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف سر جمع ۳۷۵ نفر به عنوان اعضای هیات مدیره‌های ایران انتخاب می‌شوند. این افراد از میان خود ۶۴ نفر را به وزیر راه و شهرسازی معرفی کرده که از این میان ۲۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۷ نفر به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شود.

آخوندی به نحوه انتخاب رییس این سازمان اشاره کرد و گفت: پس از آن شورای مرکزی سه نفر را از میان خود به عنوان رییس شورا به رییس جمهور معرفی می‌کنند و یکی از این سه نفر به عنوان رییس شورای سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران انتخاب می‌شود.

نظام مهندسی وارد عملیات پولی بین بهره‌بردار و ارائه دهنده خدمات مهندسی شده است

وزیر راه و شهرسازی سپس به مساله تخلفات سازمان نظام مهندسی پرداخت و گفت: این سازمان به عنوان یک سازمان حرفه‌ای باید در پی اعتلای این رشته باشد و بتواند فناوری مهندسی را در رشته‌های مختلف رشد دهد و آیین‌نامه‌های نظام مهندسی را ارتقا دهد. اما در عوض وارد عملیاتی پولی بین بهره‌بردار خدمات نظام مهندسی و ارائه دهندگان این خدمات قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: در قانون به هیچوجه چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. اقدام بسیار نادرستی بود که هم سازمان‌ها را متوجه یک سری مسائل مادی کرد و همچنین بحث ارائه خدمت با کیفیت بالا را دچار مشکل کرد.

آخوندی با اشاره به بازنگری نظام کنترل ساختمان گفت: بازنگری کلی و اساسی در نظام کنترل ساختمان انجام شده و سعی داشتیم تمام پس از حدود بیست سال که از ارائه این قانون می‌گذرد، نقاط قوت و ضعف این قانون را شناسایی کرده و در آیین نامه جدید مرتفع کنیم.

وی افزود: ارائه دهنده خدمات مهندسی، مهندس است. مهندس باید در محور کار قرار بگیرد. مهندس باید نسبت به آنچه امضا می‌کند تعهد اخلاقی و کاری داشته باشد. مهندس حق امضای چیزی را که نمی داند چگونه طراحی و اجرا شده است، ندارد. مهندس باید در برابر هرچه امضا می‌کند تعهد کمی و کیفی داشته باشد ودر دادگاه و هر مجمع حرفه ای حاضر باشد از آن دفاع کند.

آخوندی ادامه داد: خریدار نیز باید با توجه به تشخیص خود قدرت انتخاب داشته باشد و بتواند مهندسی را که خود می‌خواهد انتخاب کند.

حل مساله تعارض منافع در آیین نامه جدید

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مساله تعارض منافع در کنترل ساختمان پرداخت و گفت: شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان هستند. شهرداری ها هم باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند و اگر این ساختمان‌ها ضعف قوه مهندسی داشته باشند، باید بتواند از خدمات مهندسان به عنوان بازرس ساختمان استفاده کنند.

وی ادامه داد: قطعا این بازرس نباید همان کسی باشد که توسط مالک برای نظارت انتخاب شده است. بنابراین ما باید بازرسان مستقلی در اختیار داشته باشیم که در اختیار شهرداری باشند و بتوانند از حسن اجرای ساختمان اطمینان حاصل کرده و از منافع عمومی حفاظت کنند.

آخوندی به تعرض منافع مالک و ناظر اشاره کرد و گفت: پیش از این بازرس و ناظر یکی بودند و کسی که می‌خواست منافع کارفرما را حفظ کند، همان کسی بود که حافظ منافع عمومی و شهرداری بود. این تضاد منافع باعث اشکالات بسیاری در حوزه ساخت و ساز در ایران شد.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: در قوانین جدید سعی شده که این منافع متضاد کاملا از هم جدا شود. طبق این قوانین مهندس یا برای کارفرما و یا برای شهرداری کار می‌کند. با حل این مساله تعارض منافع امیدواریم که سلامت حرفه‌ای و ارتقای ساخت و ساز در ایران محقق شود.

وی افزود: قطعا برای صدور پروانه اشتغال و همچنین فعالیت در هیات مدیره سازمان‌ها موظف هستند که ابتدا از اصالت مدرک تحصیلی و تجربه مهندسی مطمئن شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.