| کد خبر: 145648 |

مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی :

توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در حال اجرا است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در حال اجرا است گفت: متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تسهیلات دریافت می‌کنند.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در حال اجرا است گفت: متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک ، استان مرکزی از جمله استان‌های مرکزی کشور به شمار می‌رود که در مرکزی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته است و به عنوان کریدور تردد در کشور شناخته می‌شود.

با توجه به این اهمیت بازدید "غلامعباس بهرامی‌نیا" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی فرصتی شد تا خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی مسائل مختلف مربوط به حوزه حمل و نقل و راهداری استان مرکزی را در مصاحبه‌ای تفصیلی به گفت‌و‌گو بنشینند.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم مرکزی با "غلامعباس بهرامی‌نیا" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در زیر می‌آید:

اقدامات انجام شده در مناسب‌سازی جاده‌ها را تشریح کنید؟

عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در این فصل که فصل کاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است شروع کرده‌ایم و این اقدام را در محورهای مهمی انجام داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به محور اراک به سمت بروجرد که از محورهای پرتردد استان بوده و سال گذشته به‌عنوان پرترددترین محور استان معرفی شده و از محورهای دارای خرابی بسیار در سطح جاده بوده اشاره کرد که کار لکه‌گیری آن را از دو ماه پیش شروع کردیم و تقریبا لکه‌گیری آن تمام شده و روکش آسفالت آن هم به‌زودی انجام می‌شود.

محور اخترآباد-زاویه، زاویه-اخترآباد به سمت استان البرز که 25 کیلومتر طول آن است هم لکه‌گیری شده و عملیات ماسه آسفالت و روکش آن در حال انجام بوده و تقریبا 6.9 کیلومتر از طول این محور باقی‌مانده که در دست اقدام است.

اصلاح افتادگی شانه‌های محور دلیجان-اصفهان که یکی از پرترددترین محورها از وسایل نقلیه سنگین است و جز یکی دو محور در جنوب چنین محور پرترددی به لحاظ عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در کشور نداریم.

علاوه بر این موارد عملیات دیگری چون تعمیرات روشنایی، به روزرسانی آنها، خط‌کشی‌ها و غیره را در سطح محورهای استان داشتیم که در حال حاضر محورهای اصلی و شریانی استان نظیر آزادراه‌های تهران-ساوه، ساوه-همدان، ساوه-سلفچگان، دلیجان-اصفهان، دلیجان-سلفچگان و غیره به‌طور کامل خط‌کشی شده به جز محورهایی که در حال لکه‌گیری هستند و به‌محض پایان روکش این محورها خط‌کشی آنها هم انجام می‌شود.

در زمینه مناسب‌سازی و حذف نقاط پرحادثه چه اقداماتی انجام شده است؟

حذف نقاط پرحادثه از دیگر اقداماتی است که انجام می‌دهیم و الان سه تا چهار نقطه در دست اقدام هستند، سه راهی آوه که از تقاطع‌های بسیار خطرناک بوده باکس‌گذاری شده و لاینینگ آن انجام شده است و ترافیک به صورت عادی برگشته و کار رمپ‌های ورودی و خروجی آن در حال انجام است که آن هم تا دو سه ماه آینده انجام می‌شود.

باکس‌گذاری نادرآباد در آشتیان تمام شده و رمپ‌های ورود و خروج آن در حال انجام است، در پرندک روبه‌روی شهرک صنعتی هم یک نقطه پرحادثه داشتیم که باکس‌گذاری آن انجام و 50 درصد رمپ‌های ورود و خروج آن انجام شده، محور مسلم‌آباد هم در حال باکس‌گذاری بوده و هنوز باکس‌گذاری آن تمام نشده است.

روکش محور فرمهین-خنجین-کمیجان-قهاوند هم از دیگر اقدامات بوده که 6 کیلومتر در یک قسمت و پنج کیلومتر در قسمتی دیگر از این محور را داشتیم و لکه‌گیری و روکش آن انجام شده است.

در بحث راهدارخانه‌ها در چه وضعیتی هستیم؟

احداث چهار راهدارخانه شامل راهدارخانه گلدشت، دو راهی شازند، کله جوب و قیطانیه در محور قدیم ساوه-همدان در حال انجام است و تلاش داریم که امسال کار آنها را به اتمام برسانیم، اعتبار هم برای آن در نظر گرفته شده که اعتبار دیده شده برای اتمام این راهدارخانه‌ها مناسب است اما باید دید تخصیص اعتبار به چه شکل است اما تلاش داریم که حداقل دو راهدارخانه را تا پایان سال تکمیل کنیم.

چه برنامه‌ای برای سهولت حمل و نقل زائران اربعین دارید؟

در حال حاضر مهم‌ترین بحث در موضوع حمل و نقل بحث انتقال زائران برای اربعین امام حسین(ع) را داریم که به‌عنوان رئیس کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین تمام توان خود را بسیج کرده‌ایم که مثل سال‌های گذشته مردمی که با وسیله نقلیه عمومی می‌روند دغدغه‌ای نداشته باشند، به طور معمول در مسیر رفت مشکلی نداریم، در مسیر برگشت هم خوشبختانه در دو سال گذشته مشکلی نداشتیم و تنها در سال نخست آن هم به‌سبب اینکه پیش‌بینی نشده بود یک مقدار با مشکل روبه‌رو شدیم اما الان در آنجا یک ستاد داریم که اتوبوس‌ها به آنجا مراجعه می‌کنند و اولویت انتقال مسافر با مسافران استان است اما اگر از استان مسافر نبود اتوبوس متوقف نمی‌شود و مسافران استان‌های مجاور نظیر لرستان، همدان، قم و غیره را انتقال می‌دهد.

چون در ایام تعطیلات اربعین سفرها از مراکز استان به سمت شهرستان‌ها را هم داریم، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سفرهای معمول هم مشکلی به وجود نیاید.

موارد زیست‌محیطی را تا چه اندازه مد نظر دارید؟

یکی از دغدغه‌های حمل و نقل بحث زیست‌محیطی بوده و خوشبختانه در بحث برون‌شهری وضعیت ناوگان استان مناسب و عمر ناوگان زیر 8 سال است اما در درون استان بیشتر مینی‌بوس هستند و بالای یک‌هزار و 200 دستگاه مینی‌بوس داریم که عمر نزدیک به 20 سال دارند، آرام آرام سیستم را عوض می‌کنیم زیرا مینی‌بوس عملا حاشیه سودی ندارد به جز مسیرهای پرتردد از آنجایی که قیمت مینی‌بوس هم بالا است استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین معمولا مینی‌بوس‌ها را از چرخه خارج و سواری جایگزین می‌کنیم.

تقریبا تمام مینی‌بوس‌های خط خمین-الیگودرز در حال جمع شدن است و سواری جایگزین می‌شود، همچنین تلاش می‌کنیم در بحث نوسازی ناوگان با وجود اینکه هیچ محدودیتی در توسعه و نوسازی نداریم آلاینده‌های زیست‌محیطی که وسایل نقلیه دارند و گاز سی او که از آنها خارج می‌شود را مورد توجه قرار دهیم.

اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان را تشریح کنید.‏

نوسازی خوبی در بحث اتوبوس‌های محور اراک-مهاجران انجام می‌دهیم، 11 دستگاه ‏اتوبوس با سن کم با مدل 89 به بالا داریم که این اتوبوس‌ها تقریبا عمر زیر هشت سال دارند، در بحث ‏نوسازی ناوگان اراک-شازند هم حدود 31 دستگاه مینی‌بوس نوسازی شده که سه دستگاه از آنها وارد ‏چرخه شده و فعال شدند، کار تسهیلات و غیره مابقی آنها هم انجام شده و در نوبت دریافت مینی‌بوس از ‏کارخانه هستند و حتی پرداختی به کارخانه هم انجام شده است.‏

در نوسازی ناوگان روستایی هم 35 تا 40 نفر که هر روز اضافه هم می‌شود معرفی شدند، کارهایشان ‏انجام و عقد قرارداد اکثر آنها با کارخانه انجام شده است.‏

در نوسازی ناوگان بالای 80 درصد تسهیلات تا سقف 300 میلیون تومان برای افراد متقاضی با سود 6 تا 12 درصد را داریم که برای افرادی که متقاضی توسعه هستند تسهیلات با سود 12 درصد پرداخت می‌شود و برای متقاضیان خروج وسیله نقلیه از خط تولید هم تسهیلات با سود چهار تا 6 درصد پرداخت می‌شود.

یعنی 80 درصد قیمت وسیله نقلیه را تسهیلات می‌دهیم که برای کامیون و اتوبوس تا سقف 300 میلیون تومان است، برای مثال اگر 80 درصد آن 320 میلیون باشد، تا سقف 300 میلیون تومان را می‌توان تسهیلات پرداخت، در سواری هم به همین شکل است.

در توسعه و نوسازی ناوگان روستایی هم تسهیلات با سود چهار درصد با بازپرداخت پنج تا هفت سال را داریم که شرایط بسیار مناسبی است و انتظار داریم که استقبال بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم، در بخش باری استقبال رضایت‌بخش نبود ولی در بخش روستایی و درون‌استانی با استقبال خوبی روبه‌رو بودیم.

بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا یکی از عوامل نبود استقبال است زیرا دو سوم ناوگانی که در سطح کشور داریم اضافه است، بنابراین وقتی ماشین زیاد باشد، قیمت آن هم بالا باشد و این اندازه بار نداشته باشیم مسلما استقبال کم می‌شود.

یکی دیگر از عوامل هم تحریم‌ها بودند که کارخانجات و برندهای دنیا برای فروش تولیدات خود استقبال نداشتند اما الان خوشبختانه این کار شروع شده و امیدواریم که گشایش‌ها حاصل شود و با رونق صادرات که در کنار آن به‌طور معمول واردات هم هست شاهد بهبود وضعیت و استقبال بیشتر باشیم.

یکی از وظایف اصلی راهداری ایجاد سطح سرویس مناسب برای افراد ترددکننده است که شامل کاربران متفاوتی از قبیل موتورسیکلت‌سوار، وانت‌سوار، سواری، اتوبوس، مینی‌بوس و غیره می‌شوند و یکی از مسائلی که در بحث تصادفات به‌ویژه در راه‌های فرعی و روستایی مطرح است و متاسفانه در سال‌های گذشته هم عدد قابل توجهی از این تصادفات را نه تنها در استان که در کل کشور شاهد بودیم، بحث ادوات کشاورزی بود که معمولا ایمن نیستند و به سبب نداشتن چراغ یا شب‌رنگ دیده نمی‌شوند.

بنابراین بحث آموزش در این زمینه هم از دیگر اقداماتی بوده که انجام داده‌ایم و در 6 سالی که برای این کاربران آموزش‌هایی را ارائه کردیم شاهد سیر نزولی تصادفات بودیم.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.