بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

گردشگری دریایی راهبرد مهم اقتصادی در مازندران

وعده ورود کشتی تفریحی به آب های ساحلی مازندران باهدف رونق گردشگری دریایی با اراده دولت سیزدهم و پیگیری های مسوولان ارشد استان به ثمر نشست و اکنون در مسیر تدوین نقشه راه برای استفاده بهینه از این نعمت خدادادی قرار دارد.

گردشگری دریایی راهبرد مهم اقتصادی در مازندران
تین نیوز |

 وعده ورود کشتی تفریحی به آب های ساحلی مازندران باهدف رونق گردشگری دریایی با اراده دولت سیزدهم و پیگیری های مسوولان ارشد استان به ثمر نشست و اکنون در مسیر تدوین نقشه راه برای استفاده بهینه از این نعمت خدادادی قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گردشگری دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پروعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق گردشگری دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قول ها و پیش بینی های مثبت، به طور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل برمی گردد. به عنوان مثال سال ۱۳۹۳ مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود «این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل می شود.» بهار ۱۳۹۴ نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد «سه شناور خریداری شده که یکی از آن ها تیر به ایران می آید.» اسفند ۱۳۹۶ هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد «برای نوروز ۱۳۹۷ کشتی کروز وارد مازندران می شود و تلاش بر این است که دو فروند کشتی تفریحی به آب های استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابه جا کند.»

از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سال ها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی می گذرد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با اراده مسوولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی در بندر نوشهر پهلو گرفت.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران کشتی اتوبوس تفریحی و دریایی ۲ طبقه آب های ساحلی خزر با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در سال گذشته وارد بندر نوشهر شد و برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی پس از تجهیز برای گشت های دریایی محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابجایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش هایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

به باور صاحب نظران، گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

از سوی دیگر برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

با این حال برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.

گردشگری دریایی راهبرد مهم اقتصادی در مازندران

در این ارتباط استاندار مازندران با بیان اینکه نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی ساحلی خزر در مازندران در بندر نوشهر پهلو گرفت، گفت: یکی از رویاهای بشر در زندگی، سفرهای آبی بوده و امروزه با توجه به امکانات مدرن کشتیرانی، این مهم انجام شده است.

سید محمود حسینی پور با اشاره به این که کشتی جدید تفریحی دریای خزر نیز این امکان را برای همه مسافران شمال و شمال نشینان فراهم می آورد، ادامه داد: با رایزنی های انجام شده این کشتی وارد استان شده و به زودی شروع به فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح گردشگری دریایی و حمل و نقل دریایی هم جزو مهمترین راهبردهایی بود که از شروع به کار مدیران جدید و ارشد استان طی یک سال گذشته تا کنون مورد پیگیری قرار گرفته است، افزود: از آن زمان تاکنون رایزنی های فراوانی با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با سرمایه گذاران مختلف صورت گرفت که در نهایت اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی وارد بندر نوشهر شد و به زودی برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی به بهره برداری می رسد.

نماینده عالی دولت در استان، خاطرنشان کرد: کشتی های مسافربری در دریاهای مازندران به عنوان کریدور بین استان های شمالی گلستان، مازندران وگیلان به زودی راه اندازی می شود.

گردشگری دریایی نیازمند نقشه راه

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در جلسه رفع موانع گردشگری دریایی در سواحل استان با اشاره به اینکه گردشگری دریایی، از موضوعات مغفول مانده در استان است، افزود :برای گردشگری دریایی برنامه زمانبندی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین شده که تا پایان سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد :استفاده از فرصت دریا به عنوان بخش مهم اقتصادی در گردشگری مازندران باید مورد توجه قرار گیرد.
صادق برزگر با اشاره به ظرفیت های استان در توسعه گردشگری دریایی، افزود: با توجه به ۳۸۷ کیلومتر ساحل باید با یک خرد جمعی برای توسعه گردشگری دریایی و رفع موانع آن برسیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پیشنهادات باید به صورت مصوبه خروجی داشته باشد، گفت: پیشنهادات باید قابلیت دفاع و عملیاتی شدن داشته باشد.
وی گفت: باید برای سواحل برنامه نوشته شود و یک برنامه در حوزه گردشگری دریایی ارائه شود و یک نسخه و چارچوب کلی آن برنامه ریزی و برای رسیدن به آن تلاش بسیار صورت گیرد.
برزگر با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ طرح نیمه کاره در حوزه گردشگری مازندران دارد، گفت: باید برای اتمام این پروژه ها، موانع اداری را مرتفع کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: باید صدور مجوزها سرمایه گذاری در استان تسهیل تا سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در استان شوند.

وی از تشکیل میز گردشگری در استان برای رفع موانع سرمایه گذاری این بخش خبر داد.

رفع مشکلات اسکله های دریایی در دستور کار

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  بیان کرد: با پیگیری های انجام شده دومین کشتی تفریحی استان در دریای بابلسری مازندران به زودی پهلو خواهد گرفت که ظرفیت آن استقرار ۱۲۰ گردشگر خواهد بود.

مهران حسنی ادامه داد: در کنار ورود کشتی های تفریحی به مازندران، رفع مشکلات و ساخت اسکله های ساحلی در دستور کار است و اکنون ان طرح در سواحل رامسر اجرا شد و در بابلسر هم در دست اجرا قرار دارد.

وی اضافه کرد: کشتی های تفریحی به صورت رسمی در ماه های آینده فعالیت خود را آغاز کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: برنامه های زیرساختی و توسعه ای برای توسعه گردشگری دریایی علاوه بر رشد اقتصادی ورود سرمایه گذاران به استان را هم تسهیل خواهد کرد و در ماه های گذشته چهار موافقت نامه اصولی برای راه اندازی اسکله ساحلی در استان به تصویب رسید.

حسنی گفت: فقدان کشتی ساحلی در مازندران یکی از چالش های اساسی برای توسعه گردشگری دریایی بود که با برنامه ریزی های دولت سیزدهم این نقص برای توسعه این دیار برطرف شد.

محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی هشت ماه امسال ۶۰ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است. در زمان حاضر دریاگردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابجا شدند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.