| کد خبر: 185278 |

بررسی سیل در مجلس؛

هزاران میلیاردتومان خسارت به پلدختر وارد شد

هزاران میلیارد تومان خسارت به پلدختر وارد شده است و هنوز ارتباط با 60 روستای این استان قطع است.

تین نیوز

نمایندگان استان لرستان تاکید کردند: هزاران میلیارد تومان خسارت به پلدختر وارد شده است و هنوز ارتباط با 60 روستای این استان قطع است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، سیل اخیر در کشور و میزان خسارات وارده در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر درباره سیل اخیر در لرستان گفت: اگر می‌دانستم این جلسه با حضور دولت برگزار نمی‌شود حتما مردم سیل زده پلدختر و معمولان را رها نمی‌کردم و به تهران نمی‌آمدم و پس از صحبت هایم سریعا به پلدختر خواهم رفت.

وی در ادامه از فرمانده معظم کل قوا برای صدور دستورات لازم به سپاه و ارتش جهت کمک به سیل زدگان و همچنین از رییس مجلس، اعضای هیات رییسه و نمایندگانی که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و یا تلفنی پیگیر وضعیت بودند و همچنین وزرا و مسئولین قدردانی کرد.

عضو مجمع نمایندگان لرستان اظهار داشت: بیشترین بارندگی در روز سوم فروردین در پلدختر صورت گرفت که به 167 میلیمتر رسید، همچنین حجم 5000 متر مکعب در ثانیه در آب در رودخانه پلدختر این سیل خروشان را تشکیل داد و باعث ویرانی و تخریب نیمی از پلدختر و معمولان شد. به نحوی که 10 روستا کاملا محو شد.

وی افزود: سیل زدگان این منطقه خانه و وسایل زندگی خودرو و مغازه‌هایشان را از دست داده اند، آنها غیر از لباس تن خود چیزی در بساط ندارند و بیش از 30 هزار در نفر در حوزه انتخابیه من حتی کفش ندارند، آنها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل زدگان دست طلب یاری دراز می‌کنم.

کاظمی گفت: ارتباط پلدختر با مرکز استان و دیگر شهرها به سختی انجام می‌شود، همچنین ارتباط 60 روستا قطع است و کمک‌های غذایی با بالگرد انجام می‌شود. زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن هم قطع شده بود که برخی وصل شده و یا در حال وصل است.

وی تصریح کرد: این سیل همچینن دامداری خطوط انتقال آب و کل زیرساخت‌ها را برده و از آن چیزی باقی نمانده است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس گفت: هزاران میلیارد خسارت به پلدختر وارد شده و کمک رسانی به سیل زدگان به سختی انجام می‌شود و 30 هزار نفر بی خانمان شدند.

وی گفت: رییس مجلس، نمایندگان و وزیران شاهد بودند که چه بلایی سر مردم آمده است، ما درخواست پل شناور داشتیم و می‌خواهیم ارتباط 60 روستا وصل شود تا از مرگ مردم جلوگیری کنیم اگر مردم از بی عرضگی ما تلف شوند خدا و مردم ما را نمی‌بخشد.

نماینده مردم پلدختر ضمن قدردانی از سپاه و ارتش که با تمام توان به صحنه آمده اند اظهار داشت: باوجود این اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد لجن و گل ولای کوچه و خیابان تا چند ماه دیگر هم جمع نمی‌شود، لازم است به دستگاه‌ها فشار بیاوریم که به داد مردم برسند.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس پس از صحبت های نماینده پلدختر گفت: قرار بود چهار وزیر کشور، راه، نیرو و جهاد کشاورزی در جلسه امروز حضور داشته باشند اما به خاطر وضعیت خاص خوزستان رئیس جمهور دستور داد که هر چهار وزیر به خوزستان بروند و این برنامه منتفی شد

در هنگام سخنان نماینده پلدختر تصاویری از وضعیت مردم پس از سیل اخیر از مانیتورهای مجلس پخش شد.

مهم‌ترین مشکل لرستان ظلم در تخصیص بودجه است

همچنین علی رستمیان نماینده سلسله و دلفان درباره این سیل گفت: در سیل اخیر بیش از چهار هزار منزل روستایی، دو هزار منزل شهری، دو هزار مغازه بین ۱۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیدند.

وی افزود: در دلفان چهار روستا به دلیل رانش تخلیه شده‌اند و اکنون مردم در چادر زندگی می‌کنند، ابنیه بیش از ۳۰۰ روستا تخریب شده و در سلسله و دلفان، فاضلاب شهری و روستایی، برق و برق‌رسانی، کشاورزی و تاسیسات شهری و روستایی دچار خسارت شده اند که در دلفان یک هزار و صد میلیارد تومان و در الشتر ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد خسارت اولیه شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل لرستان ظلم در تخصیص بودجه و عدم توجه به زیرساخت‌های این خطه نسبت به سایر شهرهای توسعه یافته است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو مسبب اصلی سیل‌ها و محاصره روستاها است و باید به عنوان عامل اصلی محاکمه شود.

رستمیان ادامه داد: از سپاه و ارتش که در بحث جاده‌رسانی و انسداد جاده‌ها تلاش کردند تشکر می‌کنیم.

هنوز به عمق فاجعه سیل لرستان پی نبرده اند

در ادامه محمد بیرانوندی عضو مجمع نمایندگان لرستان درباره سیل این استان گفت: سیلی که در کتاب‌ها نوشته شده است، با سیلی که امروز در استان لرستان رخ داده است، بسیار متفاوت است، هنوز عده ای از مردم ایران و برخی از همکاران بنده در مجلس شورای اسلامی به عمق فاجعه سیل لرستان پی نبرده اند.

وی خطاب به وزیر نیرو اظهارداشت: بنده پارسال هفته‌ای دو بار نزد شما آمدم و تاکید کردم که احداث سد یکی از ضروریات استان است، اما جوابی در این زمینه نگرفتم، آقای وزیر جهاد کشاورزی، آبخیزداری در لرستان وجود ندارد و این یعنی ایجاد سیل.

این نماینده مجلس تاکید کرد: طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی آماده شده است تا با اذن رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی خسارت مردم جبران شود و گرنه وعده‌های دولت عملیاتی نخواهد شد. املاک تملیکی که در اختیار دولت است به چه کسانی داده می‌شود؟ این املاک باید به مردم آواره لرستان اختصاص یابد.

بیراوندی افزود: در گرسنگی و برهنگی مردم بسیاری از بیماری‌ها نیز اتفاق خواهد افتاد، باید مدیریت لازم در سطح استان صورت بگیرد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.