| کد خبر: 225416 |

چندین کلانشهر در وضعیت قرمز آلودگی قرار گرفته‌اند/نفس گرفته شهرها

لودگی از حد گذشته است و حالا ریه‌ها علاوه بر کرونا با آلودگی هم می‌جنگند. تعدادی از کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم سازمان محیط‌ زیست نیز سرانجام مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع در تهران را تأیید کرد.

تین نیوز

در گزارش صفحه شهری شماره 283 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 15 دی ماه 99 می خوانید: لودگی از حد گذشته است و حالا ریه‌ها علاوه بر کرونا با آلودگی هم می‌جنگند. تعدادی از کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم سازمان محیط‌ زیست نیز سرانجام مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع در تهران را تأیید کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در اراک برخورد شده است می‌گوید: «نامه‌ای به دادستانی تهران نیز در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها ارسال کرده‌ایم.» درحالی آلودگی هوا - به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - در برخی از شهرهای کشور نفس را تنگ و آسمان را خاکستری کرده که کارشناسان همواره تأکید دارند که معضل آلودگی هوا بسیار خطرناک‌تر از معضل کروناست، چراکه ویروسی که این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده تا امروز کمتر از دو میلیون تن فوتی داشته اما آلودگی هوا در دنیا سالانه سبب ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

درحالی‌که سازمان محیط‌زیست مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع در تهران را تأیید کرده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران می‌گوید که صنایع تهران در سال جاری از مازوت استفاده نکردند.

یدالله صادقی اظهار کرد: «صنایع تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و به‌طورکلی در سال جاری از این سوخت در صنایع استفاده نشده است.»

او در پاسخ به سؤالی درباره تأییدشدن استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها تصریح کرد: «تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در صنایع دریافت نکرده‌ایم.»

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت که هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و نمی‌توان آلودگی تهران را به این مسئله مربوط دانست.

این در حالی است که اخیرا مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارسال نامه به دادستانی برای جلوگیری از استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع خبر داده و گفته که با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به‌صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند. برای مثال واحدهای ریخته‌گری در تهران در روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده‌اند و از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند؛ اما تصمیم چیست؟

پیشنهاد تعطیلی دوروزه تهران

استاندار تهران گفت: «پیشنهاد دو روز تعطیلی برای همه دستگاه‌های اداری دولتی، خصوصی و همچنین فعالیت‌های عمرانی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه خواهد شد که برابر قوانین معاون اول رئیس‌جمهوری و یا هیئت‌وزیران در این خصوص تصمیم‌گیری نهایی را انجام خواهند داد.»

انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: «برخی از اعضا پیشنهاد کردند که جلسه کمیته اضطرار باید روز گذشته تشکیل می‌شد تا تصمیمی برای امروز و فردا اتخاذ می‌شد تا از میزان تأثیر آثار آلودگی هوا بر آحاد جامعه کاسته شود، درحالی‌که تمامی اقدامات برای کاهش آثار ظرف دو هفته گذشته اتخاذ شد.»

او افزود: «درحال‌حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و این موضوع مورد تأیید شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و محیط‌زیست استان تهران است. به‌این‌ترتیب صنایع از سوخت گاز و گازوئیلی که حداقل ۵۰ درصد آن از یورو ۴ برخوردار است، استفاده می‌کنند.»

بندپی ادامه داد: «از سوی دیگر پلیس نیز از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری کرده و با نظارت بر این بخش اقدام مؤثری انجام شده است. همچنین تلاش برای برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته است.»

او تأکید کرد: «فعالیت‌های عمرانی تا اطلاع ثانوی متوقف است و تلاش می‌کنیم تا فعالیت معادن شن و ماسه به میزان تأثیری که بر آلودگی هوا دارند، کنترل شوند.»

ارتباط آلودگی هوا با مرگ‌ومیر ناشی از کرونا

دکتر علیرضا زالی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا ضمن قدردانی از استاندار تهران برای داشتن نگاه سلامت‌محور در استان تهران گفت: «ارتباط بین مرگ‌ومیر کرونا و آلایندگی هوا وجود دارد و در شرایطی که شاهد افول پیک سوم در تهران هستیم به دلیل حجم و تراکم جمعیتی در این استان روند افول تدریجی و آرام است.»

او افزود: «مسئله مهم این است که آلایندگی هوا از طریق ایجاد حساسیت‌ها، فرد مستعد ابتلا به بیماری را در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد. سیستم مژک‌ها نقش مهمی در سیستم تنفسی دارند و در بیماری کرونا و زدودن فضای تنفسی از ویروس نقش بسزایی دارند که آلودگی هوا تأثیر بسیاری روی آنها دارد. در وارونگی هوا ویروس زمان بیشتری در فضا می‌ماند.»

استقرار آمبولانس‌ها

در پی آلودگی هوا در هشت کلانشهر و پیش‌بینی ادامه این وضعیت، سخنگوی سامان اورژانس کشور از استقرار آمبولانس‌ها در پایتخت و همچنین تشکیل جلسه اضطراری در سه کلانشهر دیگر خبر داد.

مجتبی خالدی در گفتگو با ایسنا دراین‌باره اظهار کرد: «با توجه به شرایط آلودگی هوا و هشدار نارنجی سازمان هواشناس قرار بر این شد که ۱۲ دستگاه آمبولانس در شهر تهران در مناطقی که بررسی شد مستقر شوند.»

او افزود: «به مراکز بهداشتی و درمانی نیز در آماده‌باش قرار گرفتند.» سخنگوی سامان اورژانس کشور در خصوص وضعیت سایر شهرها گفت: «در شهرهای اصفهان، قزوین و اراک نیز به حوزه سلامت آماده‌باش داده شده است؛ در شهر قم سه دستگاه آمبولانس مستقر هستند و مراکز بهداشتی و درمانی در آماده‌باش قرار دارند.» خالدی اظهار کرد: «بر اساس تصمیمات گرفته پنج دستگاه آمبولانس در کرج مستقر خواهند شد و مراکز درمانی و بهداشتی در آماده‌باش قرار خواهند گرفت. در مشهد نیز حوزه سلامت در آماده‌باش است.»

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.