| کد خبر: 208913 |

حناچی، تحریم ها و تیتر گُزینشی گاردین

تیتر یادداشت شهردار تهران در روزنامه بریتانیایی «گاردین» این روزها خبرساز شده و خوراکی برای حمله برخی رسانه ها به او را فراهم کرده اما رئیس مرکز ارتباطات شهرداری توئیت کرده که این تیتر را گاردین انتخاب کرده و نه حناچی.

تین نیوز

تیتر یادداشت شهردار تهران در روزنامه بریتانیایی «گاردین» این روزها خبرساز شده و خوراکی برای حمله برخی رسانه ها به او را فراهم کرده اما رئیس مرکز ارتباطات شهرداری توئیت کرده که این تیتر را گاردین انتخاب کرده و نه حناچی.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا در ووهان چین و به تبع آن در اقصی نقاط دنیا، بی شک دغدغه اصلی امروز جامعه بشری است؛ هشتگ «در خانه بمانیم» مدت هاست تِرند شده و از یک طرف دولت ها و جامعه پزشکی هر روز مردم را بر خانه ماندن تشویق می کنند و از سوی دیگر کرونا علاوه بر فاجعه انسانی، ضربات مهلکی به اقتصادجهان و تولید داخلی کشورهای مختلف زده است.

سقوط بازارهای بورس و سهام و کاهش بی سابقه قیمت نفت نیز مزید علت شده و بسیاری از دولت ها مجبور شده اند تا در این شرایط نابسامان اقتصادی بسته های حمایتی مالی را برای اقشار ضعیف جامعه تخصیص دهند.

در این بین وضع ایران برای مقابله با این ویروس منحوس از کشورهای دیگه به مراتب بدتر است چرا که نه تنها با کرونا بلکه باید با تحریم های آمریکا مقابله کند؛ در این چند وقت لغو تحریم ها به کلید واژه بسیاری از مسئولان کشور تبدیل شده و با تلاش های آنها، اتحاد و حتی اجماع بین المللی برای رفع تحریم ها در حال شکل گیری است.

پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران نیز در این موضوع پیشقدم شده و همواره در دیدار و ارتباطات خود با شهرداران کلانشهرهای دنیا بر لغو تحریم های ظالمانه علیه کشورمان تاکید و رایزنی کرده است؛ او دوازدهم فرودین امسال در حاشیه آئین اجرای ویدئو مپینگ روی برج آزادی برای همبستگی و همدردی با ملت های درگیر با کرونا، به خبرنگاران گفت: ایران با ۲ ویروس کرونا و تحریم‌ها می جنگد و شرایط سخت تری دارد و با اجرای ویدئو مپینگ نشان دادیم که در این شرایط انسانی نیست که تحریم ها ادامه پیدا کند و مردم شریف ایران بیش از این تحت فشار باشند.

حناچی همچنین در ۱۳ فروردین با اشاره به اجرای این ویدئو مپینگ توئیت کرد: «این اجرا می‌تواند پیام تهران درباره کرونا به جهان باشد. برای پاسداشت تلاش‌های ایثارگران این نبرد که به جهان یادآوری می‌کند باید دست از تحریم برداشت و آینده‌ای امیدبخش را ترسیم کرد. آنچه در این مقطع حساس نیاز داریم رویکردهای بشردوستانه و تلاش‌های جمعی برای غلبه بر این بحران است. »

او در دیدارهای مجازی خود با شهرداران کلانشهرهای دنیا از جمله آنکارا و رم نیز خواستار اجماع جهانی و حمایت آنها در لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران شد.

تلاش های شهردار تهران اما به اینجا ختم نشد و حناچی این بار دست به قلم شد و یادداشتی برای گاردین یکی از روزنامه های مطرح بریتانیا نوشت؛ این یادداشت با عنوان (Sanctions are crippling Iran's fight against corona virus) به معنی «تحریم ها ایران را در مقابله با ویروس کرونا فلج می کند» روز شنبه ۱۶ فروردین منتشر شد.

این تیتر گاردین موجب شد تا در چند روز اخیر برخی رسانه ها به شهردار تهران بتازند و پیکان انتقاداتشان را به سمت حناچی نشانه روند؛ در یک نمونه، خبرگزاری آنا در مطلبی با عنوان «آقای شهردار! امور بین‌الملل را به اهلش بسپارید» به حناچی تاخت و از سوی دیگر نویسنده مطلب، شهردار تهران را به گرفتن تصمیم های جهادی برای پایتخت فراخوانده است.

همچنین در بخشی از این مطلب آمده است: «در حالی که ارکان مختلف کشور درگیر مبارزه شبانه‌روزی با ویروس کرونا هستند شهردار تهران در اظهار نظری نابجا دست نیاز به سوی بیگانگان دراز کرده و تلاش‌های ملت ایران را به سخره گرفته است. »

نویسنده این مطلب در قسمت دیگری از نوشته خود آورده است: «در چنین وضعیتی شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه بریتانیایی گاردین به عجز و لابه در مورد فشار تحریم‌های سختگیرانه آمریکا پرداخته و مدعی شده است که این تحریم‌ها فرآیند مبارزه کشورمان را در برابر ویروس کرونا فلج کرده است. »

برخی کاربران شبکه های اجتماعی نیز به تاسی از اطلاع رسانی برخی رسانه ها، تیتر گاردین را مورد انتقاد خود قرار دادند؛ مثلا کاربری در توئیتر نوشته: «سالهاست آمریکایی ها گفتند تحریم های فلج کننده وضع کردیم و ملت ایران ثابت کرد علیرغم فشارها و سختی فلج نشده است»

او تاکید کرد: «آقای شهردار لطفا از طرف خودتان صحبت کنید. »

گو اینکه بسیاری از کاربران نیز این حرکت شهردار در نوشتن این یادداشت را به مثابه دفاع از منافع ملی قلمداد کردند.

اما شهردار در گاردین چه نوشت؟

در بخشی از یادداشت حناچی در گاردین آمده است: در حالی که معیار حکومتداری خوب در طول یک قرن گذشته این بوده است که "جهانی فکر کنیم، محلی عمل کنیم"، امروز ما باید هم محلی و هم جهانی فکر کنیم و هم عمل کنیم.  متأسفانه، کوته فکری که در سال های گذشته بر سیاست کشورهای مختلف حاکم بوده، از بین نرفته است. در عوض، کسانی که به شدت به دنبال دستیابی به "منافع ملی" به دقت تعریف شده با هر قیمتی می باشند در حال افزایش اشت. این رویکرد دارای عواقب بسیار است.

او ادامه داد: در ایران، مدیران شهری با یک بحران بی سابقه بهداشت عمومی روبرو هستند. ارقام نشان می دهد که ۳ هزار و ۱۶۰ نفر تا ۲ آوریل از این بیماری فوت کرده اند و بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است. میزان ابتلا هنوز کند نشده است و بسیاری از مبتلایان در تهران هستند، شهری که من شهردار آن هستم.

حناچی نوشته است: بدون تردید مواردی وجود دارد که ما می توانیم مانند همه کشورهای دنیا متفاوت عمل کنیم. اما ما تحت شدیدترین رژیم تحریم تاریخ عمل می کنیم. تحریم ایالات متحده نه تنها شرکت ها و اشخاص آمریکایی را از انجام تجارت قانونی با همتایان ایرانی منع می کند، بلکه با توجه به اینکه این تحریم ها فرامرزی است، همه کشورها و شرکت ها نیز برای خودداری از انجام فعالیت های قانونی با ایرانیان، حتی در رابطه با فروش دارو مورد ارعاب قرار می گیرند.

شهردار پایتخت بر همین اساس نتیجه گرفت: توانایی من و همکارانم در فراهم کردن زیرساخت های بهداشتی، لجستیکی و سایر موارد ضروری برای مبارزه با این بیماری به شدت کاهش یافته است. ما هر روز این خسران را تجربه می کنیم در حالی که می توانستیم از مرگ افراد جلوگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، شهردار تهران در متن یادداشت خود در این رسانه بریتانیایی نیز از کاهش توان و نه، فلج شدن استفاده کرده و عین متن نیز در خبرگزاری ها و رسانه های داخلی منتشر شده است.

 

شهرداری تهران: با الفاظ بازی نکنید

موج به راه افتاده در اطلاع رسانی و انتقادات بعد از آن موجب شد تا سکوت شهرداری تهران در قبال این حملات شکسته شود و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ۲ توئیت پاسخ منتقدان را بدهد.

غلامحسین محمدی ۱۷ فروردین توئیت کرد: کلمه «crippling» به معنی «فلج» در تیتر یادداشت توسط گاردین انتخاب شده است.

او ادامه داده: در متن این کلمه نیست و شهردار صریحا به عواض تحریم و اقدامات ایثارگرایانه مردم برای عبور از این شرایط سخت اشاره نموده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تاکید کرده: بجای بازی با الفاظ کاش از اجماع ایجاد شده علیه آمریکا برای لغو تحریم استفاده کنیم.

همچنین روز بعد از آن نیز، او در توئیتی دیگر نوشت: یادداشت شهردار در ادامه تلاش های بخش غیردولتی ایران برای ایجاد اجماع علیه اقدامات ضدبشری آمریکاست.

محمدی توئیت خود را اینگونه به پایان برد: سوال من از شما این است چه می شود وقتی مسئولی دلسوز در جبهه خارجی برای منافع ملی می جنگد در داخل جلوی پایش سنگ می اندازند؟ واقعا موضوع بازی کلمات است؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.