| کد خبر: 164977 |

عبور ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی پرواز از آسمان ایران در سال ۱۳۹۶

آمار منتشر شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد با وجود ایجاد حواشی و پیدایش رقیب‌های جدید، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال پیشین ۱۲ درصد رشد داشته و به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی رسیده است.

تین نیوز

آمار منتشر شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد با وجود ایجاد حواشی و پیدایش رقیب‌های جدید، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال پیشین ۱۲ درصد رشد داشته و به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبور هواپیماها از آسمان کشور یکی از راه‌های کسب درآمد صنعت هوانوردی و به طور خاص شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است. بر اساس مقررات بین‌المللی هر پرواز عبوری از آسمان کشور بر اساس میزان ماندکاری در آسمان و وزن هواپیما مکلف است مبلغی را به شرکت فرودگاه‌ها بپردازد. اطلاعات کلیه طرحهای پروازی توسط سیستم عوارض عبوری پردازش شده و با کمک دادههای دریافتی از مرکزکنترل و با نسبتی از وزن هواپیما و مسافت طی شده بر روی فضای ایران، مقدار عوارض آن محاسبه می‌شود. بنابراین افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور به معنای افزایش درآمد ارزی ایران خواهد بود.

در سال‌های اخیر عوامل بسیاری باعث شده‌اند که آسمان ایران پررونق باشد. از طرفی در فضای به وجود آمده پس از برجام و با افزایش سطح تعاملات بین‌المللی، ایران به یکی از گذرگاه‌های اصلی پروازی برای پروازهای شرق به غرب و شمال به جنوب شده است. از سوی دیگر تحولات منطقه‌ای و بسته شدن فضای سایر کشورها موجب شده استفاده از آسمان ایران بیش از پیش رونق بگیرد. جنگ داخلی اوکرایین و سرنگونی پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی بر فراز این کشور باعث شد ایرلاین‌های در پروازهای آسیا به اروپا به سراغ مسیرهای جایگزین بروند که آسمان ایران نیز بخشی از این مسیرها بود. جنگ داخلی در عراق نیز بسیاری از پروازهای عبوری از آسمان این کشور را به سمت ایران سوق داد. نهایتا بحران در رابطه قطر و کشورهای عربی و بسته شدن آسمان این کشورها بر روی قطرایرویز افزایش عبور از آسمان ایران را رقم زد. همه این مسائل سبب شد سال گذشته، سال خوبی برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باشد، به طوری که بر اساس برخی برآوردها تنها پروازهای قطری بر فراز ایران به صورت ماهانه ۵۱ میلیارد تومان برای ایران به ارمغان داشتند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. سال گذشته با پایان یافتن جنگ در عراق، این کشور موفق شد آسمان خود را مجددا بر روی پروازهای خارجی باز کند. از سوی دیگر این کشور با ارائه تخفیف در محاسبه هزینه پروازهای عبوری، سعی کرد تا سهم از دست رفته خود از این بازار را به دست آورد. نتیجه انتقال برخی از پروازها از آسمان ایران به عراق بود. به طوری که هواپیمایی امارات اعلام کرد پروازهای اروپایی خود را از آسمان کویت و عراق انجام می‌دهد. این اتفاقات باعث شد نگرانی‌ها از کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران و کاهش درآمد کشور شدت بگیرد. اما آمار در این رابطه چه می‌گوید؟

رشد پایدار ۴ ساله

رجوع به آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد باوجود تمام حواشی ایجاد شده تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است و این رشد تقریبا در تمام ماه‌ها پایدار بوده است. 

بر اساس آمار، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۵، ۳۸۲ هزار و ۱۶۲ سورتی بوده که این تعداد در سال ۱۳۹۶ با ۱۱ درصد رشد به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی رسیده است. همچنین می‌توان دید که تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در تمام ماه‌های سال ۹۶ به غیر از اسفند، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته‌اند. در اسفند ۱۳۹۶ تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران با کاهش ۵.۸ درصدی از ۳۱ هزار و ۹۹۳ سورتی به ۳۰ هزار و ۱۲۶ سورتی رسیده است.

گفتنی است تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۱۳۹۳ بارشد ۵۳ درصدی روبرو شد و این رشد در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب با ۲۷ درصد و ۱۱ درصد افزایش ادامه داشته است. به این ترتیب رشد پروازهای عبوری در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش مواجه بوده است.

ماه سال ۱۳۹۵ سال ۱۳۹۶
فروردین ۳۱۹۴۸ ۳۳۱۵۱
اردیبهشت ۳۱۹۰۲ ۳۱۲۹۴
خرداد ۳۰۶۲۷ ۳۳۸۴۸
تیر ۳۲۳۰۳ ۳۸۸۵۶
مرداد ۳۳۰۵۴ ۳۹۴۴۹
شهریور ۳۳۲۳۹ ۴۰۲۵۷
مهر ۳۱۶۰۸ ۳۷۹۴۶
آبان ۳۱۰۵۸ ۳۹۳۸۳
آذر ۳۱۴۸۰ ۳۷۱۷۸
دی ۳۱۸۹۸ ۳۳۷۵۴
بهمن ۳۱۰۳۲ ۳۱۴۴۱
اسفند ۳۱۹۹۳ ۳۰۱۲۶
جمع کل ۳۸۲۱۶۲ ۴۲۶۶۸۴
درصد رشد ۱۱ ۱۲

آمار پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.