| کد خبر: 158493 |

◄ شرکت فرودگاه‌ها امکان درآمدسازی را در اختیار ندارد

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در مجموع شرکت هزینه‌بری است و امکان درآمدسازی متناسبی را در اختیار ندارد، اصولاً بحث خوداتکایی فرودگاه‌ها با فرهنگ کشورداری ما که ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، همخوانی ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در مجموع شرکت هزینه‌بری است و امکان درآمدسازی متناسبی را در اختیار ندارد، اصولاً بحث خوداتکایی فرودگاه‌ها با فرهنگ کشورداری ما که ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، همخوانی ندارد.

مسعود مهاجر در گفت‌‌وگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل در خصوص خروج پروازهای عبوری امارات از آسمان ایران عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته عقب‌ماندگی جدی ما از صنعت هوانوردی بین‌المللی موجب شد که چندین هاب جدید پروازی در منطقه و خصوصاً در سواحل جنوبی خلیج‌فارس پدیدار شوند.

او افزود: در واقع کشورهای این منطقه با درک درست خارج‌شدن ایران از بازار، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را خرج فرودگاه‌سازی کردند. این سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد شرکت‌های قوی هواپیمایی نیز انجام گرفت که نتیجه آن پدید‌آمدن شرکت‌هایی مانند هواپیمایی امارات، الاتحاد یا هواپیمایی کویت و قطر بود که از نظر کیفیت خدمات و ایمنی از بهترین‌های دنیا و گاه در ردیف اول بوده‌اند. در واقع هرقدر ما از صحنه هواپیمایی منطقه عقب رفتیم، رقیبان با هوشمندی کامل نه تنها پا جای پای ما گذاشتند.

مسعود مهاجر

وی در ادامه افزود:این امارات نیست که ما را با متوقف‌کردن عبور هواپیماهای بین‌المللی از فضای کشورمان می‌راند بلکه به این خاطر است که ما همه تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد امارات قرار داده‌ایم و متوجه نشده‌ایم که به‌تدریج حتی بر بازار هواپیمایی خودمان هم مسلط نیستیم.

مهاجر افزود: ما در سال‌های بعد از انقلاب، خودمان را از بازارهای بین‌المللی بیرون انداختیم درنتیجه لازم ندیدیم که مانند دیگران به جذابیت بازارهایمان اهمیت بدهیم. کاری کردیم که دیگر هیچ پروازی برای گرفتن مسافر یا خدمات در مسیر غرب به شرق و بالعکس به فرودگاه‌های ایرانی نیاز نداشته باشد، چراکه امارات سرویس بهتر را با نرخ ارزان‌تری در اختیار آنها قرار داده بود که برای ما امکان‌پذیر نبود.

طبق گفته او، همین امروز هم اکثر فرودگاه‌های کشورمان توان مدیریت خودشان را ندارند و نمی‌توانند از پس هزینه‌هایشان برآیند.

او اضافه کرد: فراموش نکنیم که شرکت‌های هواپیمایی به‌سادگی حاضر نمی‌شوند مسیر پروازی خودشان را تغییر دهند مگر آنکه امارات مزیت‌های جدیدی را به‌آنها تقدیم کرده باشد؛ یعنی منحرف‌کردن مسیر نه ‌تنها از درآمد شرکت‌های نکاسته بلکه چیزی هم بر آن افزوده است.

مهاجر با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در مجموع شرکت هزینه‌بری است و امکان درآمدسازی متناسبی را در اختیار ندارد، اظهار کرد: اصولاً بحث خوداتکایی فرودگاه‌ها با فرهنگ کشورداری ما که ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، همخوانی ندارد. نمایندگان مجلس می‌توانند حرف خودشان را بزنند چراکه اغلب آنان خودشان هم از کار این صنعت پیچیده و بسیار حساس سر در نمی‌آورند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.