| کد خبر: 268475 |

سهم ترانزیت ریلی ایران ۱.۷ درصد است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در کشور بیشتر از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم این عدد ۱.۷ درصد است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در کشور بیشتر از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم این عدد ۱.۷ درصد است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی در نشست تخصصی چالش های توسعه حمل ونقل ریلی نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی هر کشور تعریف زیرساخت های آن است، گفت: در هیچ کشوری رشد اقتصادی بدون تعریف زیرساخت ها وجود ندارد. کشور ما هم از این قانون سراسری مستثنی نیست؛ اما کشور ما از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: ما به عنوان پل ارتباطاتی بین شرق و غرب دنیا عمل کرده و بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی کشور از این موقعیت جغرافیای بوده است. زمانی هر کشوری برای برقراری تجارت از ایران عبور می کرد. در سفر به روسیه، نقشه ای از صد سال پیش به من نشان داده شد که نشان می داد ما از دیرباز مسیر ارتباطاتی بودیم. برای حفظ این نقش باید زیرساخت های حمل ونقلی را بهبود ببخشید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه زیرساخت بهینه حمل و نقل در خشکی ریل است، گفت: در کشور ما بیش از ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی نداریم و در ترانزیت هم این عدد کمتر است. در حال حاضر تنها ۵۰ میلیون تن بار از طریق ریل عبور می کند. در حوزه ترانزیت هم سهم ما ۱.۷ درصد بوده است. این یعنی یا زیرساخت ما بهینه نیست یا به خوبی از  آن استفاده نمی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط حاضر تناسبی بین تقاضا و ناوگان نداریم، گفت: جایی که بار داریم، ریل نداریم و جایی که ریل داریم، یا واگن و ناوگان نداریم یا در آن مسیر تعریف نکردیم. نتیجه این کار در بخش مهندسی نشان می دهد که تناسبی در این زمینه وجود ندارد. دلیل هم این است که یارانه ای به اسم نفت از جیب مردم می دهیم. اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط حمل و نقلی ایران به هم می خورد.

خادمی با بیان اینکه منافع اقتصادی و ضرر اقتصادی این آمار حمل ونقلی باید مشخص شود، گفت: زمانی تا ۴۰ درصد درآمد کشور صرف هزینه های عمرانی می شد، اما اکنون این عدد بسیار کاهش یافته، این یعنی منابع ما بسیار کم است. سال ۱۳۸۵، ۱۰ پروژه ریلی داشتیم اما امروز ۳۷ پروژه عمرانی داریم که برای تکمیل آنها به ۱۰۰۰ همت به قیمت امروز نیاز داریم، درحالی که عدد عمرانی ما یک همت است و همه هم در اولویت است.

وی ادامه داد: چالش دوم این است که در بحث داخلی، یک جا ۷۰ میایون تن ظرفیت بندری داریم و ظرفیت ریل ما سه میلیون تن است، یعنی زیرساخت نداریم و باید زیرساخت ایجاد کنیم. در بخش برون مرزی برای حفظ موقعیت جغرافیایی، حداقل ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که به ریل منتقل نمی شود و ممکن است به زیرساخت و ناوگان هم مرتبط نباشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور  خاطرنشان کرد: زمانی ما توان مهندسی کمی داشتیم و باید از خارج از کشور نیرو می کردیم، اما امروز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان اجرایی در داخل کشور داریم و منابع در اختیار ما ۲۰ هزار میلیارد است و یک پنجم توان مهندسی را استفاده می کنیم. اگر قرار باشد به توسعه اقتصادی مصوب در برنامه های توسعه برسیم، باید زیرساخت ها را از ناوگان و ریل توسعه دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    جملات تکراری و بی نظم و ترتیب

  • حامد 0 0

    با این آماری که دادی جناب آقای خادمی کلاه تو بالاتر بذار.سازنده خطوط ریلی شما بودی چرا جایی که بار و مسافر ندارد ریل بردی؟

  • کارمند راه آهن 0 0

    با سلام
    به نظر می رسد آمار مربوط به ترانزیت اشتباه است این عدد باید حدود 10 درصد باشد یا به عبارتی حدود 1.8 میلیون تن از کل 16 میلیون تن

  • اکبری 0 0

    آفرین خدمات عالی است 1/7 درصد قابل تحسین است